• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
miercuri, 10 iunie 2026
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
miercuri, 10 iunie 2026
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Secretul memoriei perfecte

Secretul memoriei perfecte

4 februarie 2009
in Stiinta
A A

E indubitabil faptul ca, odata cu inaintarea in varsta, capacitatea de memorare se diminueaza si adesea apar, la nivel cerebral, procese degenerative – nu degeaba se spune ca batranii dau „in mintea copiilor”. Asta nu-i impiedica pe oameni la a visa sa-si pastreze calitatile cognitive intacte, chiar si la senectute. Iar savantii ne asigura ca, gratie unei diete imbunatatite putem nu doar trai mai mult ci si da in mintea… geniilor!

Potrivit unui studiu de ultima ora, realizat de o echipa de nutritionisti de la Universitatea Munster, varstnicii care consuma zilnic mai putine calorii decat in mod normal, timp de cateva luni, isi imbunatatesc considerabil memoria; concluziile studiului se alatura altor cercetari anterioare, care au aratat ca dietele restrictive aplicate animalelor de laborator au dus la prelungirea semnificativa a duratei de viata a acestora si la intarzierea instalarii afectiunilor specifice batranetii.

Cheia misterului: scaderea nivelului de insulina

Studiul cercetatorilor germani a implicat 50 de batrani, normali sau supraponderali, media lor de varsta fiind de 60 de ani. Membrilor primului grup de voluntari li s-a cerut sa reduca aportul zilnic de calorii cu o treime, mai ales „taind” din portiile de mancare; al doilea grup a primit acelasi numar de calorii, dar a mancat mai sanatos decat de obicei, in principal grasimi nesaturate din peste si ulei de masline, iar al treilea grup nu a facut nici un fel de modificari in dieta.

Dupa trei luni, toti voluntarii au fost supusi unor teste de verificare a capacitatilor cognitive si memoriei, demonstrandu-se ca, dintre cele trei grupuri, doar cel care avusese dieta restrictionata prezenta imbunatatiri semnificative. De asemenea, s-a remarcat o scadere spectaculoasa a nivelului de insulina din sange si reducerea nivelului unei proteine ce favorizeaza aparitia inflamatiilor.

„Studiul demonstreaza fara echivoc ca un aport ridicat de calorii dauneaza nu doar inimii ci si creierului. Dupa stiinta noastra, rezultatele obtinute ofera prima dovada materiala certa ca restrictiile calorice imbunatatesc memoria la varstnici. Descoperirea ar putea ajuta la dezvoltarea de noi strategii de tratament pentru prevenirea imbatranirii cerebrale si a aparitiei unor boli precum Alzheimer, ca si pentru mentinerea unei perfecte sanatati a creierului la varste inaintate”, spune neurologul Mark Mattson.

Nu este deocamdata clar cum anume scaderea nivelului de insulina duce la imbunatatirea memoriei  dar specialistul in metabolism Ken Fujioka considera ca „insulina este un mesager care transmite creierului informatii referitoare la rezervele de carbohidrati; pe masura ce restrictionam aportul caloric, nivelul de insulina scade si semnaleaza creierului ca exista pericolul de inanitie, obligandu-l sa functioneze mai bine, mai alert, pentru a gasi resurse de hrana si a supravietui”.

Si dr. Leigh Gibson, de la universitatea britanica Roehampton este de aceeasi parere, sugerand ca insulina are un efect mai pregnant asupra acelor regiuni din creier legate de memorie iar nivelul ridicat de insulina intalnit la oamenii cu diabet de tip II greu de controlat ar avea legatura cu tulburarile de memorie si afectarea functiilor cognitive. Totusi, nutritionistii atrag atentia ca o asemenea concluzie nu inseamna neaparat ca oricine reduce consumul caloric cu 33% va avea o memorie de elefant si o sanatate perfecta.

Dimpotriva, in unele cazuri adoptarea unei astfel de masuri ar putea fi chiar daunatoare: „Renuntarea la o treime din aportul caloric este semnificativa pentru cineva care nu este supraponderal si poate fi chiar periculoasa daca persoana respectiva are deja o greutate sub cea normala. Numai cu acordul medicului oamenii ar trebui sa apeleze la diete atat de restrictive precum aceasta”, atrage atentia Mark Mattson.

GABRIEL TUDOR

ShareTweet
Articolul precedent

Alchimia durerii

Urmatorul Articol

Barbi si barbieri

Articole Similare

Spectacolul cunoasterii

Planeta fantastica

8 iunie 2026

O planeta gigantica, aflata la aproape 700 de ani-lumina distanta de Pamânt,...

Spectacolul cunoasterii

Medicamentul care inverseaza îmbatrânirea pielii

2 iunie 2026

Oamenii de stiinta americani au descoperit ca un medicament antiîmbatrânire aplicat local,...

Spectacolul cunoasterii

Algele, noua arma împotriva poluarii

25 mai 2026

O noua tehnologie inspirata din natura promite sa transforme unele dintre cele...

Spectacolul cunoasterii

Propulsorul care va trimite oameni pe Marte

18 mai 2026

Un nou tip de propulsor electromagnetic a finalizat cu succes un test...

Spectacolul cunoasterii

Cine declanseaza durerea cronica?

11 mai 2026

Cercetatorii au descoperit în adâncul creierului uman un „comutator” ascuns, care ar...

Spectacolul cunoasterii

„Comunitate” de neanderthalieni la nord de Carpati?

4 mai 2026

Un recent studiu international aduce una dintre cele mai clare dovezi de...

Urmatorul Articol

Barbi si barbieri

12 februarie 1804 - Moare Immanuel Kant

Horoscopul saptamanii 16 - 22 februarie

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

4 iunie 1867 – Se naste maresalul Carl Mannerheim

8 iunie 2026

Pe 4 iunie 1867 a venit pe lume una dintre figurile esentiale...

Citeste mai departeDetails
Blitz

Lupta pentru viata: filme despre instinctul de a trai

8 iunie 2026

Indiferent daca se confrunta cu apocalipsa, cu zombi sau cu imensitatea unui...

Citeste mai departeDetails
Blitz

Trianon – 4 iunie 1920

8 iunie 2026

O expozitie care reuneste documente, fotografii, harti, scrisori si publicatii referitoare la...

Citeste mai departeDetails
Consultatii fara plata

Apendicita nu este o banalitate!

8 iunie 2026

Nu în putine cazuri este indusa înca din copilarie ideea ca inflamatia...

Citeste mai departeDetails
Femina Club

Câteva sfaturi utile

8 iunie 2026

Incontestabila „oglinda a sufletului”, ochii amplifica si frumusetea chipului. Astfel, si genele...

Citeste mai departeDetails
Femina Club

Pizza siciliana

8 iunie 2026

Aluat: 400 g faina, 150 g unt, 1 ou, 3 linguri apa,...

Citeste mai departeDetails
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2026 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2026 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.