Nascut la 2 mai 1892, la Kleinburg, in Silezia, ca fiu al unui nobil prusac, Manfred von Richthofen a fost pasionat inca din adoles-centa de calarie si vanatoare. Dupa ce a urmat, in traditia familiei, scoala militara, s-a alaturat regimentului de ulani Kaiser Alexander III din Russland.
Cand razboiul s-a declansat, in iulie 1914, amploarea operatiunilor in care erau anga-jate artileria si nou aparutele tancuri au facut ca o arma de traditie, cum era cavaleria, sa cada in desuetudine. Frustrat, tanarul Manfred a cerut sa fie transferat la Serviciul Aerian, solicitare avizata in mai 1915.
La inceput, i s-au incredintat zboruri de recunoastere, deasupra frontului de Est, intre iunie si august 1915. Transferat pe frontul din Champagne, el a reusit sa doboare cu aparatul sau, slab echipat pentru duelurile aeriene directe, un avion francez Farman. A fost inceputul unei cariere de pilot scurte, dar absolut stralucite.
In martie 1916, el se va alatura escadrilei Kampfgeschwader 2, incredintandu-i-se mansa unui Fokker Dr I, triplan vopsit in rosu, care avea sa-i aduca gloria – aviatorul a devenit cunoscut drept „Baronul Rosu”. La bordul aparatului, von Richthofen va atinge performante uimitoare, reusind sa doboare intr-o singura luna – aprilie 1917 – 22 de avioane Aliate.
Pe 6 iulie 1917, in cursul unui duel aerian, von Richthofen a fost ranit la cap, fapt care in urmatoarele luni ii va provoca bizare schimbari de comportament. Revenit pe front, pe 21 aprilie 1918, pe cand urmarea, la altitudine foarte joasa, un avion Aliat, Baronul Rosu a fost interceptat si lovit din spate de un alt avion inamic.
Desi grav ranit, von Richthofen a reusit sa aterizeze langa satul Vaux-sur-Somme, intr-un sector controlat de soldati australieni. Cand acestia s-au apropiat, „Baronul Rosu” era inca viu, dar a sucombat la putin timp dupa aceea.
Oficial, s-a declarat ca fusese rapus in duelul aerian, insa se pare ca moartea lui ar fi fost mai curand o executie, soldatii australieni mitraliindu-l de la sol.
GABRIEL TUDOR
Comentarii