Nu trebuie sa fii specialist pentru a constata ca astazi copiii sunt dependenti de noile tehnologii. Dar, nu numai atât, marile companii isi stabilesc viitoarele tehnologii dupa investigatii serioase privind gustul micilor utilizatori.
Lumea in care traiesc copiii de azi difera mult de cea in care au crescut parintii lor. Pe ei ii intereseaza aproape in mod exclusiv tehnologia, neglijând total muzica, lectura, teatrul. Daca in urma doar cu câtiva ani telefoanele mobile erau o noutate, azi copiii din Coreea de Sud, se arata intr-un studiu, folosesc telefoanele pentru a stoca si a asculta muzica.
Racordarea la cele mai moderne mijloace de comunicare este, oare, benefica? Il pregateste pe copil pentru viata sociala sau il transforma intr-o fiinta antisociala, superficiala? Un raspuns transant nu s-a conturat inca, dar oamenii de stiinta investigheaza procesele derulate in creierul copilului, in timpul petrecut la calculator. Ceea ce este acceptat de majoritatea cercetatorilor este ideea ca la copiii de azi se dezvolta o inteligenta diferita de aceea a generatiei anterioare. Ei stiu sa mânuiasca informatia vizuala de la vârste fragede. Când creierul este expus mult timp unei avalanse de imagini rapide, se adapteaza.
Neurologul Daphne Bevalier a realizat un test cu studenti de la Universitatea Rochester, din New York, pentru a masura abilitatea de a selecta informatia vizuala. Studentii consumatori de jocuri video au obtinut rezultate cu 30% mai bune decât studentii care nu sunt atât de avizi de jocuri. Impactul jocurilor video se bazeaza pe emotia celui ce le foloseste. Oamenii de stiinta s-au aratat ingrijorati de faptul ca videojocurile stimuleaza emisfera dreapta a creierului, neglijând emisfera stânga, cea care este mai analitica, mai rationala. Pasionatii de videojocuri par personalitati agresive, lipsite de performante academice. Videojocurile pot stimula dezvoltarea creierului sau sa-i inabuse dezvoltarea, iar diferenta dintre cele doua este legata de desenul jocului, constata dr. Trevor Neilson.
In afara jocurilor, copiii sunt pasionati si de a tine legatura cu prietenii prin e-mail sau mesaje pe sofisticatele celulare. Daca parintii lor au crescut ascultând radioul si privind la televizor, ei petrec saptamânal pe internet 18,7 ore, privind programele TV – 13,6 ore, asultând muzica – 12 ore, vorbind la telefon – 7 ore, citind – 6 ore. In aceste conditii, marile companii producatoare de aparatura electronica testeaza adolescentii pentru a le cunoaste gusturile si tendintele. Gigantul Microsoft a angajat psihosociologi care sa-i observe pe adolescenti in mediul lor din mall-urile din Seattle, din scolile londoneze, din colturile de strada din Seul. Scopul cercetarii vizeaza modul cum folosesc adolescentii tehnologia, zi de zi. De la aceste informatii, producatorii trag concluzii privind viitorul industriei de telecomunicatii. Specialisti de la Microsoft, IBM, Sony, Philips, Nokia si-au rezervat mult timp observarii comportamentului copiilor, cu care au realizat un fel de colaborare computerizata. Alexandre Linden, director de cercetare la Gartner, considera ca "noua tehnologie este, prin natura ei, experimentala, iar copiii au timpul si inclinatia sa experimenteze. In general, adolescentii sunt primii care decid ce este modern, iar domeniul electronicii si software nu fac exceptie de la regula. Adolescentii sunt esantioanele ideale pentru testele privind viata virtuala a viitorului. Ei au creat videojocuri unindu-si glasurile prin Internet, sau mici aparate de fotografiat, pentru a-si proiecta propria imagine pe ecran".
Comentarii