Calatoria catre un premiu este lucrul cel mai important la un concurs, a declarat dirijorul Cristian Macelaru, directorul artistic al Festivalului si al Concursului International „George Enescu”, care se desfasoara pâna la 27 septembrie.
„Conceptul concursului nu se axeaza numai pe ideea de a câstiga un premiu, ci se concentreaza, si am pus acest accent în tot parcursul promovarii concursului, pe ideea ca de fapt calatoria catre un premiu este lucrul cel mai important la un concurs, nu acel premiu în sine. Deoarece e important ca toti cei care participa la concurs sa aiba întelegerea si multumirea ca au câstigat deja prin faptul ca au participat”, a spus Macelaru.
Dirijorul a aratat ca anul acesta, în premiera, va exista un masterclass pentru tinerii care doresc sa devina dirijori, iar trei dintre acestia vor fi alesi sa evolueze alaturi de el. Mai mult, directorul artistic al concursului a spus ca publicul va avea ocazia sa asculte tineri muzicieni. „Întotdeauna Enescu, din ce cunosc eu, a fost foarte deschis în a asculta orice muzician care îi batea la usa. De fiecare data când vin în România gasesc un tânar sau o mama a unui tânar care ma întreaba «Maestre, puteti, va rog sa îmi ascultati copilul?» si am spus «Haideti sa facem ca toata lumea sa auda acesti copii talentati» si am ramas extraordinar de surprins de nivelul si talentul pe care le-am descoperit în acesti tineri de 14, 13, 12 ani care au trimis formularul de înscriere si am ales noua tineri care vor cânta într-un masterclass public”, a spus el.
Managerul interimar al Artexim, Cristina Uruc, a declarat ca anul acesta a existat un numar record de înscrieri – 667 de muzicieni cu vârste între 13 si 35 de ani din peste 50 de tari, dintre care au fost selectati 160.
„Acest numar reprezinta o crestere de sase ori fata de editia din 2022 si aproximativ cu 60% mai mare decât în editia din 2018”, a aratat Uruc.
Ea a amintit ca primele etape ale concursurilor vor avea loc la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti, iar semifinalele si finalele, la Ateneul Român. Premiile fiecarei sectiuni pentru cea mai buna interpretare a unei lucrari de George Enescu omagiaza mari nume ale muzicii, informeaza Agerpres.
Astfel, Premiul „Radu Lupu” va fi acordat pentru sectiunea pian, Premiul „Valentin si Stefan Gheorghiu”, pentru vioara, iar premiul „Serafim Andropov”, pentru violoncel.
„Aceasta initiativa, posibila cu acordul familiilor celor amintiti, carora le purtam o profunda recunostinta, doreste sa mentina vie în memoria câstigatorilor si a publicului contributia marilor muzicieni români care au primit premii sau au contribuit la desfasurarea Concursului Enescu”, a spus Cristina Uruc.
Mireasa si alte povestiri
O carte despre prejudecati etnice, „Mireasa si alte povestiri”, un volum de proza scurta, semnat de Simona Nicoleta Lazar, a fost lansata în cadrul sectiunii „Secvente etno-culturale rurale” din cadrul celei de-a XX-a editii a Festivalului Intercultural ProEtnica de la Sighisoara.
„Volumul «Mireasa si alte povestiri» exploreaza mai multe destine feminine de la sfârsitul secolului XX, dar una dintre povestiri, Dragomira, are în centrul ei personalitatea unei tinere rome, care, urmându-si dragostea, intra într-o familie dintr-un sat majoritar românesc si se confrunta cu ceea ce putem numi generic un conflict etnic. Pe lânga conflictul general soacra-nora, ce facem Dragomira, eu si personajele mele este sa scoatem la lumina aceste situatii si sa încercam sa vedem în ce fel ele pot fi demontate pentru ca dragostea sa fie în cele din urma cea care învinge. Chiar daca în aceasta povestire dragostea este învingatoare, din pacate, prin moarte, dar acesta este doar un destin, cu siguranta multe alte femei, indiferent de etnia lor, au un happy end si abia astept sa scriu proza în care Dragomira va ajunge la happy end”, a declarat autoarea cartii.
„Volumul lansat la Festivalul Intercultural ProEtnica are patru povestiri: «Mireasa», «Dragomira», «Casa cu tamarisca» si «Pas-de-deux schiopatat, pe Plaja Pesmetului». Textele din acest volum de proza au fost scrise între anii 2004-2023, informeaza Agerpres.
«Mireasa» este o povestire care da titlul acestei carti si porneste de la un text mai vechi, scris de mâna, pe la începutul anilor 90. Fragmentul mi-a folosit ca inspiratie pentru o proza noua, cu personajele si temele vechi.
«Dragomira» este cea mai recenta dintre povestiri, desi subiectul ei vine, cronologic, dupa cel din Mireasa si, pe alocuri, cele doua proze parcurg chiar aceleasi segmente de timp. (…)
«Casa cu tamarisca» a fost scrisa, cu pauze lungi, începând cu anul 2004, si a fost finalizata recent. Ar trebui sa le multumesc personajelor ca au asteptat cuminti frazele urmatoare, fara sa riposteze pentru desele opriri si întârzierile de pe parcurs. Exista un sens al lecturii, pasajele cu numere impare tinând de trecutul personajelor, iar cele cu numere pare de prezentul lor (…).
În cele din urma, povestirea «Pas-de-deux schiopatat, pe Plaja Pesmetului» este mai degraba o joaca estivala, fixata în prima vara post-pandemica, o povestioara scrisa dintr-o suflare, în 2021, în timp ce înotam”, a aratat Simona Lazar în deschiderea cartii.
NICUSOR DINCA
Comentarii