Aparitia unui comportament artistic cu finalitate simbolica, pe care specialistii nu au reusit sa o descifreze, este atribuita hominizilor africani din urma cu 400.000 de ani. Un demers artistic care s-a propagat in Orientul Mijlociu si in Europa. Uneltele din piatra slefuita pe doua sau pe toate fetele au fost inventate de Homo erectus din Africa. Unelte ce vor fi perfectionate pentru a le conferi lustru, simetrie, echilibru, valoare estetica. O mare parte dintre ele erau, paradoxal, obiecte estetice si nu utile. Unele aveau forma de frunza, de inima alungita, de sambure de migdala… Altele prezinta striatii, excrescente, semanand intrucatva cu conul de brad.
Au fost descoperite, in Africa, si obiecte din piatra cu multiple fatete, adevarate poliedre, semne edificatoare ale demersurilor sculpturale. Asadar, cu mult timp inainte de realizarea picturilor din Altamira, omul preistoric devine artizan si mai apoi artist, cu o gandire simbolica.
Unele din pietrele gravate, avand semnificatii misterioase, erau dispuse in vrac. Sa fi fost vorba de obiecte de cult? O ipoteza extrem de atractiva. In apropierea unor schelete descoperite in Atapuerca, apartinand lui Homo heidelbergensis, vechi de 400.000 de ani, se afla un superb obiect din cuartita rosie, denumit Excalibur, caruia i s-a atribuit un posibil rol sacramental.
Din pacate, existenta figurilor si formelor simbolice nu releva nimic din spiritualitatea hominizilor. Nici un semn care sa fie asociat unei practici religioase. Misterul care le invaluie e amplu, dens, impenetrabil, cu atat mai mult cu cat, dincolo de putinele exceptii legate de rolul utilitar al pietrelor, numarul celor cu valoare estetica si simbolica descoperite e covarsitor.
O mare provocare pentru specialistii interesati de interpretarea formelor si semnelor gravate, o reprezinta si cele 16 obiecte din ocru rosu descoperite in Blombos, Africa de Sud, vechi de aproximativ 100.000 de ani. Obiecte ce prezinta diverse motive gravate: linii dispuse in mai multe sensuri, cruci, diverse forme geometrice simple. E posibil ca acestea sa fi fost utilizate in picturi corporale, reprezentand, eventual, motivele gravate. Un mod de personalizare a celui care detinea obiectul din ocru.
Remarcabile sunt si statuetele descoperite in Maroc si pe Platoul Golan realizate din cuart si roca vulcanica, cu o vechime de aproximativ 250.000 de ani, precursori ai celebrelor Venus, reprezentari sculpturale ale caror forme opulente evoca plinatatea vietii si fertilitatea. Cum ar fi, de pilda, Venus din Willendorf (Austria), cu o vechime de 22.000 de ani sau Venus din Hohle Fels (Germania) cu o vechime de 31-43.000 de ani (sculptata in fildes).
Comportamentul artistic al hominizilor a fost rezultatul unui proces gradual, indelungat, de incercari si inovatii ale mai multor specii de hominizi, ceea ce demonstreaza o remarcabila dezvoltare a capacitatilor cognitive, a perceptiei estetice si, evident, a indemanarii si talentului.
DORIN MARAN
Comentarii