Vaticanul încurajeaza propagarea mesajului crestin prin intermediul retelelor de socializare pentru a ajunge la cât mai multi oameni care au nevoie de acest mesaj, organizând la Roma, „Jubileul Misionarilor Digitali si al Influencerilor Catolici”.
„Toata lumea foloseste retelele de socializare, este important sa fim si noi acolo”, sustine pe Instagram parintele Giuseppe Fusari, purtând o camasa cu guler roman si mâneci scurte care îi dezvaluie tatuajele.
El împartaseste pasaje din Evanghelie într-un videoclip cu cei 63.000 de urmaritori ai sai.
„Preotul cool” dintr-o parohie din orasul Brescia a venit din nordul Italiei pentru a participa la „Jubileul Misionarilor Digitali si al Influencerilor Catolici”, un eveniment unic organizat de Vatican, care a reunit mii de vedete ale retelelor de socializare.
„Acest eveniment ne-a permis sa ne cunoastem”, s-a destainuit barbatul de cincizeci de ani, care foloseste zilnic diversele platforme pentru a împartasi „cuvântul lui Dumnezeu” cu cât mai multi oameni posibil si, uneori, videoclipuri cu catelul sau chihuahua. Aceasta este o forma moderna de evanghelizare, pe care Biserica Catolica pare sa vrea sa o încurajeze, relateaza AFP/Agerpres.
„Simplul fapt ca Vaticanul a decis sa organizeze acest eveniment ne spune ca „este important, mergeti mai departe, suntem cu voi si împreuna vom gasi o modalitate de a realiza aceasta noua evanghelizare”, a declarat sora Albertine, una dintre cele mai urmarite influencere catolice franceze, aflata la Roma pentru eveniment.
Calugarita în vârsta de 29 de ani, care are peste 320.000 de urmaritori pe Instagram si ale carei videoclipuri de pe TikTok au depasit un milion de vizualizari, vede platformele digitale ca pe un „câmp misionar” în sine, unde poate ajunge la tineri, dar si la necatolici. Folosind conventii de social media, cu un limbaj simplu, o editare dinamica si o energie contagioasa, ea îsi povesteste viata de zi cu zi, ofera sfaturi despre citirea Bibliei si ofera rugaciuni ghidate.
O modalitate de comunicare care sparge codurile traditionale ale Bisericii, mult apreciata de utilizatorii de internet: „Va multumesc pentru acest sfat scurt, eficient, accesibil începatorilor!” sau „Nu sunt crestina, dar simplitatea si profunzimea cuvintelor dumneavoastra ma ating profund”, putem citi la comentarii.
„De fapt, chiar acum, acolo sunt oamenii, iar treaba noastra este sa mergem sa-i întâlnim acolo unde sunt ei”, rezuma ea, în timp ce Europa este lovita de un val de decrestinizare masiva de câtiva ani.
Tânara, care poarta o cruce simpla de lemn la gât, este încântata ca videoclipurile ei au iesit din „bula catolica” si ajung acum la „toate tipurile de oameni, din toate mediile sociale, (…) dincolo de granitele si constrângerile pe care ni le-am putea imagina”.
Însa aceasta evanghelizare online nu este practicata doar de personalitati religioase: Francesca Parisi, o profesoara din sudul Italiei, încearca „sa risipeasca prejudecatile care îi înconjoara pe catolici” prin intermediul unor videoclipuri scurte postate pe TikTok, unde are peste 21.000 de urmaritori.
Tânara de treizeci de ani s-a convertit târziu, motiv pentru care încearca sa ajunga la cei care „s-au distantat de Biserica”.
Sustinuti de Vatican, „misionarilor digitali” li s-a acordat propria Liturghie în Bazilica Sfântul Petru. Întâmpinati cu aplauze furtunoase si filmati din toate unghiurile, Papa Leon al XIV-lea, care are el însusi 14 milioane de urmaritori pe Instagram, i-a îndemnat sa „hraneasca retelele sociale si mediile digitale cu speranta crestina”, asigurându-i ca „în fata schimbarilor culturale, de-a lungul istoriei, Biserica nu a ramas niciodata pasiva”.
„Cel mai mare influencer este Dumnezeu!”, a proclamat multimii cardinalul filipinez Luis Antonio Tagle, foarte popular printre tineri, avertizând împotriva utilizarii „daunatoare” a retelelor sociale. Deocamdata, pozitia Vaticanului pe aceasta tema ramâne neclara: misionarilor nu li s-au comunicat reguli sau recomandari specifice.
„Ar fi necesar un mandat? Exista o durata pentru aceasta misiune?”, se întreba sora Albertine. „Discutam împreuna cum sa scriem aceasta noua pagina de evanghelizare”.
Noaptea Muzeelor la Sate
Cea de-a treia editie a Noptii Muzeelor la Sate, un eveniment care transforma spatiile culturale din mediul rural în locuri de întâlnire, dialog si descoperire, la care si-au confirmat participarea pâna în prezent 55 de muzee si colectii din întreaga tara, va avea loc pe 6 septembrie.
Cea de-a treia editie a Noptii Muzeelor la Sate se va desfasura în jurul a cinci ecosisteme culturale vii, construite în mijlocul unor comunitati rurale autentice. În aceste spatii, vizitatorii vor descoperi instalatii literare perisabile realizate cu sprijinul Editurii Litera.
Cele cinci instalatii vor fi activate pe 6 septembrie, când este celebrata Ziua Internationala a Cititului Cartilor, si vor functio-na dupa o regula simpla: fiecare vizitator poate lua cu el o carte. Cartile – pentru copii si adulti deopotriva – vor fi oferite gratuit, ca invitatie la lectura în familie si ca mod de a transmite mai departe o conexiune vie cu evenimentul, evidentiaza organizatorii.
„Aceasta interventie culturala capata o semnificatie în plus în contextul în care ea va avea loc în comunitati rurale, unde consumul de carte este limitat, bibliotecile sunt rare, iar librariile lipsesc. Vizitatorii vor putea lua acasa cu ei o carte, un fragment viu din acest eveniment al Noptii Muzeelor la Sate, o amintire ce poate fi pastrata în biblioteca, în minte si în suflet”, informeaza Agerpres.
Accesul publicului la Noaptea Muzeelor la Sate este gratuit, iar activitatile propuse de muzeele participante vor include expozitii, tururi ghidate, ateliere, proiectii, seri comunitare, lecturi si alte forme de redescoperire a patrimoniului local.
Harta completa a locatiilor si programul detaliat vor fi disponibile online începând cu 2 septembrie pe site-ul https:// noapteamuzeelor-la-sate.ro/.
NICUSOR DINCA
Comentarii