Povestea, care a stârnit vrajba între constructorii Statiei Spatiale Internationale ALPHA, a început la finele anului 2000, când milionarul american Dennis Tito – un fost inginer de la NASA – a oferit 20 milioane $ firmei private MirCorp, cu sediul în Amsterdam, pentru a-i facilita sa devina membru al echipajului statiei MIR, cu statut de..
Povestea, care a stârnit vrajba între constructorii Statiei Spatiale Internationale ALPHA, a început la finele anului 2000, când milionarul american Dennis Tito – un fost inginer de la NASA – a oferit 20 milioane $ firmei private MirCorp, cu sediul în Amsterdam, pentru a-i facilita sa devina membru al echipajului statiei MIR, cu statut de… turist cosmic!
Dupa decizia din decembrie a guvernului rus de a renunta din martie a.c. la statia MIR, firma MirCorp a intervenit la Agentia Spatiala Rusa (Rosaviakosmos) pentru a-i facilita lui Tito „plimbarea”, de aceasta data pe… ALPHA! Ca urmare, în ianuarie 2001, Tito a semnat un contract de 20 milioane $, în acest sens cu reprezentantii Rosaviakosmos, Centrul de antrenament „I. Gagarin” si cu Corporatia „Energhia”, pentru a avea locul rezervat la bordul navei SOIUZ care va pleca spre ALPHA la finele lunii aprilie a.c… Referitor la aceasta vizita… turistica, opinia Agentiei Spatiale Europene (ESA), exprimata de directorul pentru zboruri pilotate si microgravitatie J.E. Feustel-Buechel, este ca ea nu este indicata atâta timp cât nu sunt înca finalizate masurile de securitate si siguranta ale Statiei ALPHA. Feustel-Buechel a precizat, laconic: Niet! Imperturbabil, Dennis Tito, într-un interviu transmis revistei americane SPACE NEWS din spitalul unde face analize, a afirmat ca el se bazeaza atât pe experienta sa de fost inginer la NASA, cât si pe sanatatea „de fier” pe care afirma ca o are, dar mai ales ca singura constrângere fata de îndeplinirea contractului ar putea-o avea Comisia Interdepartamentala de Stat a Rusiei, care l-ar putea opri sa faca parte din echipajul navei SOIUZ din motive… de sanatate! De fapt, oficialii rusi au si afirmat ca ei nu sunt obligati sa ceara acordul NASA pentru componenta echipajului, ci doar s-o informeze (!); de altfel si Acordul guvernamental pentru construirea Statiei ALPHA nu are specificatii anume pentru vizitatorii civili sau de afaceri ai Statiei, el continând doar prevederi de obligatie a statelor partenere de a actiona”… de asa maniera încât aceasta sa fie sigura, eficienta si efectiva”. Conventia dintre statele partenere la constructia ALPHA prevede obtinerea unui consens între acestea, privind selectarea membrilor echipajelor de astronauti, în beneficiul sigurantei Statiei si a definirii limitelor activitatilor permise astronautilor. Se pare ca precedentul, pe care l-ar obtine la finele lunii aprilie ing. Tito – ca prim turist pe ALPHA – va fi urmat de francezi, guvernul Frantei intentionând sa plateasca 10-15 milioane dolari pentru ca astronauta Claudie Andre-Deshays sa faca parte din echipajul navei SOIUZ, care va ajunge la ALPHA în luna octombrie a.c…
Epave descoperite în Carolina de Nord
Arheologii au localizat epavele a patru vase din secolul al XVIII-lea în...
Comentarii