Inginerul suedez Nils Bohlin este creditat cu inventarea centurii de siguranta moderne in trei puncte in 1959, un dispozitiv care a salvat de atunci milioane de vieti. Bohlin s-a nascut in 1920, la Härnösand (Suedia), si a absolvit facultatea Harnosand Laroveik cu o diploma de licenta in inginerie mecanica in 1939.
z
Dupa absolvire, el si-a inceput cariera in aviatie, ca inginer la Saab AB, o companie suedeza din domeniul apararii. Ulterior, s-a alaturat companiei Volvo (1958), fiind insarcinat cu dezvoltarea de noi caracteristici de siguranta pentru vehiculele companiei.
Inainte ca Bohlin sa inventeze centura de siguranta cu trei puncte de prindere, in 1959, masinile erau echipate cu centuri de siguranta cu doua puncte de prindere. Desi aceste centuri ii tineau pe ocupanti pe scaune in timpul coliziunilor, nu erau foarte eficiente in prevenirea ranirilor, deoarece puneau prea multa presiune pe zona abdominala a unei persoane in timpul unui accident si nu impiedicau ejectarea pasagerilor prin geam, in caz de coliziune.
Bohlin, care in anii 1950 crease scaune ejectoare pentru avioanele de vanatoare Saab, a devenit primul inginer sef de siguranta al Volvo Car Corporation. Chiar in acea perioada, un membru al familiei directorului general al companiei, Gunnar Engelau, si-a pierdut viata intr-un accident de masina.
Aceasta tragedie a stat la baza deciziei Volvo de a-si imbunatati caracteristicile de siguranta. Bohlin era constient ca hamurile in patru puncte, mult mai complicate, ale avioanelor nu ar fi functionat la o masina, astfel ca atunci cand a realizat inovatia auto s-a concentrat pe crearea unei centuri mai eficiente in privinta amortizarii fortei de decelerare brusca, aparuta dupa un impact.
In 1958, Bohlin a venit cu ideea centurii de siguranta in trei puncte, care a fost introdu-sa in anul urmator pe vehiculele Volvo. Noile centuri se conectau la ceea ce Bohlin numea „un punct de ancorare inamovibil” sub sold, mentinand corpul in siguranta in caz de coliziune, si fixau partea superioara a corpului cu curele legate la nivelul soldului. Acest model a fost mult mai eficient in prevenirea ranilor si a fost mai confortabil de purtat decat modelele anteri-oare de centuri de si-guranta. Ca urmare, Volvo a brevetat centura de siguranta in trei puncte in 1959, iar compania a inceput sa instaleze dispozitivul ca element de siguranta standard in vehiculele sale. In plus, designul revolutionar al centurii de siguranta de la Volvo a fost pus la dispozitia altor producatori, fara niciun cost, in numele sigurantei.
In Statele Unite, centura lui Bohlin a devenit obligatorie in 1968 pentru toate masinile nou fabricate.
Pe langa inventia centurii de siguranta cu trei puncte de prindere, Bohlin a dezvoltat si alte cateva dispozitive de siguranta, cum ar fi sistemul de protectie impotriva impactului lateral pentru Volvo.
Administratia Nationala pentru Siguranta Traficului pe Autostrazi (NHTSA) estimeaza ca centurile de siguranta salveaza anual in medie 15.000 de vieti doar in Statele Unite. Astazi, centurile de siguranta sunt recunoscute pe scara larga ca fiind unul dintre cele mai importante elemente de siguranta ale vehiculelor si sunt obligatorii prin lege in multe tari.
GABRIEL TUDOR
Comentarii