Un ofiter în retragere din Fortele Aeriene indiene, Dinesh K., a constatat o crestere a interesului pentru cursul sau menit sa-i ajute pe clienti sa-si depaseasca frica de avion, dupa prabusirea zborului 171 al Air India, la scurt timp dupa decolarea din Ahmedabad, la începutul lunii iunie.
Dinesh se bazeaza pe o combinatie de simulare de zbor si consiliere la centrul sau specializat în „solutii pentru frica de zbor” Cockpit Vista, singurul din India.
Centrul a primit peste 100 de solicitari dupa recentul dezastru aviatic, comparativ cu o medie anterioara de aproximativ zece pe luna.
În Bengaluru, cursul Cockpit Vista, în valoare de 500 de dolari, se desfasoara pe parcursul a 14 ore si este condus de Dinesh, care a supravegheat operatiunile la sol în timpul razboiului nedeclarat din regiunea Kargil dintre India si Pakistan, în 1999, si care s-a retras în 2014 din postul de comandant al Fortelor Aeriene. De asemenea, el se ofera sa îi însoteasca pe clientii îngrijorati la primele lor zboruri dupa finalizarea cursului.
„Frica de zbor are de obicei legatura cu lucrurile care se întâmpla într-un avion – sunetele, miscarea, vibratiile… terapia prin expunere este singura solutie”, a declarat pentru Reuters Dinesh, în vârsta de 55 de ani, în timpul unui tur al centrului, unde a demonstrat modul în care comenzile din cabina de pilotaj se raporteaza la miscarile care îi îngrijoreaza adesea pe pasageri.
Centrul detine un simulator pentru un avion Boeing si un avion Cessna pentru a-i ajuta pe oameni sa înteleaga cum arata din cabina de pilotaj aterizarile si decolarile si sa constientizeze ca nu toate vibratiile si sunetele din timpul unui zbor semnaleaza un pericol. În mesajele primite de Dinesh, multe persoane se plâng de „pierderea încrederii” dupa accident, în timp ce altele sustin ca situatia este „prea dificila pentru creier”.
O înregistrare video înfioratoare de 59 de secunde, surprinsa de camere de supraveghere, care arata prabusirea aeronavei Boeing 787-8 Dreamliner, un eveniment soldat cu 260 de morti, a fost intens distribuita pe retelele sociale si difuzata de posturile de televiziune dupa accidentul din 12 iunie, ceea ce expertii în aviatie si sanatate mintala considera ca a condus la un numar neobisnuit de mare de solicitari de consiliere.
Anxietate debilitanta
Unii calatori devin mai selectivi în alegerea companiei aeriene si a aeronavei – Boeing sau Airbus – în timp ce altii sunt într-atât de anxiosi încât trec la masuri mai drastice, reprogramându-si sau anulându-si în totalitate planurile de calatorie pe cale aeriana.
„Sunt extrem de îngrozita în prezent si nu vreau sa mai zbor”, a declarat Nidhi Bhatia, în vârsta de 25 de ani, o consultanta în marketing de origine indiana care lucreaza la Londra. Ea a zburat la Mumbai cu un avion Air India Boeing 777 cu o zi înainte de prabusirea din Ahmedabad.
Spre deosebire de India, tarile occidentale au mult mai multe structuri menite sa-i ajute pe oameni sa scape de frica de zbor, în forma sa cea mai intensa, cunoscuta sub numele de „aviofobie”, în conditiile în care accidentele fatale stârnesc adesea îngrijorari în rândul calatorilor din întreaga lume, relateaza Reuters/Agerpres.
De obicei, avionul este considerat un mod de transport sigur, iar accidentele survenite la decolare sunt deosebit de rare. Potrivit Organizatiei Internationale a Aviatiei Civile, au existat 1,87 accidente la un milion de plecari în 2023, acesta fiind cel mai recent raport anual privind siguranta aeriana.
Înregistrarea de pe aeroportul din Ahmedabad arata ca avionul Air India s-a ridicat la o înaltime de 198 de metri dupa decolare, însa a pierdut brusc din altitudine, prabusindu-se sub forma unei mingi de foc pe o cladire din apropiere.
Imaginile tulburatoare au reprezentat o cauza esentiala a panicii stârnite în rândul calatorilor indieni, au declarat experti în sanatate mintala. Oamenii au ajuns sa ceara ajutor dupa ce au dezvoltat insomnie sau au devenit obsedati de noutatile privind cursele aeriene, au precizat specialistii.
Altii se tem sa-si lase persoanele dragi sa zboare, plângându-se de „anxietate debilitanta” fata de rudele lor aflate în tranzit, „într-o asemenea masura încât nu se mai pot concentra la sarcinile de zi cu zi”, deoarece verifica constant mesajele pentru a vedea daca au aterizat, a spus psihologul Pankti Gohel.
NICUSOR DINCA
Comentarii