În 1913, un broker vamal carismatic pe nume John Duval Gluck Jr. a fondat Asociatia „Mos Craciun” – un grup care-si asuma responsabilitatea pentru corespondenta lui Mos Craciun în New York.
Timp de 15 ani, asociatia a primit o abundenta de cadouri si donatii de la newyorkezi încântati, iar Gluck însusi a devenit o celebritate a Epocii de Jazz. Dar în 1927, el a fost demascat ca fiind un escroc…
La sfârsitul secolului al XIX-lea si începutul secolului al XX-lea, în fiecare an, la fel de sigur cum fulgii de zapada cadeau pe strazile oraselor, un munte tot mai mare de scrisori de Mos Craciun ajungea la oficiile postale din întreaga America.
Datorita unei schimbari în politica Departamentului de Posta din 1911, aceste scrisori au început sa primeasca raspuns de la grupuri de caritate aprobate de seful de post local. Dar în New York, cel mai mare oras din tara, Mos Craciun nu era de gasit. „Mos Craciun este un sfânt întârziat”, scria pe prima pagina ziarul The Sun cu o saptamâna înainte de Ajunul Craciunului.
„Postasii îl reneaga pe Mos Craciun”, scria Tribune. Timp de doi ani în care scrisorile lui Mos Craciun din New York City au ajuns la biroul de „scrisori moarte” (o unitate din cadrul unui sistem postal unde se trateaza corespondenta nedistribuita) si, pe masura ce zilele din decembrie 1913 treceau, oamenii erau convinsi ca nici în acel an Mos Craciun nu le va raspunde copiilor din New York. Dar pe 8 decembrie, seful Postei din New York, Edward M Morgan, a primit un telefon de la un broker vamal care-i propunea un sistem atent conceput pentru a primi, verifica si raspunde dorintelor de Craciun ale copiilor.
Pentru ca avea prea multe pe cap ca sa acorde mai mult timp examinarii singurului om care se oferise sa joace rolul de Mos Craciun – Morgan a aprobat rapid cererea barbatului. Orasul New York avea acum un Mos Craciun, au relatat cu bucurie ziarele. Cu toate acestea, se va dovedi ca orasul primise mai mult decât se astepta.
Brokerul vamal devenit Mos Craciun se numea John Duval Gluck, Jr si era un burlac care declara ca iubea mult copiii. Initiativa lui Gluck, numita Asociatia „Mos Craciun”, functiona strict ca o companie comerciala.
Newyorkezii cu orice mijloace puteau sa trimita o scrisoare – sau 100 de scrisori, daca doreau – si sa se asigure personal ca un copil îsi primeste cadoul. Donatorii (si copiii suficient de plini de speranta pentru a-i scrie Mosului în primul rând), faceau adevarata munca.
Asociatia lui Gluck îi ajuta doar sa îi conecteze. Donatori din toate categoriile sociale – de la parinti saraci care abia îsi permiteau sa plateasca pentru cadourile propriilor copii, la magnati ai afacerilor – au contribuit la aceste eforturi. Voluntari din societatile de elita ale orasului si-au oferit timpul pentru a deschide, sorta si raspunde la miile de scrisori trimise de copiii din New York. Abordarea eficienta, axata pe afaceri, a Asociatiei „Mos Craciun” a ajutat-o sa raspunda cererilor a 28.000 de copii în primul an si sa primeasca aprecieri din partea presei.
„S-a jucat de-a Mos Craciun si a rezolvat o problema economica”, scria New York Times Magazine, într-un profil lingusitor al lui Gluck. Anul în care a fost lansata Asociatia „Mos Craciun” a fost acelasi an în care sarbatorirea publica a bradului de Craciun a început sa prinda contur, zeci de orase urmând exemplul New York-ului. Ca urmare a succesului înregistrat în primul an de activitate, Asociatia „Mos Craciun” a devenit în scurt timp o institutie în New York la începutul secolului XX.
Activitatea grupului a continuat timp de înca un deceniu si jumatate, iar în fiecare an ambitiile lui Gluck cresteau. El a înfiintat filiale ale Asociatiei „Mos Craciun” si în alte orase, a apelat la celebritati precum John Barrymore si Mary Pickford pentru a ajuta la promovarea cauzei si chiar a anuntat planurile pentru o cladire mareata a lui Mos Craciun care urma sa fie construita în mijlocul Manhattanului.
Dar, pe masura ce numarul scrisorilor la care se raspundea crestea, se mareau si cererile de fonduri ale lui Gluck. Mai întâi el ceruse doar câtiva dolari pentru a acoperi toate timbrele de doi centi necesare. A început sa ceara sute de dolari pentru a plati cadourile. Apoi sute de mii de dolari pentru a finanta construirea cladirii lui Mos Craciun.
Pe masura ce asociatia devenea o parte tot mai importanta a sarbatorilor din New York, putini au fost cei care au pus întrebari cu privire la destinatia exacta a tuturor acestor fonduri. Pasiunea patriotica a Marelui Razboi, urmata de optimismul din Epoca Jazzului, i-a mentinut pe majoritatea newyorkezilor într-o dispozitie idealista si încrezatoare. Si adevarul este ca putine personaje puteau genera atâta încredere ca Mos Craciun.
Dupa 11 ani de activitate a grupului, magazinul Macy’s a lansat prima sa parada de Craciun care a atras toate privirile. Epoca Asociatiei lui Mos Craciun a fost perioada în care Craciunul a devenit evenimentul extravagant si extrem de comercial pe care îl sarbatorim astazi – iar Gluck a profitat din plin de entuziasmul tot mai mare al publicului pentru aceasta sarbatoare.
Dar nu toata lumea se lasa atât de usor entuziasmata de Mos Craciun. Bird S. Coler, reprezentantul Fiscului la New York, si-a facut o misiune din a controla organizatiile caritabile nereglementate din Gotham. El a demarat investigatii în zeci de organizatii caritabile si a închis o multime de „petreceri de caritate” si reuniuni de strângeri de fonduri pentru toti locuitorii unui bloc sau cartier.
În 1927, el îl avea deja în vizor pe Gluck. Coler i-a cerut acestuia sa îi furnizeze toate registrele contabile ale Asociatiei „Mos Craciun”. Gluck s-a opus initial, dar în cele din urma a fost obligat sa îsi dezvaluie secretele auditorilor orasului.
Acestia au descoperit zeci de mii de dolari care nu fusesera contabilizati, o serie de practici dubioase de strângere de fonduri si nicio supraveghere a lui Gluck sau a modului în care acesta gestiona fondurile asociatiei.
Dar, pentru ca scandalul declansat ar fi fost prea mare – în organizatie erau implicati o multime de politicieni – Fiscul l-a iertat pe Gluck, cu conditia sa renunte la rolul de „Mos Craciun”. Si astfel, Gluck a plecat discret în Florida, unde a devenit agent imobiliar si va trai pasnic pâna la vârsta de 73 de ani, multumit probabil ca pusese bazele „industriei Craciunului” asa cum o stim astazi…
GABRIEL TUDOR
Comentarii