• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 1 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 1 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Amintirile culorilor

Amintirile culorilor

2 octombrie 2023
in Amprente ale spiritualitatii
A A

Pierderea vederii ar constitui una dintre cele mai cumplite drame ale vietii, dar mai greu de suportat si de depasit este o asemenea lovitura de catre cineva pentru care insasi ratiunea de a fi se leaga direct de simtul vizual.

 Iar in cazul unui pictor – pentru care formele si contururile lucrurilor, dar mai ales culorile reprezinta un reper de baza al intregii sale existente – pierderea devine similara cu o amputare ireversibila a individualitatii sale.

 Artista Lisa Fittipaldi a avut insa o oarecare sansa, in sensul ca ea a orbit (in urma unei boli nevindecabile) la o varsta la care me-moria acumulase deja nenumarate impresii vizuale de baza, abia apoi dobandind dorinta, curajul si vointa uluitoare de a picta. O intre-prindere realmente utopica pentru multi oameni normali, nu insa si pentru ea!

 In 1993, Lisa Fittipaldi era un analist financiar de succes. Intr-o dimineata, in drum spre serviciu, si-a dat seama ca nu vede semnele rutiere si traficul din jur. In sase luni, ea nu mai putea vedea. A cerut pareri medicale si a suferit o interventie chirurgicala la ochi, dar i s-a spus ca orbirea va fi permanenta.

 Ideile si temele pentru picturile ei provin din experientele trecute si prezente in viata, din calatorii, lucruri pe care le-a auzit, imagini pe care si le aminteste si povestile pe care le-a creat in minte. Deoarece nu mai poti vedea imagini, trebuie sa te bazezi pe impresiile imediate din mintea ta, iar acestea sunt uneori foarte puternice, generand o creatie finala, intr-o maniera concisa, asezata pe panza, dupa cum explica Lisa.

 Desi are capacitatea de a reproduce imagini, prefera sa creeze o pictura diferita si un subiect diferit de fiecare data, adica sa restructureze, sa recladeasca acea imagine reala, in maniera plastica.

 Lisa a inceput sa picteze in 1995. Devastatorul incident care ii distrusese ireversibil vederea a aruncat-o intr-o depresie profunda si atunci sotul ei a avut ideea providentiala sa ii cumpere un set de acuarele pentru copii.

 Iar ceea ce parea la inceput o incercare firava, dar temerara, de a aduce o schimbare insolita in existenta femeii trecute de 45 de ani, a devenit un adevarat miracol: Lisa a inceput sa picteze. Fiind total oarba si fara beneficiul unei educatii artistice, a trebuit sa dezvolte tehnici pentru a deprinde pictatul.

 A inceput ca acuarelist si a invatat cu succes sa distinga simtind diferentele de culori primare. Asa s-a familiarizat cu forma, designul si angajamentul fata de pictura. Insa problema ei de sanatate nu a ferit-o de observatii prezentate fara menajamente. Fara o referire directa la modul si stilul ei de a face arta, i s-a spus ca pictura figurativa „nu se vinde”, ca portretele reprezinta o tema desueta, ca si cum existenta umana dintotdeauna si elementele de cultura si civilizatie adunate clipa de clipa s-ar fi destructurat subit, pentru a se adu-na intr-un amalgam fara reguli, fara noima si sentimente, de linii si culori aruncate de-a valma pe panza pentru a ilustra probabil trairi fara repere, fara coerenta.

 Lisa a mers impotriva curen-tului, infruntand asemenea idei tributare unui „modernism” lipsit de echilibru si prin urmare pictand preponderent imagini citadine, locuri impregnate de umanitate, populate de regula cu multe personaje, precum si cu elemente comune ale vietii cotidiene dintre cele mai variate.

 Cu cateva exceptii, lucrarile sale debordeaza de culori vii, de lumina si dinamism, transmitand astfel explicit sentimentul de utilitate si speranta, acel optimism de care are nevoie fiecare dintre noi pentru a avea curajul obligatoriu de a pasi inainte, indiferent de incercarile pe care destinul ni le pune in fata. De aici, acea uimire explicabila a privitorului iubitor de arta autentica, atunci cand afla ca este in prezenta creatiilor unei pictorite nevazatoare.

 Un singur tablou am ales pentru a exemplifica cele aratate mai sus si mai ales faptul ca lucrarile Lisei Fittipaldi nu se limiteaza la desene, la combinatii de linii si culori. Dincolo de toate acestea, se afla acel simbol neexplicit, pe care suntem provocati sa-l descoperim, asociindu-l cu personalitatea artistului.

 Intitulat simplu „Barul”, tabloul este o punere in abis a universului individual al fiecarui om, cu o „semnatura” foarte subtil sugerata de insasi autoarea sa. Intr-o atmosfera mai degraba coloc-viala, unde personajele se afla dedublate in imaginea inselatoare, imateriala, din apele oglinzii.

 Lipseste in schimb chiar observatorul lucid, artista, care devine astfel o privire fara organul vederii, dar un spirit patrunzator pentru care lumea isi dezvaluie ascunzisurile, fara putinta de a ocoli realitatea, adevarul.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

ShareTweet
Articolul precedent

O istorie gravata in aur

Urmatorul Articol

Povestea icoanei “Portarita” din Iviron

Articole Similare

Amprente ale spiritualitatii

Biserica Domneasca din Pitesti

30 iunie 2025

Reper al orasului si monument istoric, Biserica Domneasca din Pitesti este închinata...

Amprente ale spiritualitatii

Biserica „Sfântul Mina” – Vergu

16 iunie 2025

Emblematica pentru viata spirituala a Capitalei, Biserica „Sfântul Mina” – Vergu din...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Surpatele

26 mai 2025

Aflata în judetul Vâlcea, comuna Frâncesti, satul Surpatele, manastirea cu acelasi nume,...

Amprente ale spiritualitatii

Catedrala Sfântul Spiridon Nou

5 mai 2025

Aflata pe Calea Serban Voda din Bucuresti, Biserica Sfântul Spiridon Nou –...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Brebu – Caras Severin

16 aprilie 2025

Manastirea Brebu, din satul cu acelasi nume din judetul Caras-Severin, este un...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Durau

1 aprilie 2025

Dat fiind ca doar cu câteva zile în urma, pe 25 martie,...

Urmatorul Articol

Povestea icoanei “Portarita” din Iviron

Primul muzeu de arta imersiva din Romania

Trucuri pentru sprancene frumoase

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

26 iunie 363 d.Hr. – Moartea împaratului roman Iulian Apostatul

30 iunie 2025

În vara anului 363 e.n., împaratul Flavius Claudius Iulianus, cunoscut în istoriografia...

Citeste mai departe
Blitz

Malefici, dar geniali

30 iunie 2025

În filme, din punct de vedere al inteligentei, victimele ocupa de cele...

Citeste mai departe
Blitz

Sezatoare traditionala

30 iunie 2025

Muzeul „Vasile Pârvan” Bârlad (Str. Vasile Pârvan, Nr. 1) organizeaza pe 28...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Rujeola, o boala cu potential letal

30 iunie 2025

Cunoscuta ca una dintre infectiile virale relativ frecvente în copilarie, în primul...

Citeste mai departe
Femina Club

Leac redutabil

30 iunie 2025

Suparatoarea acnee are în propolis un remediu valoros. S-a demonstrat ca propolisul...

Citeste mai departe
Femina Club

Ostropel cu aripioare

30 iunie 2025

1 kg aripioare, 125 ml ulei, 2 cepe, 1 morcov, o jumatate...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.