Cineastul Aki Kaurismaki înscris în cursa Oscarurilor cu ultimul sau film, Omul fara trecut, este singurul regizor finlandez care a devenit celebru pe plan international si care, implicit, a deschis compatriotilor sai drumul spre afirmare dincolo de hotarele tarii.
"Cu toate acestea, deocamdata si din nefericire, distribuitorii straini nu sunt dispusi sa parieze decât pe creatia acestui regizor finlandez. Kaurismaki a deschis portile si noi stim ca acest lucru este foarte important, numai ca toata lumea se asteapta ca, daca e vorba de un film finlandez, atunci acesta e semnat de Kaurismaki, altcineva nefiind acceptat", afirma Helena Ylaenen, critic de film al cotidianului Helsingin Sanoma. În ciuda acestei situatii, o noua generatie de cineasti valorosi tind sa calce pe urmele marelui Kaurismaki: Olli Saarela, Auli Mantila sau Jarmo Lampela.
Anul trecut, la Festivalul de la Cannes, Omul fara trecut a obtinut Marele premiu al juriului. Pâna la acea data, cinematografia finlandeza mai fusese onorata cu un premiu de acelasi nivel doar în 1953, pentru Regina alba, filmul regizorului Erik Blomberg. Filmul lui Kaurismaki se focalizeaza pe povestea unei resurectii, personajele principale fiind interpretate de doi actori fetis pentru el, Markku Peltola si Kati Outinen. Kati Outinen este detinatoarea unui premiu decernat la Cannes pentru cea mai buna interpretare a unui rol feminin (cel de ofiter în Armata Salvarii).
Având ca titlu original Mies vailla menneisyyttä, filmul lui Kaurismaki a fost nominalizat la Oscar, la categoria celor mai bune filme într-o limba straina, alaturi de creatia mexicana – El crimen Del Padre Amaro, germana – Nirgendwo in Afrika, chineza – Hero si olandeza – Zus & Zo.
Paradoxal este faptul ca, desi aura internationala a lui Kaurismaki atrage atentia întrucâtva asupra artei cinematografice finlandeze, ecoul cinestului în propria lui tara este invers proportional cu succesul "de tip hollywoodian" de care se bucura acum. Adevarul e ca, dupa cum afirma publicatiile finlandeze, industria cinematografica din aceasta tara se situeaza la un nivel modest în comparatie, de exemplu, cu Suedia – careia guvernul îi aloca 25 de milioane de euro pe an pentru productia de filme – sau cu Danemarca, mai rasfatata din acest punct de vedere. Spre deosebire de aceste tari, Suedia se poate "lauda" cu o productie liliputana, de maximum 10 filme pe an, bazate pe o finantare de la guvern de 10 milioane de euro. "Nu numai Kaurismaki trebuie sa poarte stindardul filmului nostru, afirma recent Markus Maeaettaenen, critic la cotidianul Aamulehti. Avem nevoie de mai multi regizori dornici sa faca filme bune si de înca 10 milioane de euro, pentru a realiza macar 20 de filme."
Problema este, ca de altfel în majoritatea tarilor europene coplesite de productia de filme americane, ca publicul nu da navala în salile de cinema cu filme locale. "În 2002 – afirma Ylaenen – numai 20% dintre spectatorii finlandezi au ales sa vizioneze si un film produs în tara lor. Si ca imaginea sa fie mult mai clara, e suficient sa amintim ca partea a doua din Stapânul Inelelor a fost vizionata de 600.000 de spectatori, Harry Potter si camera secretelor de 430.000 de spectatori, în timp ce un film finlandez abia daca aduna în salile de cinema câteva zeci de mii de persoane."
Omul fara trecut
Drama lui Kaurismaki – Omul fara trecut – este povestea unui barbat fara nume si fara trecut. Totul porneste din momentul când, ajuns la Helsinki, acest om este atacat, batut cu bestialitate si jefuit, ceea ce îl face sa-si piarda memoria. Fara bani si fara identitate, este ajutat sa supravietuiasca de catre armata salvarii din oras, apoi se regaseste pe sine pe parcursul unei emotionante povesti de dragoste.
Memoria peliculei
Câinele, care apare în film, a tinut mereu sa precizeze regizorul, apartine unei "ilustre familii de câini actori". Laika, bunica starului canin, a jucat în alt film de-al sau, Viata boema, iar mama, Piitu, în Juha.
Orchestra armatei salvarii a fost compusa de muzicieni veritabili; colaborarea lui Kaurismaki cu seful orchestrei, Marko Haavisto, este mai veche; pe vremea când muzicianul facea parte din grupul Badding Rockers, i-a pus cineastului la dispozitie cântece pe care regizorul le-a folosit în unele filme de-ale sale.
Pentru interpreta rolului directoarei armatei salvarii, Kaurismaki a ales o cântareata de muzica usoara, celebra în Finlanda, pe Annikki Tähti.
Înainte de Omul fara trecut, actorul Markku Peltola a mai jucat în filme de-ale lui Kaurismaki, dar acum i-a fost încredintat pentru prima data un rol principal.
Prezent în competitia oficiala a Festivalului de la Cannes 2002, Omul fara trecut a obtinut Marele premiu al juriului si premiul de interpretare feminina, decernat actritei Kati Outinen.
2. Ben Affleck avocat ziua, super-erou noaptea
Matt Murdoch, personajul interpretat de Ben Affleck în Daredevil, (regizor Mark Steven Johnson) este iesit din comun: poseda un auz, un miros,o forta si o agilitate iesite din comun. În ciuda faptului ca e orb, simturile "radar" îi permit sa detecteze si sa evite orice obstacol. Neobosit, cutreiera strazile New York-ului, pe urmele criminalilor si a tuturor rau-facatorilor pe care nu-i poate pedepsi la tribunal. I se mai spune si Daredevil, adica neînfricatul, curajosul, omul capabil sa riste tot pentru cauza lui. Daredevil va trebui sa-l înfrunte pe Kingpin, alias Caid, care conduce mafia new-yorkeza.
Daredevil se apropie de 40 de ani
Ca personaj de fictiune, super-eroul Daredevil a vazut lumina zilei în 1964, în paginile unei carti de benzi desenate – Daredevil: The Man without fear (Daredevil: Omul fara frica), fiind imaginat de Stan Lee si desenat de Bill Bennett. Noul justitiar era de fapt produsul unei epoci supuse incertitudinii si tensiunilor politice si sociale. SUA, care tocmai plonjase în hatisul unui conflict nuclear, nu s-a mirat deloc, ba chiar a primit cu încântare aparitia unui super-erou ale carui puteri supraomenesti sunt consecinta unui accident radioactiv. În acest context, "parintii" lui Daredevil au încercat sa-si doteze "fiul" cu particularitati inimaginabile pentru un erou. Asa se face ca Lee, totodata creator al lui Hulk si Spider-man, a avut curajul sa aduca pe lume un erou imbatabil, dar orb. Folosindu-se de rezultatele cercetarilor, el a exploatat ideea potrivit careia nevazatorii compenseaza handicapul prin extraordinara dezvoltare a celorlalte functii senzoriale. Un subiect primit cu bratele deschise de editori (editiile Marvel) iar azi îmbratisat cu entuziasm de cea de-a saptea arta.
Comentarii