Obiectele neidentificate continua sa se manifeste in jurul nostru. Ca un exemplu, zborul American Airlines 2292, de la Cincinnati la Phoenix, a avut recent o intalnire apropiata bizara. Ea a fost investigata si expusa in mai multe articole de Tyler Rogoway in publicatia The War Zone.
Evenimentele s-au petrecut in dupa-amiaza zilei de 21 februarie, in coltul de nord-est al statului New Mexico, la vest de oraselul Clayton. Pilotii de la bordul avionului de linie Airbus A320, care zbura de la Cincinnati la Phoenix, cu 740 km/h, la o altitudine de 11 km, au contactat prin radio Centrul de control al traficului rutier aerian din Albuquerque intreband: „Aveti vreo tinta aici? Am avut ceva care a trecut chiar deasupra noastra…” Nu a fost identificat niciun zbor care sa explice intalnirea. Nu s-a constatat nicio prezenta semnificativa a avioanelor militare in zona. AAL 2292 a zburat mai departe si a aterizat cu bine in Phoenix (Arizona).
Steve Douglass, un fotojurnalist si interceptor radio cu experienta, proprietarul blogului Deep Black Horizon, a declarat pentru The War Zone ca in timp ce inregistra prin arsenalul sau de scanere, a interceptat o transmisie ciudata, peste o ora de sunete, de dinainte si dupa straniul apel radio. Douglass a pus inregistrarea la dispozitia The War Zone spre analiza.
Tot el a scris pe blogul sau: La aproximativ 1:19 CST pe frecventa centrului Albuquerque, pilotul a raportat: „Aveti vreo tinta aici? Am avut ceva care a trecut chiar deasupra noastra – Urasc sa spun asta, dar parea un obiect cilindric lung care arata aproape ca un tip de racheta de croaziera – care se misca foarte repede chiar deasupra noastra.”
Transmisie autentica
Rogoway a solicitat companiei American Airlines confirmarea evenimentului. Primul raspuns nu a sustinut dovezile disponibile. Un reprezentant al comunicatiilor pentru companie a raspuns: „In acest moment, nu avem nicio indicatie ca transmisia radio a fost de la echipajul de la bordul zborului American Airlines 2292 pe 21 februarie”.
Autorul a revenit imediat, cerand clarificari cu privire la aceasta afirmatie, mai ales daca pilotii au fost intrebati direct despre acest lucru sau nu, si aratand ca s-a auzit in mod clar identificarea numarului de zbor intr-o versiune mai lunga a clipului furnizat de Steve Douglass. A mentionat, de asemenea, ca este probabil sa obtina mai multe informatii despre eveniment de la Administratia Federala a Aviatiei (FAA) si ca avea nevoie de clarificari pentru a nu exista discrepante jenante. Raspunsul a fost, de data aceasta, complet diferit de primul, afirmand:
„In urma unui bilant cu echipajul nostru de zbor si a informatiilor suplimentare primite, putem confirma ca aceasta transmisie radio a fost de la zborul 2292 al American Airlines pe 21 februarie. Pentru orice intrebari suplimentare, va incurajam sa contactati FBI”. Asadar, nu numai ca s-a confirmat ca transmisia a fost autentica si ca incidentul s-a produs, dar si faptul ca aparent cazul era investigat si de FBI.
Dupa aproape trei zile de asteptare si dupa ce American Airlines confirmase incidentul, Rogoway a primit in cele din urma o declaratie si de la Administratia Federala a Aviatiei (FAA), in care scrie: „Un pilot a raportat ca a vazut un obiect peste New Mexico, la scurt timp dupa ora pranzului, duminica, 21 februarie 2021. Controlorii de trafic aerian FAA nu au vazut niciun obiect in zona pe radarele lor.” Desi sunt furnizate foarte putine detalii in acest mesaj oficial, stim acum ca acesta nu a fost un caz de identificare gresita cu o alta aeronava normala care ar fi operat in vecinatatea zborului AAL 2292.
Rogoway a revenit cu o cerere completa privind acest caz catre FAA, pe baza legii accesului la informatii (FOIA). Pe moment, ei au refuzat sa predea orice alte informatii, inclusiv inregistrarile radio dintre AAL 2292 si Albuquerque Center. Aceasta atitudine este relativ des intalnita, dar in trecut, in anumite ocazii, The War Zone a obtinut informatii suplimentare de la FAA fara a fi nevoie sa parcurga procesul FOIA.
Autorul analizei spune ca este greu sa putem spune cu adevarat, in acest moment, ce anume a intalnit zborul AAL 2292. Multi vor mentiona ca New Mexico gazduieste o gama de rachete in White Sands, si mai exista in zona o serie de alte facilitati militare, instalatii si arii restrictionate. Totusi – subliniaza Rogoway – sansele ca o racheta sa fi „iesit din rezervatie” in timpul unui test sau al unei alte aplicatii militare pare putin probabila. Exista proceduri in vigoare pentru acest tip de activitati si pilotii ar fi fost avertizati cu privire la pericol, pentru siguranta lor.
In plus, ideea ca ar putea fi un fel de aeronava clandestina este, de asemenea, extrem de improbabila, deoarece aceasta n-ar fi zburat in timpul zilei si fara a comunica cu controlul traficului. E adevarat, zona de operare militara Mount Dora se afla in acea regiune, dar pilotii companiei aeriene ar fi fost avertizati ca spatiul aerian este „fierbinte” sau ca exista alte potentiale conflicte. In plus, nu este un loc in care sa fie lansata o arma precum o racheta de croaziera.
Au existat, pe buna dreptate, unele speculatii ca ar fi posibil ca pilotii sa fi vazut un avion de mici dimensiuni Learjet 60 care a trecut intr-un unghi in fata si deasupra zborului AAL 2292. O problema majora cu aceasta teorie a fost ca intalnirea a avut loc cu aproximativ noua minute inainte ca sa se fi facut apelul radio. In plus, Learjet zbura cu 1.500 de metri mai sus de Airbus si a trecut in fata acestuia, in unghi, la o distanta de aproximativ 12 kilometri. O asemenea intalnire nu reprezinta ceva iesit din comun, ceva la care pilotii sa fi reactionat atat de surprinsi.
Learjet-ul in cauza a zburat de la Salt Lake la Boca Raton fara nicio abatere conform software-ului de urmarire online. Indiferent de aceasta, FAA ar fi trebuit sa stie despre Learjet si unde se afla in timp si spatiu in raport cu American Airlines Airbus atunci cand a facut apelul radio, mai ales dupa trei zile de investigatii. Deci – spune Rogoway – pe baza declaratiei oficiale a FAA, cu exceptia cazului ca s-au produs omisiuni masive in evaluarea informatiilor disponibile, se poate renunta la teoria Learjet.
Caz inexplicabil
Autorul analizei mai remarca si faptul ca incidentul seamana foarte mult cu cel care a avut loc in aceeasi regiune in urma cu aproape trei ani si despre care primul care a raportat a fost tot The War Zone. In timpul acelui eveniment, un Learjet si un Airbus au avut, ambele, intalniri apropiate consecutive cu un obiect neidentificat care a zburat deasupra lor in timp ce erau la aproximativ 37.000 de picioare deasupra estului statului Arizona. Mai tarziu, pilotul cu experienta Learjet, care zbura pentru antreprenorul militar Phoenix Air, a descris presei locale cat de ciudata a fost intalnirea. Descrierea sa este oarecum similara – spune Rogoway – cu cea dintr-o alta intalnire stranie despre care el scrisese si care a avut loc in largul insulei Long Island.
Un alt exemplu ar fi evenimentele din nordul Californiei si Oregon, din octombrie 2017, care arata ca exista cel putin un precedent pentru aeronavele necunoscute care opereaza in spatiul aerian foarte traficat si la nivelurile de zbor pe care zboara avioanele de linie. In acel caz au fost ridicate avioane F-15 pentru investigatii, dupa ce obiectul a fost observat, pentru o perioada lunga de timp, de mai multe avioane. Cazul a ramas inexplicabil.
O intalnire bizara a fost cea dintre un avion Piper Saratoga, cu inregistrarea N161MA, si un obiect misterios deasupra de Long Island, New York, pe 26 mai 2018, in jurul orei 13:00, ora locala. Pentru a obtine o relatare directa a incidentului, Rogoway a intervievat pe unul dintre membrii echipajului aeronavei. In momentul incidentului, Piper Saratoga zbura la altitudinea de 1800 de metri, cerul era partial noros, cu vant slab si temperatura ridicata. In inregistrarea convorbirii cu turnul de control, pilotul spune doar ca obiectul are „lumini aprinse pe el” si contrazice controlorul de zbor care presupunea ca obiectul ar fi o drona.
Descrierea unui obiect asemanator unei rachete se potriveste, de asemenea, cu unele dintre intalnirile documentate ale pilotilor avioanelor de vanatoare din US Navy cu obiecte anormale de pe coasta atlantica, in ultimul deceniu. Si acelea au ramas inexplicabile, in ciuda rapoartelor oficiale obtinute prin FOIA si a investigatiilor aprofundate.
DAN D. FARCAS
Comentarii