• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
sâmbătă, 13 septembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
sâmbătă, 13 septembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Ferestre spre “dincolo”

Ferestre spre “dincolo”

27 iunie 2022
in Amprente ale spiritualitatii
A A

Ochiul uman a avut intotdeauna un rol proeminent in istoria artei, de la Egiptul antic, pana la cinematografia de azi, in cadrul careia a dobandit valente fabuloase.

 Societatile vechi au inglobat in mentalitatea lor mult mai profund semnificatiile organului definit frecvent ca reprezentand suveranul simturilor. Nu este favorizata ideea de portret artistic, ci in primul rand aceea de cunoastere, de penetrare a lumilor reale si imaginare, de putere, de autoritate divina.

 Acest teritoriu spiritual, ideatic, este practic nemarginit, deoarece exista nenumarate simboluri esoterice ale ochilor care vor ramane probabil ingropate pentru totdeauna in amnezia eterna a actualei civilizatii umane. Prin urmare, incercam o incursiune elementara in domeniu, la nivelul cel mai accesibil pentru majoritatea iubitorilor si cunoscatorilor artelor.

 Sintagma „ferestrele sufletului” alaturata ochilor este un loc comun ce pare ca, la modul general, si-a epuizat rezervele de mister, daca nu ne gandim la individualizarea ideii, oricand aducatoare de inedit si unicitate. Ochii unui subiect sunt de cele mai multe ori focalizati. Aparitia fotografiei a adus noi provocari pentru artisti, dar chiar si in cadrul capitolului modern al istoriei artei tema a ramas relevanta si explorata pe larg.

 Singularizarea ochilor, un singur ochi sau chiar accentuarea dureroasa a simbolisticii lor tocmai prin absenta ochilor a atins un varf in arta de la sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea, in special in opera suprarealistilor. René Magritte a fost oarecum obsedat de infinitele ipostaze din care organul vazului pare ca ne observa din exterior, fara odihna, relevandu-si un rol ancestral si asumandu-si o sarcina suverana, aceea de a ne face sa deschidem ochii mintii catre interiorul lumii noastre individuale si colective.

 In tablourile lui, in care ochii personajului lipsesc, inlocuiti de mar sau de porumbel, sunt intorsi catre acelasi univers catre care privim si noi, dar fara sa-i vedem. La cei doi indragostiti, cautarea si poate intoarcerea catre taramul originar demult pierdut se incearca prin acoperirea ochilor cu giulgiul alb ce face ca pana si sarutul sa devina o utopie, iluzia ca nimic nu a disparut definitiv si ca timpul poate face o acrobatie pentru a ne propulsa inapoi, spre punctul zero, cel al fericirii necunoasterii. Si atunci, cum e mai bine? – pare ca ne intreaba artistul.

 Tot din perspectiva suprarealista, pictorul de origine romana Victor Brauner plaseaza lipsa ochiului si pierderea vederii intr-o mitologie personala. Acesta si-a pierdut un ochi, intr-o incaierare cu un prieten artist, moment din care conflictul in sine, accidentul dramatic capata dimensiuni karmice, astfel ca Brauner va aduce in miezul cel mai fierbinte al operei sale de ansamblu acest simbol plurivalent.

 Nu putem ocoli creatiile pictorului pentru care ochii au constituit tema definitorie pentru insasi identitatea colectiva a neamului sau si a omenirii: Ion Tuculescu. Incolonati, grupati in felurite forme, ascunsi, multiplicati pana la epuizare mentala, ochii din tablourile acestuia evoca gandirea cosmica a inaintasilor si ridicandu-se in crestetul stalpului totemic care il face de neatins. O „neatingere” echivalenta cu eternitatea, acea eternitate implicita regasita de altfel in ochiul atoatevazator si atoateveghetor al Divinitatii biblice, care poate ca vine din acelasi trunchi de neam cu fabulosul si la fel de enigmaticul ochi egiptean al lui Horus.

 Ramanand in pictura, ar trebui remarcat un detaliu al tablourilor in care ochii au un rol important – fie ele portrete sau nu – ce poate ajuta substantial la descifrarea imaginii: directia privirii. Un exemplu magistral in acest sens este Mona Lisa a lui Leonardo da Vinci, in legatura cu care au existat numeroase dezbateri asupra faptului ca ochii celebrei femei „urmaresc” privitorul, indiferent de pozitionarea acestuia fata de tablou.

 Evadand catre alte arte, ar fi de mentionat domeniul modern al cinematografiei, dar nu pentru a atrage atentia asupra faptului, absolut evident si logic, ca aici posibilitatile de exprimare sunt nelimitate.

 In 1929, regizorul spaniol Luis Buñuel colabora cu Salvador Dalí, realizand un scurtmetraj ramas un reper in domeniu: „Cainele Andaluz”. Scena de inceput este socanta, insumand elemente suprarealiste cu un simbolism incredibil de complex, ce merge pana la mesaje futuriste de-a dreptul premonitorii: o mana inarmata cu un brici traverseaza incet ecranul pe orizontala, sectionand un ochi care se supune cu o liniste irationala sinistrului ritual.

 Resursele artelor sunt inepuizabile, astfel ca oricand vom putea, explorand universul labirintic al acestui vast subiect, sa gasim intotdeauna noi valente, ce ne obliga sa ramanem „cu ochii larg inchisi”!

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

ShareTweet
Articolul precedent

Giethoorn – Venetia Tarilor de Jos

Urmatorul Articol

Manastirea Brebu

Articole Similare

Amprente ale spiritualitatii

Pestera Sfântului Daniil Sihastrul

7 septembrie 2025

In scrierea sa „O sama de cuvinte”, cronicarul Ion Neculce ni-l prezinta...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Camaraseasca

25 august 2025

Monument istoric, cu obste de maici, Manastirea Camaraseasca se afla în judetul...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Saraca

11 august 2025

Aflata în judetul Timis, la aproximativ 67 de kilometri de Timisoara, Manastirea...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Cornet

10 august 2025

Aflata pe malul Oltului, în judetul Vâlcea, manastirea Cornet din Tutulesti, Racovita,...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Dejani

14 iulie 2025

Aflata în judetul Brasov, comuna Recea, satul Dejani, manastirea cu acelasi nume...

Amprente ale spiritualitatii

Biserica Domneasca din Pitesti

30 iunie 2025

Reper al orasului si monument istoric, Biserica Domneasca din Pitesti este închinata...

Urmatorul Articol

Manastirea Brebu

Incendiile “zombi”

Relaxare imediata

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

4 septembrie 476 – Detronarea împaratului roman, Romulus Augustulus

7 septembrie 2025

Anul 476 este considerat de multi istorici drept momentul în care s-a...

Citeste mai departe
Blitz

Jamie Lee Curtis – o actrita pentru toate anotimpurile

7 septembrie 2025

Cu un zâmbet inconfundabil si o energie care umple ecranul, Jamie Lee...

Citeste mai departe
Blitz

Festivalul scrisorilor

7 septembrie 2025

Cea de-a V-a editie a Festivalului Scrisorilor se va desfasura în luna...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Surprinzatorul pepene verde

7 septembrie 2025

Aparut în publicatia Nutrients, un studiu american a relevat faptul ca persoanele...

Citeste mai departe
Femina Club

Gaina rasol

7 septembrie 2025

1 gaina, 23 litri apa, zarzavat de supa, o ceapa, 10 cartofi,...

Citeste mai departe
Horoscop

Horoscopul saptamanii: 8-14 septembrie 2025

7 septembrie 2025

BERBEC 21.03-20.04: Este momentul prielnic pentru a stabili ce este mai important...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.