Remake-ul realizat recent de studiourile Disney dupa basmul clasic Alba ca Zapada merge mult mai departe de o actualizare vizuala a desenului animat din 1937, care a încântat copilaria multor generatii, deoarece filmul pare sa schimbe cu totul povestea fratilor Grimm.
Regizat de Marc Webb si avându-le pe Rachel Zegler si Gal Gadot în rolurile principale, filmul a suferit schimbari narative semnificative care modernizeaza basmul pentru publicul de astazi – unii cinefili sustin ca în bine, iar altii… în foarte rau.
În timp ce aceste transformari abordeaza critici de lunga durata cu privire la filmul original, productia a fost plina de controverse cu privire la orice, de la alegerile de distributie la portretizarea personajelor, schimbari tematice si drama din culise.
Lansat pe 21 martie 2025, remake-ul Alba ca Zapada încearca sa se adapteze timpurilor moderne, dar în cursul acestui proces, ar putea pierde magia care l-a facut un astfel de clasic Disney?
Alba ca Zapada devine o lidera, nu o romantica
Remake-ul transforma motivatia principala a Albei ca Zapada din cautarea iubirii în cautarea… leadership-ului. Zegler a descris filmul original ca fiind „extrem de învechit” în portretul sau despre femei, subliniind ca versiunea sa nu va fi despre o domnisoara în primejdie care asteapta un print. Aceasta Alba ca Zapada moderna nutreste în schimb ambitia de a deveni un lider care are un impact pozitiv asupra regatului sau si care lupta pentru ea însasi.
Personajul printului este înlocuit în întregime
Într-o îndepartare izbitoare de traditie, personajul printului a fost eliminat si înlocuit de Jonathan, un personaj complet nou, interpretat de Andrew Burnap. Aceasta schimbare sugereaza o dinamica romantica diferita, care ar putea pune accentul pe parteneriat în detrimentul salvarii.
Prin introducerea acestui nou personaj si înlocuirea unui personaj favorit al fanilor, filmul exploreaza o noua dinamica a relatiilor, îndepartându-se în acelasi timp de naratiunea „dragoste la prima vedere”, considerata „desueta”.
Cei sapte pitici sunt reimaginati
În urma criticilor lui Peter Dinklage cu privire la reprezentarile încarcate de stereotipuri din povestea originala, cei de la Disney au adoptat o abordare diferita. Dinklage, aclamatul star din Urzeala tronurilor, a atras mult atentia asupra naturii îndraznete a acestor personaje în timpul unui episod din podcastul WTF with Marc Maron, spunând: „Am fost un pic luat prin surprindere (ca) au fost foarte mândri sa distribuie o actrita latino în rolul Albei ca Zapada, dar tu spui în continuare povestea Albei ca Zapada si a celor sapte pitici. Esti progresist într-un fel, dar continui sa spui povestea aia a naibii de retrograda a celor sapte pitici care traiesc în pestera. Ce naiba faci, omule? Nu am facut nimic pentru a promova cauza de la tribuna mea? Atunci înseamna ca nu sunt destul de tare.”.
Confruntându-se cu o problema de relatii publice, Disney a reactionat. Dupa ce s-a consultat cu comunitatea persoanelor suferind de nanism din Statele Unite, studioul i-a reimaginat pe cei sapte pitici ca pe niste creaturi magice create prin efecte vizuale si tehnologie de captare a performantei, pastrându-le în acelasi timp personalitatile distinctive.
Motivatia reginei malefice primeste o actualizare moderna
Actrita israeliana Gal Gadot portretizeaza o Regina malefica care transcende personajul negativ unidimensional obsedat de frumusete. Remake-ul exploreaza motivatii complexe care implica puterea, nesiguranta si identitatea personala. Profunzimea psihologica o transforma dintr-un simbol al vanitatii într-un antagonist nuantat ale carui temeri si ambitii reflecta preocuparile contemporane cu privire la îmbatrânire, relevanta si influenta.
Finalul „fericiti pâna la adânci batrâneti” este redefinit
Finalul traditional al basmului, axat pe romantism, a fost reconceptualizat pentru a pune accentul pe realizarea de sine. Zegler a precizat ca povestea Albei ca Zapada se axeaza mai degraba pe descoperirea de sine decât pe împlinirea romantica.
Aceasta schimbare reflecta atitudinile în schimbare cu privire la rolul femeii în societate, sugerând ca fericirea provine din realizarea personala, mai degraba decât din salvarea femeii.
GABRIEL TUDOR
Comentarii