„Daca lumea ar avea un sens clar, arta nu ar mai exista”, spunea Albert Camus. In aceasta idee, trebuie sa recunoastem ca, de mii de ani, operele de arta nu sunt doar cele care pot fi cunoscute si apreciate de catre iubitorii valorilor autentice.
Poate intr-un numar mai mare au fost create asemenea frumuseti care nu mai exista ori despre care nu se mai cunoaste nimic oficial. Instincte primitive violente si placerea patologica de a pastra numai pentru sine opere de arta fac ca omenirea, in ansamblul ei, sa fie privata, iar si iar, de bucuria de a trai frumos, impreuna.
Asa-numitii colectionari particulari, alaturi de care stau psihopatii distrugatori de tablouri, de sculpturi, de literatura, continua sa fure si sa nimiceasca valori multimilenare ce nu mai pot fi inlocuite niciodata.
Scutul Medusei. Opera de tinerete a lui Leonardo da Vinci, reprezentarea Medusei, una dintre cele trei Gorgone, ar fi existat in doua versiuni, insa nu ne-a parvenit niciuna. In „Vietile celor mai mari pictori, sculptori si arhitecti”, Giorgio Vasari descrie opera unui foarte tanar Leonardo, reprezentand personajul mitologic pictat pe fata unui scut. Desi istoricii artei s-au indoit de veridicitatea informatiei, scutul lui Da Vinci a inspirat numerosi pictori de la inceputul secolului al XVII-lea, asa cum se poate constata in colectia lui Ferdinand I de Medicis. Rubens si Caravaggio au pictat propriile lor versiuni asupra Medusei, insa nu se stie daca ei au si vazut originalul pierdut probabil de secole.
De mentionat ca in anul 1782, Luigi Lanzi, biograful lui Leonardo, a efectuat o cercetare a tablourilor aflate in Galleria degli Uffizi din Florenta si, descoperind o imagine ce corespundea descrierii lui Vasari, i-a atribuit-o in mod fals lui Da Vinci. In 1851, criticul literar francez Gustave Planche isi exprima categoric aceeasi opinie, preluata si intarita ulterior de britanicii Percy Bysshe Shelley si de Walter Pater.
NaSterea cu Sfantul Francisc Si Sfantul LaurenTiu. Opera ampla de maturitate a lui Caravaggio, realizata in 1609, aceasta pictura ce include sapte personaje s-a aflat pana in anul 1969 in Oratoriul San Lorenzo din Palermo (Sicilia). In noaptea de 17/18 octombrie, panza a fost decupata cu un cutit in mod grosolan din rama si a disparut fara urma. Pana in prezent, este privilegiata versiunea potrivit careia furtul a fost comis de Mafia siciliana, fiind urmat de distrugerea lucrarii. In pofida eforturilor politiei si a infiintarii, in acelasi an, a unei brigazi specializate in cautarea opere-lor de arta furate, pista urmarita de investigatori s-a pierdut la inceputul anilor 1980.
Interesant este ca politia ar fi cunoscut initial numele hotilor si al familiei care comandase furtul, dar un razboi intre bandele mafiote ar fi dus la pierderea urmelor. Ulterior, un informator ar fi declarat ca tabloul fusese distrus de sobolani, totusi in 2017 nu se renuntase oficial la cautarea lui. Faptul ca un vast proiect artistic si tehnologic a oferit publicului o reproducere ultradetaliata a „Nasterii…” nu compenseaza pierderea imensa.
Statuile lui Buddha din Bamiyan. Se poate spune ca Bamiyan este numele unei tragedii culturale a civilizatiei din zilele noastre. Construite in secolul al VI-lea, legendarele statui de piatra reprezentandu-l pe Buddha au rezistat timp de 1.500 de ani, inainte de a cadea victima unei asa-numite purificari culturale. Sculpturile de 135 si 175 de metri inaltime au fost initial realizate direct dintr-o stanca de gresie, fiind cel mai spectaculos monument intr-o perioada in care orasul a inflorit pe „Drumul matasii”.
Ele au ramas in picioare in urma multor atacuri ale musulmanilor si chiar dupa o invazie a lui Genghis Khan. Au fost distruse in martie 2001, cand talibanii afgani si aliatii lor din Al Qaeda au instituit un ordin care condamna „imaginile idolatre”. Ignorand apelurile din partea comunitatii internationale, grupurile teroriste au lansat asupra statuilor rachete antiaeriene, inainte de a le arunca in aer cu dinamita.
In timp ce distrugerea lui Buddha a fost condamnata ca o crima impotriva culturii, o serie de desene si texte din pestera, anterior ascunse, au fost descoperite printre ruine, iar in 2008 arheologii au descoperit o a treia statuie, necunoscuta pana atunci. De asemenea, texte vechi se refera si la o a patra statuie, care s-ar afla sub aluviuni, in pozitia culcat. Din nefericire insa, acesta este doar unul dintre nenumaratele cazuri in care confruntarile armate nu au luat doar vieti, ci au si transformat in pulbere magistrale realizari ale spiritului uman.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii