• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
joi, 13 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
joi, 13 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Epoca masinariilor de mare anvergura

Epoca masinariilor de mare anvergura

20 martie 2023
in Minuni ale lumii
A A

In lumea antica, oamenii identificau sapte constructii fabuloase ca fiind adevarate minuni realizate cu costuri si sacrificii imense, dovedind o forta nestavilita a imaginatiei. Daca insa atunci pareau ireale Marea Piramida din Gizeh, Gradinile suspendate ale Semiramidei, Colosul din Rhodos, astazi e randul unor produse ale unor tehnologii de mare anvergura.

„Umerii” lui Icar

 V-ati intrebat vreodata cum se construiesc, sunt transportate si lansate navele cosmice? NASA beneficiaza de doua crawler-transportere (transportoare cu senile), destinate deplasarii vehiculelor spatiale catre platforma de lansare, dupa ce ies din cladirea de ansamblare a Centrului Spatial Kennedy din Florida.

 Transportatorul cu senile are lungimea de 40 de metri, latimea de 35, inaltimea de 8 metri si cantareste in total aproape 3.000 de tone, la o capacitate de ridicare de pana la 8.200 de tone. Cele 16 senile sunt ghidate de doi conducatori, acestia reprezentand doar o mica parte din personalul de circa 30 de specialisti necesar operarii utilajului. La un asemenea gabarit incredibil, nu e de mirare ca respectivele crawlere se deplaseaza de-a lungul cailor de 5,5 km si 6,8 km cu o viteza maxima de numai 1,6 km/h incarcate sau 3,2 km/h fara sarcina. Nici sub aspectul consumului de combustibil lucrurile nu sunt mai putin socante: rezervoarele senilelor contin 19.000 de litri de motorina si ard 296 litri la fiecare kilometru parcurs.

 Costurile proiectarii si construirii acestor transportoare au fost, la nivelul anului 2022, de 128,5 milioane USD pentru fiecare exemplar. Trebuie insa ca, dincolo de cifrele incredibile si de tentatia de respingere a unor asemenea cheltuieli, sa observam beneficiile rezultatului final al acestor produse ale inteligentei umane de cea mai inalta calitate si performanta.

Un Turn Eiffel orizontal

   La fel de coplesitor ca imagine, gabarit si performante, Bagger 293, cunoscut anterior sub numele de Man Takraf RB293, este un excavator cu roti uriase fabricat de compania industriala germana TAKRAF. Bagger 293 e folosit intr-o mina de carbune de catre RWE Power AG, al doilea mare producator de energie din Germania.

 Colosul are 96 metri inaltime (record mondial Guinness pentru cel mai inalt vehicul terestru), lungimea de 225 metri, cantareste 14.200 de tone si necesita cinci persoane pentru operare. Este alimentat dintr-o sursa externa de 16,56 MW. Roata are diametrul de 21,3 metri, cu 18 cupe, fiecare dintre acestea putand incarca peste 15 metri cubi de material. Bagger 293 poate muta 218.880 tone de sol pe zi!

 Tot germanii au folosit in industria exploatarii carbunelui o structura metalica de peste 502 metri lungime, care cantareste 13.500 de tone – cel mai mare utilaj mobil din lume. Este de fapt o punte transportoare cu banda rulanta, supranumita „Turnul Eiffel orizontal”, datorita asemanarii cu faimoasa constructie metalica pariziana si pozitiei sale. A fost conceputa pentru a indeparta straturile de lignit ce acopera pamantul din minele de suprafata.

 Puntea transportoare F60 poate fi vizitata in Lichterfeld (Saxonia) si a functionat doar cateva luni, inainte ca RDG sa-si schimbe regimul si mina sa fie inchisa din cauza rentabilitatii scazute. Instalata pe sine, macaraua sapa cu doua excavatoare cu lant, echipate cu galeti de dimensiunea unui autoturism.

 Nisipul dus la 500 m departare de o banda transportoare era aruncat pe o gramada de zgura. In functiune, structura a avansat cu viteza maxima de 0,54 km/h! Turul pentru vizitatori are o pasarela care inconjoara interiorul F60, adica mai mult de un kilometru, „divertisment” ce poate avea loc noaptea, cand structura este iluminata de spoturi colorate.

 Puntea transportoare nu este doar un simbol pentru istoria industriala a regiunii, ci si o emblema a schimbarii sale structurale, milioane de turisti vizitand capodopera tehnica.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

ShareTweet
Articolul precedent

Remiterea diabetului prin postul intermitent

Urmatorul Articol

Pictorul care si-a reinventat arta

Articole Similare

Minuni ale lumii

Regina insulelor Dalmate

11 noiembrie 2025

Supranumita „Saint Tropezul croat”, insula Hvar (Croatia), din Marea Adriatica, emana un...

Minuni ale lumii

Palatul vânturilor

11 noiembrie 2025

Un amestec uluitor de constructie si cultura complexa, o structura cu o...

Minuni ale lumii

Paradisul salbatic

27 octombrie 2025

În unele locuri de pe planeta, consideram ca recunoastem parti mici din...

Minuni ale lumii

Raiul din curbura Carpatilor

27 octombrie 2025

Zona Subcarpatilor de curbura, este bogata in atractii naturale care patrund deseori...

Minuni ale lumii

Oaza de munte

15 octombrie 2025

Notiunea de oaza sugereaza implicit o „insula” de viata, vegetatie si mai...

Minuni ale lumii

Bijuterie atemporala

6 octombrie 2025

Eternitatea nu poate fi masurata, este de fapt o notiune abstracta, însa...

Urmatorul Articol

Pictorul care si-a reinventat arta

Manastirea Clocociov

“Migratia” copacilor

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

6 noiembrie 1494 – S-a nascut sultanul Soliman Magnificul

11 noiembrie 2025

Soliman Magnificul, cunoscut si sub numele de Soliman I, a fost unul...

Citeste mai departe
Blitz

Filme de Oscar despre laureatii cu… Nobel!

11 noiembrie 2025

De la savanti care au schimbat cursul stiintei pâna la lideri care...

Citeste mai departe
Blitz

Tinutul Momârlanilor, Tara dintre Jiuri

11 noiembrie 2025

Cunoscuta si ca Tinutul Momârlanilor, o denumire de suflet pentru locuitorii zonei,...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Cea mai frecventa boala articulara

11 noiembrie 2025

Osteoartrita se caracterizeaza printr-o „durere mecanica”, din ce în ce mai accentuata...

Citeste mai departe
Femina Club

Pasi esentiali

11 noiembrie 2025

Un adevar ce nu poate fi ignorat este acela ca pielea din...

Citeste mai departe
Femina Club

Pateuri cu sardele

11 noiembrie 2025

Un pachet cu aluat de pateuri. Umplutura: o conserva cu sardele, piper....

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.