Considerata mult timp o societate secreta si ritualica, avand legaturi misterioase cu lumea spiritelor, adeptii Gule Wamkulu din sudul Africii se deschid din ce in ce mai mult publicului. „Marele dans descult” isi are originile in traditiile poporului Chewa din Malawi, Mozambic si Zambia.
Acesta este unul dintre numeroasele grupuri etnice care descind din civilizatia Bantu si care au inceput sa migreze din Africa Centrala si de Sud cu mii de ani in urma, ajungand in Malawi in jurul anului 1500 i.Chr.
Arta, vrajitorie, medicina, politica…
Una dintre cele mai penetrante forte culturale specifice a ceea ce candva era supranumit „Africa Neagra” (o suma de practici stravechi, obiceiuri si istorii fabuloase, dar si nelinistitoare) este aparent un simplu dans, foarte spectaculos de altfel.
Gule Wamkulu – „Marele dans descult” – are la baza aceasta forma de arta traditionala, dar complexitatea si rolul sau sunt inimaginabil de mari. El a fost realizat de membrii fratiei Nyau, o societate secreta de barbati initiati.
In cadrul societatii matriliniare traditionale Chewa, in care barbatii casatoriti jucau un rol mai curand marginal, Nyau oferea un mijloc de a stabili o contrapondere si solidaritate intre barbatii din diferite sate.
Membrii sai sunt inca responsabili de initierea tinerilor care trec la varsta adulta si pentru practicarea Gule Wamkulu la sfarsitul procedurii de initiere, sarbatorind integrarea tinerilor in societatea adulta. Prin urmare, putem vorbi si despre un asa-numit ritual „de tranzitie”. Totusi, unii oameni se tem de dansatori, acuzandu-i de violente si chiar de crime.
Altii vorbesc despre vrajitorie, care se exclude totusi, conform studiilor stiintifice, in schimb ei sunt dedicati si medicinei traditionale.
Pe de alta parte, unii politicieni nu au ezitat sa se foloseasca de elemente ale Gule Wamkulu si de temerile populatiei, pentru a induce in electorat o anume nesiguranta, prin trimiterea in diverse zone a unor persoane mascate la fel ca „dansatorii desculti”.
Traditia supravietuieste prin ritual
Chewa cred ca viata exista in stramosii lor si in cei care nu s-au nascut inca, la fel cum exista in cei vii. Credintele Nyau includ comunicarea cu cei care au murit sau cu spiritele lor, act numit pemphero lalikulu („marea rugaciune”). Ei cred in omniprezenta unui Dumnezeu care este atat barbat (pe cer), cat si femeie (pe Pamant), in acelasi timp.
Unul dintre cele mai importante momente rituale din cultura Chewa din Malawi este dansul si ceremonia traditionala Gule Wamkulu, care explica lumea prin spiritele sale, dand raspunsuri complexe la misterele vietii si ale mortii. Este o chestiune serioasa, pentru ca a fi vehicul pentru spirite, inseamna sa faci o initiere in societatea secreta; atat de secreta incat cineva poate fi ucis doar pentru ca vorbeste despre ea. De aceea, antropologii stiu inca foarte putine despre acesta.
Religia Nyau a supravietuit perioadei coloniale britanice, cand misionarii au interzis populatiei orice practica traditionala, dansuri, muzica, rituri de initiere etc. Pentru a se proteja de autoritati, membrii Nyau au inceput sa stabileasca pedepse pentru oricine dezvaluie misterele societatii secrete unor oameni neinitiati sau, mai rau, care nu faceau parte din religie.
Dezvaluirea numelor reale ale persoanelor care poarta mastile putea fi, de asemenea, pedepsita cu moartea. Desi alte grupuri etnice au dezvoltat dansuri traditionale diverse si elaborate, Nyau poate fi considerata cea mai elaborata dintre societatile si dansurile secrete din zonele situate in jurul lacului Malawi.
Intr-o alta viziune, Gulu Wamkulu este o lume „cu susul in jos”, unde absolut fiecare element al realitatii are dublul sau: mama, cainele, elicopterul, colonialistul britanic cu nasul rosu si fata arsa etc.
Dansurile Nyau implica joc complicat de picioare, sarituri, acrobatii, lupte mimate si aruncarea de praf in aer. Dansatorii raspund la anumite ritmuri si sunete de tobe, in functie de tipul de masca sau de caracter.
Desi poate fi considerat un dans popular de multi, cu siguranta nu este cazul; Gule Wamkulu ar trebui mai degraba sa fie considerat un dans religios, datorita „comunicarii” cu lumea ancestrala.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii