O experienta imersiva are capacitatea de a oferi posibilitatea de a calatori in timp si spatiu, in trecut, prezent sau viitor, intr-un cadru virtual creat sau intr-un loc care exista in realitate.
Imbinand arta cu tehnologiile inovatoare, incepand cu data de 25 august, expozitiile imersive „Gustav Klimt” si „Lumea Subacvatica” pot fi vizitate la „Museum of Immersive New Art” – MINA, primul spatiu imersiv din Romania si cel mai mare centru de „new media art” – opere de arta proiectate si produse cu ajutorul tehnologiilor media electronice – din Europa de Sud Est, amplasat in cladirea fostei fabrici de calculatoare ICE Felix, din Bucuresti, strada George Constantinescu, nr. 2-4. Acest muzeu cu continut educativ se doreste a fi scena pentru artistii romani din toate zonele comunitatii creative.
„Este primul spatiu imersiv din Romania. Este un proiect conceput de echipa One Night Gallery impreuna cu Le Petit. Se bazeaza pe proiectele noastre care s-au desfasurat de-a lungul timpului. Datorita experientei pe care am acumulat-o, am reusit sa punem pe picioare acest muzeu de new media art care va avea mai multe componente principale. Prima este spatiul imersiv, care va prezenta cele doua show-uri la care am lucrat: «Gustav Klimt» si «Lumea Subacvatica», iar a doua este spatiul pentru copii, Mina Kids, care contine 16 instalatii educative si interactive”, a declarat Sorina Topceanu, cofondator MINA, pentru Agerpres.
Spatiul care gazduieste noul muzeu masoara 2.500 de metri patrati si cuprinde mai multe zone dedicate adultilor si copiilor, care vor fi intampinati in muzeu de un ghid virtual, un avatar conversational care foloseste inteligenta artificiala.
Va exista de asemenea o sectiune dedicata expozitiilor temporare de „new media art”. Un alt proiect vizeaza lansarea unui laborator de inovatie cu echipamente de ultima generatie, care sa fie puse la dispozitia artistilor.
„Arta imersiva are aceasta unicitate de a te transpune in lucrarile artistului prezentat. Dat fiind ca proportiile se schimba, fiind un spatiu foarte mare, are 400 de metri patrati, cu o inaltime de sapte metri si cu proiectii 360, lucrarile devin mult mai mari fata de vizitatori si pot fi explorate mai in detaliu”, a precizat Sorina Topceanu.
Organizatorii isi propun sa creasca productia de „new media art”, dar si consumul cultural local. Astfel, vor fi lansate periodic spectacole noi si vor fi innoite productiile din zona destinata copiilor. „In jumatate de an o sa lansam doua noi show-uri in spatiul imersiv. (…) Lucram aproximativ patru luni, chiar mai mult, la fiecare spectacol. (…) Zona de copii o sa contina si instalatii educative, dar si unele mai jucause, dar cu acest strat de proiectie interactiva. Vom avea si un curs de educatie financiara predat de un avatar de inteligenta artificiala, o instalatie care promoveaza o nutritie echilibrata. O sa avem si un tobogan care o sa fie mapat cu tema apei sau o trambulina mapata cu sistemul solar. Avem si padurea magica, unde prin diversi sen-zori pe care ii folosim copiii vor interactiona cu proiectiile respective. Tehnologiile folosite in spatiu sunt cele pe baza de: video mapping, realitatea virtuala, inteligenta artificiala si diversi senzori de miscare”, a explicat Sorina Topceanu.
„Gustav Klimt. The Immersive Show” reprezinta o selectie a celor mai importante 60 de lucrari ale pictorului simbolist, un arc in timp prin „Epoca de Aur”, inspirata de stilul Art Nouveau si simbolurile bizantine.
Se regasesc in cadrul spectacolului opere expuse in muzee din toata lumea, precum „Doamna cu evantai”, „Sarutul” si „Doamna in Aur”. Coloana sonora a productiei este asigurata de Alexei Turcan, care a castigat si Premiul Gopo pentru cea mai buna coloana sonora originala in acest an.
Cel de-al doilea spectacol – „Lumea Subacvatica” – prezinta o calatorie a apei prin Delta Dunarii, Marea Neagra si ocean, oferind informatii despre biodiversitatea mediului acvativ, dar si despre modul in care se poate contribui la o lume mai curata si la protejarea speciilor. Fiecare prezentare include cele doua productii, totalizand 30 de minute.
NICUSOR DINCA
Comentarii