Intre ceea ce numim minuni ale lumii in care traim – lucruri insa absolut reale, concrete, si nu inventii fantasmagorice – pe tot cuprinsul planetei se afla fabuloase monumente si complexuri megalitice a caror origine este, in mod cert, non-naturala si deci artificiala.
Padurea din vecinatatea orasului japonez Asuka (districtul Takaichi, din prefectura Nara) adaposteste astfel de constructii incredibile, dintre ele cel mai enigmatic fiind un monolit riguros sculptat, denumit „Vaporul de piatra”.
Un colos antic
La drept vorbind, structura nu seamana cu nimic cunoscut, daca ne putem exprima astfel. Asuka este un sit antic ce dateaza din asa-numita perioada Tumulus (250-552 d.Hr.), supranumit Kofun jidai, ceea ce semnifica „Epoca Lumii Vechi”. Aceasta se caracterizeaza printr-un tip particular de tumuli mult-raspanditi in acele vremuri, intre care abunda pietrele de granit sculptat in forme insolite.
Cea mai interesanta astfel de realizare este Masuda-no-Iwafune („Stanca-nava din Masuda”), amplasata in apropierea culmii unui deal si avand dimensiuni impresionante: 11 metri lungime, 8 metri latime, 4,7 metri inaltime si greutatea de 800 de tone.
Primele intrebari aparute sunt: care pot fi natura si scopul realizarii megalitului, cine, cand si cu ce motivatie (alta decat scopul sau) l-a construit? Din pacate, dupa mai mult de un mileniu si jumatate, misterul persista. Exista in schimb, desigur, numeroase ipoteze, mai mult ori mai putin realiste.
In regiune se afla numeroase temple si sanctuare budiste, ceea ce ar putea trimite la ideea ca sculptura a fost realizata de budisti, probabil intr-un scop religios sau ceremonial. Totodata insa, ea nu seamana deloc cu stilul sau cu constructiile specifice acestei religii stravechi.
Nava acvatica sau nava cosmica?
Un interes aparte il constituie faptul ca Masuda-no-Iwafune prezinta similitudini cu un alt bloc de piatra neobisnuit din Japonia, insa mai mic ca dimensiuni, situat in orasul Takasago, la circa 100 de kilometri de Asuka. Megalitul Ishi-no-Hoden (traducerea este una vulgara, dar este numit si „Piatra zburatoare”) masoara 5,7 × 6,4 × 7,2 metri si cantareste aproximativ 500-600 tone. Asadar, cercetatorii apreciaza ca urmele de prelucrare indica fara dubii ca acesta nu a fost definitivat.
Dupa cum se precizeaza in sursele disponibile, se estimeaza ca volumul de roca procesata este de aproximativ 400 de metri cubi, iar greutatea, de aproximativ 1.000 de tone. In plus, trebuie remarcat ca in imediata sa vecinatate se afla un altar shintoist pe doua etaje, ce pare aproape neglijabil in comparatie cu monolitul.
Santurile de pe parti seamana cu detaliile tehnice in functie de care ar trebui sa se miste ceva. Sau, dimpotriva, piatra in sine trebuia sa faca parte dintr-o unitate mai mare. In acest caz, ar fi fost planificat sa se mute acest megalit intr-o structura pe orizontala. Este, de asemenea, posibil ca acest monolit sa fi servit ca unul dintre pilonii unor structuri imense.
Ishi-no-Hoden reprezinta un loc sacru, motiv pentru care accesul pe varful sau este interzis. Pe de alta parte, expertii care l-au studiat afirma ca nu exista urmele unei prelucrari a rocii prin tehnologii cunoscute. Si, ca pentru a completa enigma, legende locale sustin ca megalitul a fost inceput ca palat al unor zei (kami), ce trebuia sa fie construit „peste noapte”. Insa, din motive necunoscute, el nu a fost terminat, iar despre acei Oo-kuninusi-no kami (Dumnezeu patronul marelui pamant) si Sukuna-Bikona-no kami (Dumnezeu-baiat) nu se mai cunoaste nimic oficial.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii