Intre sutele de grupuri etnice raspandite in zone din Asia Orientala, se distinge unul emigrat din China in regiuni din Nepal si India, care mai numara o jumatate de milion de membri.
Ceea ce atrage interesul pentru populatia Gurung poate fi concentrat in doua aspecte aparte: raportarea vietii lor aproape exclusiv la o lume „paralela” nevazuta si, in pofida a ceea ce noi am considera evidente, lipsa totala din mentalitatea lor a notiunii de arta.
Textele sacre ale lui Pye
Originea Gurungilor, cultura si religia lor Tamu Dharma, bazata pe practici samanice cu elemente de budism, tengrism si hinduism, se regaseste in asa-numitele „texte sacre ale lui Pye” – o compilatie de istorie orala, rugaciuni, practici traditionale si ritualuri la nastere, casatorie si moarte, numita Pye Ta Lhu Ta.
Aceasta se refera la inceputurile civilizatiei, cu mii de ani in urma, si la modul in care Gurungii au trait prima data in asezarea Cho Nasa, langa lacul Kokonor din provincia chineza Qinghai, apoi s-au mutat dintr-un loc in altul si si-au stabilit regatele in mici zone din Tibet si actualul Nepal. Ultimul lor regat s-a destramat in jurul secolului al XV-lea.
Gurungii cred ca au avut noua stramosi masculini si sapte stramosi feminini, referindu-se la noua varfuri muntoase si sapte lacuri aflate in vecinatatea lacului Kokonor, din provincia Qinghai, China. Acesti 16 stramosi se refera, de asemenea, la 99 de zei masculini Tengri si 77 de Natigai sau mame pamantesti.
Divinitatea suprema este Koke Mongke Tengri numit „Eternul Zeu Albastru”. Totodata, faimosul conducator Genghis Khan (Temujin) este reprezentantul zeului suprem al mongolilor, astfel beneficiind de „mandatul” cerului albastru pentru a cuceri si a stapani lumea.
Ocultismul cu numeroase ritualuri
Gurungii cred in principii ale budismului tibetan si hinduismului, cum ar fi karma, dar au un set de credinte proprii despre o viata de apoi in Tara Stramosilor, precum si despre zeitati locale. Ei cred ca pamanturile unde vietuiesc sunt locuite de creaturi supranaturale ale padurii si de o varietate de entitati fara forma.
Unele dintre acestea exista in sine, in timp ce altele sunt considerate a fi spirite ale oamenilor care au disparut in morti violente. De asemenea, Gurungii cred in cele mai importante zeitati hinduse, in Buddha si Bodhisattva, insa pe de alta parte anumite sate au propriile lor zeitati, care sunt considerate a avea puteri deosebite ce se pot exercita in imprejurimile lor imediate.
Practicantii religiei prebudiste Gurung (numiti panju si klihbri) sunt cunoscuti pentru abilitatile lor in practicarea de exorcisme si rituri mortuare. „Lama” budisti sunt importanti in ritualurile funerare, precum si in efectuarea ritualurilor de purificare pentru sugari si in unele ritualuri agricole sezoniere. Gurungii mai bogati cheama ocazional „lama” pentru a efectua ceremonii de binecuvantare a casei.
Preotii brahmani sunt chemati sa intocmeasca horoscoape si sa faca divinatii in momente dificile. Cei din castele de serviciu locale sunt considerati exorcisti deosebit de puternici si sunt chemati in cazuri de boala.
Ei pretuiesc medicina stiintifica, dar aceasta e foarte costisitoare, motiv pentru care folosesc foarte mult ierburile medicinale in tratarea bolilor si ranilor, mai ales in zonele rurale. Gurungii insa nu fac nimic identificabil drept arta.
Bunurile pe care le produc, cum ar fi cosurile si paturile, sunt utile si tind sa aiba un design simplu, conventional. Totusi, exista o arta exprimata in muzica si dansul popular, mai ales in forma ocazionala a schimburilor de cantece intre tineri si femei.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii