Una dintre cele mai jenante decizii luate de Stalin, in perioada postbelica, a fost incercarea de intimidare/pedepsire a fostilor aliati din cel de-al Doilea Razboi Mondial. Dusman feroce al initiativelor americane de redresare a economiilor europene ravasite de marea conflagratie, liderul de la Kremlin a fortat izolarea populatiei din Berlinul occidental, incercind sa aduca la disperare milioane de oameni nevinovati.
Diferenta uriasa intre regimurile economice ale Occidentului si cele ale Blocului sovietic (URSS plus statele satelitare), concretizata in impartirea inevitabila a sferelor de influenta, a determinat tensiuni continue politico-militare si grave confruntari ideologice.
Navete aeriene
Cele patru puteri care impartisera Berlinul in patru sectoare (trei vestice controlate de SUA, Franta si Marea Britanie si unul estic controlat de URSS) au atins un apogeu atunci cand SUA au decis sa aplice „Planul Marshall” (1947) de reconstructie economica a Europei. Stalin considera ca este doar o manevra de crestere a sferei americane de influenta. Practic, la acel plan generos ar fi putut adera si Romania, daca nu ar fi fost sub influenta sovietica.
Unul dintre pasii principali ai Planului Marshall a fost schimbarea monedei Germaniei naziste prin inlocuirea Reich Mark cu Deutsche Mark (inflatia fiind uluitoare). Schimbarea s-a facut la 21 iunie 1948, iar URSS a introdus Ost Mark la 22 iunie 1948, pentru sectorul sovietic al Berlinului. Dar o mare cantitate de bancnote noi occidentale fusesera introduse in tot Berlinul. Stalin a considerat asta o mare provocare si a trecut la aplicarea unui plan care deja incepuse sa se contureze: izolarea completa a sectoarelor occidentale ale Berlinului.
Astfel, la 24 iunie 1948, Moscova a blocat totalmente accesul terestru si naval catre sectoarele vestice berlineze (peste doua milioane de oameni). Rezervele de hrana si combustibil erau reduse. Aliatii s-au organizat pentru a forma navete de avioane pe trei coridoare aeriene permise de rusi. Incepand cu data de 30 noiembrie 1948, prin podul aerian format de aliati erau transmise zilnic berlinezilor faina, carne, cartofi, zahar, cafea, lapte praf si lapte pentru sugari etc. Erau trimise peste 1.500 tone alimente cotidian plus peste 3.500 tone carbune si benzina zilnice. Regruparea militara a fost exemplara, avand in vedere ca multe trupe occidentale fusesera retrase dupa razboi, iar Moscova mentinea numai la Berlin peste 1,5 milioane de soldati. Operatiunea americanilor s-a numit „Vittle”.
Divizarea Germaniei
Copiii din SUA si mari firme de dulciuri occidentale au sprijinit parasutarea de dulciuri… In acest timp, rusii se ocupau cu alegerile si cu propaganda antioccidentala. Vazand succesul extraordinar al podului aerian, Stalin se decide sa ridice blocada la 12 mai 1949, dupa aproape 11 luni. Dar podul aerian a continuat pana la 30 septembrie.
In total, au fost 278.228 zboruri catre Berlin, care au carat aproape 2,4 milioane tone. La nivelul de astazi, costul total a fost de 2,2 miliarde de dolari SUA. Principala urmare a acestei confruntari indirecte a fost declararea Republicii Democrate Germane, la 7 octombrie 1949, sub control sovietic total.
PAUL IOAN
Comentarii