In cursul verii 2022, mai ales dupa audierile din Congresul SUA privind fenomenele aerospatiale neidentificate (UAP), oficialii guvernamentali canadieni au semnalat ca sunt dornici sa impartaseasca informatii despre OZN-uri cu omologii lor americani.
In articolul din Independent „Canada este de acord sa impartaseasca informatii despre OZN-uri cu SUA, avand o prioritate comuna pentru siguranta nucleara”, Johanna Chisholm arata ca intr-o scrisoare de la Departamentul de Resurse Naturale din Canada, semnatarii discuta pozitia guvernului cu privire la fenomenele aeriene neidentificate (UAP) din apropierea instalatiilor nucleare din tara nord-americana.
„Aceasta este o chestiune importanta pe care colegii mei si cu mine din portofoliul de resurse naturale o luam foarte in serios”, a afirmat ministrul adjunct al resurselor naturale, John Hannaford.
Comunicarea, adresata deputatului din Manitoba, Larry Maguire, a venit ca raspuns la intrebarile acestuia despre ce face Canada pentru a tine pasul cu parlamentarii de la vecinii din sud.
Schimb de informatii
Asa cum se stie, reimplicarea SUA in investigarea UAP-urilor a determinat recent Congresul sa organizeze prima audiere publica asupra acestui fenomen din ultimii peste 50 de ani.
„Avand in vedere prioritatea comuna pentru siguranta nucleara si securitatea instalatiilor nucleare, si interesul tot mai mare pentru UAP, atat in Canada cat si in Statele Unite, CNSC (Comisia canadiana de siguranta nucleara) se angajeaza sa ridice problema cu omologul sau din Statele Unite si sa schimbe orice informatii aferente in viitor.”, a continuat domnul Hannaford.
„Am contactat omologii din Departamentul de Energie al Statelor Unite cu privire la Raportul preliminar al Biroului Directorului de Informatii Nationale privind UAP-urile pentru a afla mai multe despre perspectiva acestora, pentru a ajuta la analiza si actiunea informata in Canada.”
Raportul neclasificat la care se face referire in scrisoarea domnului Hannaford, cel eliberat de Biroul Directorului de Informatii Nationale in iunie 2021, s-a bazat pe concluziile unui grup operativ infiintat de Departamentul Apararii al SUA in 2020, care a fost conceput pentru a investiga noi observatii OZN facute de piloti militari deasupra poligoanelor de antrenament. Acel raport neclasificat a ajuns la concluzia ca OZN-urile erau intr-adevar obiecte fizice reale, iar 143 de observatii din 144, facute din 2004 incoace, au ramas neexplicate. Domnul Maguire scrisese cu catva timp inainte un articol de opinie criticand abordarea lipsita de stralucire a guvernului sau in a studia fenomenul UAP/OZN, care, la fel ca in SUA, a fost documentat de personalul militar, de oficiali din transport si de ofiteri de politie. „Exista zeci de incidente UAP foarte documentate care au fost colectate de-a lungul anilor, dar se stie putin despre amploarea si intentia UAP in spatiul aerian canadian”, a scris domnul Maguire pe 12 mai. „Intr-o maniera serioasa si atenta, membrii Parlamentului ar trebui sa puna intrebari si sa se angajeze pe aceasta tema. Ar trebui sa determinam oficialii sa se reorienteze, pentru a intelege mai bine UAP, cu scopul final de a determina originea si intentia lor.”
Maguire a apreciat activitatea pe care o fac parlamentarii din SUA in vederea studierii UAP-urilor si a remarcat ca si Canada ar trebui sa adopte o abordare similara. „Politica este adesea mai cunoscuta pentru diviziunile si dezacordul ei. Daca a existat vreodata o problema la care Parlamentul ar putea lucra intr-o maniera nepartizana, aceasta este aceea”, a scris el, mentionand cum SUA au reusit sa construiasca un grup bipartizan de parlamentari care sa conduca actiunile in dosarul UAP.
In septembrie 2022, Daniel Otis de la CTVNews scria ca guvernul canadian are un plan in cazul in care intrebarile despre obiectele zburatoare neidentificate vor fi ridicate in Parlament. Potrivit documentelor obtinute de CTVNews ministrul transporturilor, Omar Alghabra, va conduce sesiunea de raspunsuri la intrebarile legate de OZN in Camera Comunelor. Documentele, obtinute printr-o cerere de acces la informatii, includ si puncte de discutie OZN pregatite pentru biroul ministrului si e-mailuri despre un briefing OZN din 11 mai la care a participat personalul sau.
Cunoscuta sub numele de CADORS, baza de date a Sistemului de raportare zilnica a evenimentelor din aviatia civila canadiana este presarata cu aproape trei decenii de observatii ciudate de la civili, soldati, ofiteri de politie, controlori de trafic aerian, precum si piloti de pe zboruri militare, medicale, de marfa si de pasageri operate de WestJet. Air Canada Express, Porter Airlines, Delta si multe altele.
Un raport din iulie 2021 descrie cum un avion de transport militar canadian si un zbor de pasageri KLM Royal Dutch Airlines „au raportat ca au vazut un obiect verde stralucitor zburand in nori si apoi disparand” deasupra Golfului Saint Lawrence. Canadienii „au crezut ca era ceva care zboara”, in timp ce echipajul KLM „s-a gandit ca sunt deseuri spatiale”.
Intr-o declaratie pentru CTVNews, un purtator de cuvant al Transport Canada a confirmat ca briefingul UAP a avut loc pe 11 mai si la el a participat personal din biroul ministrului transporturilor. Biroul ministrului a solicitat grupului de siguranta si securitate al Transport Canada un rezumat privind fenomenele aeriene neidentificate, ca si alte informatii suplimentare pertinente. Intr-o declara-tie anterioara, din presa, un purtator de cuvant al Transport Canada a spus: „Rapoartele despre obiecte neidentificate pot fi rareori urmarite, deoarece acestea sunt, asa cum sugereaza titlul, neidentificate”. El avertiza ca rapoartele din baza de date privind incidentele aviatice al Transport Canada „contin date preliminare, neconfirmate, care pot fi supuse modificarilor”.
Amenintari reale
„Guvernul Canadei ia in serios rapoartele UAP, deoarece acestea pot reprezenta o amenintare reala la adresa sigurantei aviatiei, cum ar fi o drona neidentificata sau un balon ratacit”, a spus purtatorul de cuvant prin e-mail. „Ar trebui sa ne gandim intotdeauna la modul in care putem imbunatati reteaua de siguranta, luand in considerare inclusiv raportari din alte surse ale departamentului”.
Membru al Parlamentului, Melissa Lantsman este criticul opozitiei in domeniul transporturilor si unul dintre cei doi noi lideri adjuncti ai Partidului Conservator. Lantsman spune ca Canada ar trebui sa colaboreze cu SUA si sa le urmeze atitudinea privind UAP „fara un raspuns mecanic de respingere”.
„Mai degraba decat ridiculizare si ignorare, ar fi intelept sa privim aceasta problema, cu obiectivul de a identifica originile si intentia acestor UAP”, a scris Lantsman intr-un e-mail catre CTVNews. „Credem ca guvernul ar trebui sa adopte o abordare rationala pentru a standardiza colectarea rapoartelor de la numeroase departamente si contractori… Ar trebui depuse eforturi pentru a investiga si a face publice acele constatari intr-un mod responsabil”.
In lipsa unor date oficiale, si alti parlamentari canadieni au cautat informatii pe aceasta tema. John „Jock” Williams a petrecut mai mult de doua decenii zburand cu avioane de lupta pentru Fortele Aeriene Regale ale Canadei, iar mai tarziu a lucrat ca ofiter de siguranta a zborului la Transport Canada timp de peste o duzina de ani. El crede ca ambii sai fosti angajatori ar trebui sa urmareasca rapoartele OZN credibile pe care le primesc, precum sunt cele de la colegii piloti, chiar daca oamenii vad de fapt obiecte relativ obisnuite, cum ar fi drone si baloane. „Nu exista nimeni in guvernul canadian care sa analizeze suficient de aprofundat acest lucru”, a declarat Williams, acum consultant in aviatie si comentator frecvent in presa, pentru CTVNews din Toronto. „Sunt la fel de nedumerit ca oricine cu privire la ceea ce zboara pe cerul nostru fara intelegerea sau permisiunea noastra.”
DAN D. FARCAS
Comentarii