Anual au loc in lume sute de mii de accidente rutiere, care provoaca o multime de morti si raniti si pagube materiale considerabile. Cauzele principale ale producerii acestor tragedii sunt viteza excesiva, lipsa de experienta si mai ales consumul de bauturi alcoolice sau chiar de droguri, inainte si uneori si in timpul condusului. Dar un studiu recent releva ca oboseala, un factor considerat pana acum minor, poate juca un rol crucial in producerea accidentelor.
Noaptea nu-i un sfetnic bun… la volan
Specialistii afirma raspicat: chiar si doua ore de condus, pe o o autostrada, pe sosea sau pe strazile din marile orase, sunt suficiente pentru instalarea oboselii, mai ales daca se sofeaza noaptea sau in conditii de vizibilitate redusa. Dupa mai multe ore, deja putem vorbi despre afectarea performantelor si reflexelor conducatorilor auto, la un nivel mult mai serios decat ar putea-o face consumul de alcool. Pentru a stopa avalansa de accidente rutiere provocate in ultimii ani de oboseala, guvernul britanic ar putea impune, la sugestia specialistilor, o limita de maximum doua ore de condus continuu, pe timp de noapte.
Propunerea vine dupa ce statisticile au relevat ca o cincime din accidentele produse intre 2005 si 2010 au fost cauzate de oboseala si unul din trei soferi a admis ca ar fi atipit la volan cel putin o data. Un studiu efectuat la sfarsitul anului trecut sub egida Universitatii Cardiff prezinta date ingrijoratoare: mai bine de jumatate din accidentele produse pe soselele britanice in 2010 au avut la baza starea de oboseala a unor soferi coroborata cu lipsa lor de experienta. De aceea, expertii recomanda ca soferilor incepatori sa li se interzica sa mai conduca pe timpul noptii, masura care ar putea salva, estimeaza ei, sute de vieti anual. De altfel proiecte similare au aparut si in Noua Zeelanda, Australia si Statele Unite.
Soferii obositi, la fel de periculosi ca soferii bauti
Spre deosebire de alcool, oboseala nu poate fi insa cuantificata cu precizie de catre politisti. Dar pentru a estima modul cum ea afecteaza performantele soferilor, o echipa de cercetatori de la Universitatea Utrecht, din Olanda, a recrutat 14 voluntari cu varste cuprinse intre 21 si 25 de ani, care au condus autovehiculele, sub o atenta supraveghere, timp de doua, patru si respectiv opt ore, in conditii de noapte sau vizibilitate redusa de ceata sau alte intemperii.
Soferii au mentinut o viteza constanta, de 130 km/ora si au pastrat aceeasi banda de mers pe toata durata experimentului. Rezultatele, publicate in Journal of Sleep Research, au dovedit ca dupa doar doua ore petrecute la volan, conducatorii faceau deja aceleasi greseli pe care le-ar fi facut daca ar fi avut o alcoolemie de 0,5 la mie. Dupa trei ore, performantele corespundeau unui nivel de alcoolemie de 0,8 la mie, iar dupa cinci ore, unuia de aproape 1 la mie!
„Masurile utilizate de unii soferi, atunci cand se simt obositi – deschiderea geamului, amplificarea volumului la radio sau CD-player – au o eficienta limitata, pentru ca starea de oboseala va persista. Singura metoda recomandata este oprirea autovehiculului, dupa 2-3 ore de condus si acordarea a cel putin o ora de odihna pentru sofer, urmata de bautul unei cesti cu cafea”, se arata in studiu.
Acelasi studiu a evidentiat ca, din 3500 de soferi chestionati, 74% au declarat ca in ultimele 6 luni au condus obositi de cel putin zece ori, iar 10% ca obisnuiesc sa conduca in fiecare saptamana avand un grad ridicat de oboseala – lucru cu atat mai periculos cu cat din aceasta categorie fac parte mai ales soferii profesionisti, de TIR si de camioane grele.
GABRIEL TUDOR
Comentarii