De la Anna Karenina incoace, triunghiurile conjugale, numite, cu un termen consacrat, menage a trois, au constituit motiv de inspiratie pentru scriitori, dramaturgi si, mai recent, producatori de film. Dar arareori se intampla ca rivalele la inima aceluiasi barbat sa devina cele mai bune prietene. Oricat ar parea de ciudat, astfel de lucruri nu izvorasc neaparat din imaginatia bogata a artistilor caci uneori insasi realitatea este cea care le da acestora motive de inspiratie, dovada certa ca, asa cum bine s-a spus, „viata bate filmul”.
Dragoste, poezie, gelozie
Este si cazul filmului „The Edge of Love”, pe care cinefilii romani vor avea ocazia sa-l vizioneze, in acest sfarsit de toamna, pe marile ecrane din Bucuresti si din tara. O pelicula care a placut mult criticilor si cu siguranta o sa placa la fel de mult indragostitilor. Nu insa si un exemplu de urmat… Sau daca vreti, „nu incercati asta acasa”. Numit initial „The Best Time of Our Lives”, filmul are un scenariu semnat de Sharman Macdonald, nimeni alta decat mama actritei Keira Kinghtley, una dintre eroinele principale. El a fost inspirat de povestea adevarata a unuia dintre cei mai faimosi poeti galezi ai secolului XX, Dylan Thomas (interpretat de Matthew Rhys), a sotiei sale, Caitlin MacNamara (Sienna Miller) si a cuplului de prieteni ai lor, familia Killicks (Keira Knighley si Cillian Murphy).
O poveste care incepe in timpul celui de-al doilea razboi mondial, cand Vera Philips (Keira Knighley) se reintalneste intamplator cu prima ei dragoste, carismaticul poet Dylan Thomas iar sentimentele din adolescenta reinvie, mai puternice, in ciuda faptului ca tanarul este acum casatorit cu spirituala Caitlin. In ciuda rivalitatii evidente si a vorbelor tari pe care si le soptesc printre dinti, intre cele doua femei se va naste o prietenie bizara si impreuna cu histrionicul Dylan vor avea parte de multe clipe fericite impreuna. Dar, atunci cand Vera se casatoreste cu un ofiter pe nume William Killick, Dylan ar vrea sa impiedice acceptarea acestuia in grup. Dar soldatul este trimis curand pe front si idila celor trei continua, netulburata, in satucul galez unde poetul se retrage. Revenirea de pe front a lui Killick va genera insa o situatie tensionata, gelozia rabufneste si va produce un final tragic dar plin de invataminte.
Geniul, intre spirit si carne
Filmarile la productia mentionata au inceput in 2007, prima vizata pentru dificilul rol al Verei fiind Lindsay Lohan; din cauza problemelor cu alcoolul, actrita americana a fost insa inlocuita cu Keira Knightley, in ciuda faptului ca aceasta era cu cativa ani mai in varsta decat fusese personajul ei in realitate. Interesant de amintit ca pelicula a fost prezentata prima data la Festivalul International de Film de la Edinburgh, pe 18 iunie 2008, intrand doua zile mai tarziu in cinematografele britanice. Premiera galeza a avut loc in orasul de bastina al lui Dylan Thomas, Swansea, la ea asistand si actorul care l-a intruchipat pe faimosul poet, Matthew Rhys.
Opinia aproape unanima a criticilor este ca avem de-a face cu o veritabila capodopera, modul in care regizorul John Maybury reuseste sa creioneze personalitatea complexa a celui mai mare poet galez modern fiind remarcabil. Iubirea, razboiul si poezia se imbina, formand, in film, un cocktail dulce-amar pe care eroii il sorb cu pasiune. Infidelitatea, prietenia, gelozia si tradarea nu sunt insa parteneri confortabili pentru toti, asa cum Vera si Caitlin descopera prin intermediul lui William Killick. Pentru Dylan, Vera vine din cer, este o fiinta eterica, ireala, muza care-i picura stropii de geniu in vene, in vreme ce Kaitlin reprezinta dragostea pamanteana.
La fel, de partea cealalta William reprezinta barbatul aspru, calit in focul razboiului, care nu are nimic din delicatetea si poezia lui Thomas si nici nu poate intelege ratiunea bizarului triunghi amoros in care este implicata si sotia lui. Daca vreti, filmul poate fi comparat cu „Ultima noapte de dragoste”, superb realizat de Sergiu Nicolaescu, dupa romanul lui Camil Petrescu. Aici, Gheorghidiu se regaseste in William Killick, un barbat curajos si pur dar sfasiat de gelozie si mai ales macinat de faptul ca nu poate intelege relatia ciudata statornicita intre sotia lui, amantul acesteia si sotia amantului.
O prietenie imposibila
Spectatorul este bulversat, caci din punct de vedere al bunului simt si al moralei, simpatiile sale se indreapta catre Killick, bravul soldat ce-si apara tara si isi iubeste cu patima sotia; Dylan apare ca un monstru de voluptate si desfrau, ce se joaca cu sentimentele si trupurile iubitelor sale pentru a-si hrani gandurile si cuvintele, pentru a-si crea versurile nepieritoare. Pentru el, oamenii si sentimentele nu sunt decat o moneda de schimb pentru placere. Cinefilii au apreciat la unison performantele de exceptie ale lui Knighley si Miller, prima dovedind ca pe langa harul actoricesc are si o voce de aur.
De altfel coloana sonora, la realizarea careia si-a adus contributia si renumitul compozitor Angelo Badalamenti (va mai amintiti obsedantele teme din Twin Peaks?) beneficiaza si de aportul Keirei, care interpreteaza patru melodii. Multi critici au spus, si pe buna dreptate, ca filmul nu este o biografie romantata a controversatului poet Dylan Thomas, mort in floarea varstei, la nici 40 de ani, dupa o viata de excese si alcoolism, ci mai curand povestea unei prietenii imposibile, intre doua femei care pe de o parte se urasc, caci ravnesc la inima aceluiasi barbat, dar pe de alta parte descopera ca sunt suflete pereche si nu pot trai una fara cealalta.
GABRIEL TUDOR
Comentarii