De fiecare data când scriu despre I.L. Caragiale, imi vine in minte hotarârea lui, din primavara lui 1905, de a se muta definitiv la Berlin, impreuna cu toata familia.
Adevarul este ca, poate din cauza originii sale grecesti, neagreata de contemporani, sau din cauza spiritului sau prea incisiv, vezi satira coruptiei si a politicianismului din O scrisoare pierduta, sau dezgustat de atacurile contemporanilor sai, de la oameni politici pâna la unii scriitori, sau poate pentru ca i-a fost respins premiul Academiei pentru anul 1890, Caragiale a ales exilul si, facând o paralela cu zilele de azi, bine a facut.
Caci cât de penibil suna azi vorbele lui Bogdan Petriceicu-Hasdeu si ale viitorului premier Dimitrie Sturdza, primul respingându-i lui Caragiale pre-miul Academiei pe motiv ca prin scrierile lui autorul „creeaza probleme pentru tara”(?), in timp ce Sturdza a insistat ca piesele lui Caragiale nu au reusit sa arate o dragoste pentru „adevar, frumos si bine”, subliniind ca „Domnul Caragiale ar trebui sa invete cum sa-si respecte natiunea si sa nu o batjocoreasca”!
Azi, Caragiale este contemporanul nostru, pentru ca aproape fiecare aspect al vietii isi gaseste o corespondenta in scrierile lui de la sfârsitul secolului al XIX-lea.
Actorii il pretuiesc si il iubesc pe Caragiale, si iata ca Primaria Capitalei prin ARCUB organizeaza, in perioada 18 iulie – 20 septembrie, Festivalul Bucurestii lui Caragiale, in aer liber, pe scena amenajata in Parcul Cismigiu. Dupa o lunga perioada de cultura online, cea de-a opta editie a festivalului ofera bucurestenilor doua luni de teatru in aer liber cu peste 30 de spectacole din repertoriul a 20 de teatre din Capitala, precizeaza organizatorii intr-un comunicat preluat de Agerpres.
In acest an, Bucurestii lui Caragiale prezinta spectacole de matineu si spectacole de seara. In fiecare duminica si in unele sâmbete, copiii sunt invitati „in lumea povestilor cu fabule si basme celebre reinventate in spectacole de balet, spectacole de papusi si pantomima, concerte educative, spectacole de teatru interactiv si de magie”.
In serile de weekend, spectatorilor le sunt prezentate „comedii spumoase dupa texte clasice sau de actualitate, cu intrigi politiste, adaptari dupa commedia dell’arte sau spectacole cu aer vintage, spectacole-concert, de dans contemporan, cu elemente de video mapping, muzica live si coregrafii spectaculoase”.
Primul weekend al festivalului, 18-19 iulie, a debutat cu doua spectacole premiate si cu o productie dedicata celor mici.
Spectacolul Familia Tot, câstigator al unui premiu UNITER, a fost programat sâmbata seara. In regia lui Victor Ioan Frunza, cu o scenografie apartinând Adrianei Grand, Familia Tot este „o foarte frumoasa, foarte comica si foarte cruda poveste despre dezumanizare sau, pe româneste, despre cum sa faci din om neom”.
Din distributie au facut parte actorii Adrian Nicolae, Sorin Miron, Nicoleta Hâncu, Alexandru Ion, Carol Ionescu si, nu in ultimul rând, George Costin, care a primit, in cadrul Galei Premiilor UNITER 2013, Premiul Cel mai bun actor in rol principal pentru rolul din acest spectacol.
Duminica dimineata, cei mici s-au delectat cu spectacolul dupa Ion Creanga, Capra cu trei iezi, in montarea Teatrului de Animatie Tandarica. Weekendul de festival s-a incheiat cu unul dintre cele mai premiate spectacole ale teatrului independent Godot, Bullets over Lipscani, in regia tânarului regizor Eugen Gyemant, adaptare dupa Bullets over Broadway a lui Woody Allen, „o comedie in cheia clasicelor film noir americane”.
Festivalul Bucurestii lui Caragiale „a luat nastere in anul 2012, cu ocazia marcarii a 100 de ani de la moartea celebrului nostru dramaturg, si a fost inspirat de D-ale Bucurestilor, carnaval la 1900 din Capitala, care a recreat atmosfera Micului Paris incepând cu anul 1993”.
Festivalul in forma actuala, Bucurestii lui Caragiale, s-a desfasurat, pe rând, in Centrul Istoric al Capitalei, in Parcul Izvor si, incepând din anul 2017, este gazduit de cea mai veche gradina a Capitalei – Parcul Cismigiu.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii