Un avion de pasageri al companiei „Virgin Atlantic”, alimentat 100% cu combustibil sustenabil pentru aviatie (SAF), a efectuat pe 28 noiembrie o cursa de la Londra la New York, demonstrând potentialul optiunilor cu emisii reduse de carbon, care reprezinta o fractiune infima din mixul de combustibil al industriei.
Un pariu câstigator pentru planeta
Nu este prima data când industria aviatica realizeaza demonstratii de acest gen, pentru a evidentia aspiratia sa de a reduce emisiile si pentru a face apel la sprijinul guvernelor din întreaga lume.
Zborul l-a transportat pe miliardarul fondator al companiei „Virgin”, Richard Branson, si alte câteva persoane, întorcându-se la Londra folosind combustibil conventional pentru avioane cu reactie. Companiile aeriene mizeaza pe combustibilul obtinut din deseuri pentru a-si reduce emisiile cu pâna la 70%, însa costul ridicat si oferta restrânsa de materiale necesare pentru fabricarea acestui tip de combustibil fac dificila productia sa la scara larga.
In prezent, combustibilul sustenabil reprezinta mai putin de 0,1% din totalul combustibilului pentru avioane cu reactie utilizat la nivel mondial si costa de trei pâna la cinci ori mai mult decât combustibilul obisnuit pentru avioane cu reactie.
Zborul, operat de un Boeing 787 al companiei „Virgin”, echipat cu motoare Rolls-Royce Trent 1000, este primul în care un avion de linie comercial a efectuat o cursa pe distante lungi utilizând în totalitate combustibil sustenabil. „Va dura ceva timp pâna când vom putea obtine suficient combustibil pentru ca toata lumea sa poata zbura. Dar trebuie sa începi de undeva”, a declarat Branson la Londra, înainte ca avionul sa decoleze.
Zborurile comerciale, importante surse de emisii de carbon
Aviatia nu este o industrie usor de „decarbonizat”, în comparatie cu transporturile rutiere, fiind responsabila pentru aproximativ 2-3% din emisiile globale de carbon. Motoarele utilizate în scopuri comerciale nu sunt înca certificate pentru a zbura cu mai mult de 50% combustibil sustenabil, iar marea majoritate a zborurilor combina o cantitate mult mai mica din acesta cu combustibilul traditional pentru avioane.
Combustibilul eco este utilizat în prezent la punerea în functiune a motoarelor cu reactie ca parte a unui amestec cu kerosenul traditional, dupa teste la sol reusite, „Virgin” si partenerii sai „Rolls-Royce”, „Boeing”, „British Petroleum” au obtinut din partea Administratiei Federale a Aviatiei din SUA si a autoritatilor de reglementare din Canada si Marea Britanie permisiunea de a zbura folosind numai acest combustibil.
Avionul a decolat pe 28 noiembrie la ora 11:49 GMT de pe aeroportul Heathrow din Londra si a aterizat pe Aeroportul International John F. Kennedy din New York la ora 14:05 EST (1905 GMT), cu 35 de minute mai devreme decât orarul de zbor preconizat, fiind întâmpinat de secretarul adjunct al SUA pentru Transporturi, Polly Trottenberg si de numerosi ecologisti.
Mark Harper, ministrul britanic al transporturilor (pasager al avionului), a declarat dupa aterizarea la New York ca zborul s-a desfasurat fara incidente. „Daca nu ati fi stiut ca este un zbor 100% eco, nimeni nu ar fi observat”, a declarat el jurnalistilor, numind zborul „o etapa cheie spre adoptarea în totalitate a combustibilului sustenabil”. Datele obtinute în urma zborului „vor fi cât se poate de apropiate de efectuarea unui zbor obisnuit”.
Combustibil eco
Combustibilul folosit pentru a alimenta avionul este fabricat în principal din ulei de gatit uzat si deseuri de grasime animala amestecate cu o cantitate mica de kerosen aromatic sintetic fabricat din deseuri de porumb, a declarat „Virgin Atlantic”. Reprezentantii industriei aviatice spera ca zborul „Virgin” sa evidentieze guvernelor lumii necesitatea ca ele sa ofere sprijin financiar, în asa fel încât acest combustibil sa fie mai usor de procurat.
„Secretul pentru decarbonizarea aviatiei pe distante lungi este reprezentat de combustibilul eco, iar pentru aceasta toata lumea trebuie sa împarta povara”, a declarat Weiss. El a adaugat ca, în viitor, preturile pentru combustibilul sustenabil pentru aviatie vor creste si ca vor trebui „sa le împarta cu consumatorii, cu întreprinderile, cu marile companii petroliere”.
O versiune militara britanica a avionului Airbus A330 a zburat cu acest combustibil în decembrie anul trecut. De asemenea, compania aviatica „Emirates” din Dubai a declarat ca a efectuat o cursa cu un A380, cel mai mare avion de linie din lume, folosindu-l pentru unul dintre cele patru motoare. Saptamâna trecuta, un avion de afaceri Gulfstream G600 care folosea acelasi combustibil a traversat cu succes Atlanticul.
Multe companii aeriene europene – inclusiv „Virgin”, „British Airways” si „Air France” au declarat ca doresc sa utilizeze 10% combustibil eco pâna în 2030. Obiectivul industriei aviatice, de „zero emisii nete” pâna în 2050, se bazeaza pe cresterea acestei cote la 65%.
Directorul general al „Rolls-Royce”, Tufan Erginbilgic, a declarat ca aceasta este singura solutie pentru decarbonizarea zborurilor comerciale pe termen mediu, dar analistii spun ca obiectivul pentru 2030 pare o provocare, având în vedere volumele mici de combustibil sustenabil si costul sau actual, destul de ridicat.
GABRIEL TUDOR
Comentarii