21 de orase americane, printre care New York si New Orleans, au anuntat ca vor face demersuri pentru a masura emisiile de gaz cu efect de sera pentru a se gasi cele mai bune mijloace de a reduce si a frana incalzirea globala. Peste 70% din emisiile mondiale de gaz cu efect de sera sunt produse de orase. Daca nu sunt masurate, nu e posibil sa le controlezi. Acest proiect (CDP) care isi are bazele in Londra si asociaza 385 de investitori institutionali ancheteaza din 2000 societatile cu emisii de gaz cu efect de sera. Fiecare dintre cele 21 de municipalitati americane devenite membre ale parteneriatului vor colecta datele legate de emisiile de gaze din diferite sectoare industriale si servicii.
Orasele participante la acest program vor furniza datele la CDP, pana in 31 octombrie 2008, acestea urmand a fi publicate in ianuarie 2009. Acest lucru va permite noilor grupuri industriale si noilor centre urbane sa-si dezvolte strategii pentru a reduce emisiile globale de dioxid de carbon. Caracterul voluntar al CDP, creat in urma cu 5 ani, e totusi limitat. Peste 20% din cele 500 de mari intreprinderi din lume refuza sa-si publice emisiile de dioxid de carbon. Pe de alta parte, credibilitatea CDP e limitata, intrucat datele furnizate de intreprinderi nu sunt supuse unei verificari a organismelor independente.
Speranta pentru un viitor verde
Constructorul aeronautic american Boeing a realizat un avion propulsat cu pila cu hidrogen, o premiera in istoria aviatiei. Aparatul cu elice experimental, cu o anvergura de 16,3 metri, a facut un zbor de 20 de minute la o altitudine de 1000 metri, cu un pilot la bord. Micul aparat de zbor, care nu face zgomot, a decolat (folosindu-se o baterie si o pila cu hidrogen) si a ajuns la inaltimea de 1000 metri unde pilotul a intrerupt alimentarea de la baterie, zburand cu o viteza de 100 km/h timp de 20 de minute, alimentat exclusiv de pila cu hidrogen. O reusita tehnologica istorica a Boeing-ului, plina de promisiuni pentru viitor.
Pila cu hidrogen ar putea deveni o sursa de energie primara pentru un avion mic, putand insa fi folosita ca sistem secundar la avioanele comerciale. (Nu poate, asadar, furniza energie primara pentru avioanele de transport de pasageri.) In mai putin de 20 de ani, tinand cont de criza petrolului si de incalzirea climatica, hidrogenul ar putea deveni o sursa de energie importanta si in viata noastra, in transport sau pentru incalzirea locuintelor. O promisiune pentru un viitor verde.
Hidrogenul poate fi produs dintr-o multitudine de surse (gazul natural, carbunele, apa sau biomasa) prezentand, asa cum se stie, avantajul de a nu produce gaz cu efect de sera. In 2-3 ani, telefoanele mobile vor fi echipate cu pile cu hidrogen, urmatoarea etapa vizand masinile si incalzirea cladirilor. Cercetarile in acest domeniu sunt deja avansate in SUA, Japonia, Germania sau Franta. General Motors prefigureaza productia de vehicule competitive performante si non-poluante, functionand cu aceasta energie, peste doar 2-3 ani. Obstacolele nu sunt insa de neglijat, costurile de productie fiind deocamdata ridicate.
DORIN MARAN
Comentarii