Gazduit de baroneasa Marie-Hélène de Rothschild si de sotul ei, Guy, evenimentul ramas în istorie ca „petrecerea Rothschild” a avut loc în decembrie 1972, la Château de Ferrières, unul dintre castelele familiei, situat la aproximativ 25 km de Paris.
Daca nu ar fi fost istoria fascinanta a bogatei familii Rothschild, acest bal mascat opulent, cu servitori deghizati în pisici si un desert în forma de femeie goala, ar fi putut ramâne doar o alta întâlnire sociala efemera. Dar întrucât Rothschild era una dintre cele mai puternice familii din lumea financiara, au aparut numeroase teorii ale conspiratiei, legate de bizara sindrofie.
Casatoria din 1957 a baronului Guy Édouard Alphonse Paul de Rothschild cu baroneasa Marie-Hélène Naila Stephanie Josina de Rothschild a tinut prima pagina a ziarelor. Guy si Marie-Hélène erau verisori de gradul al treilea, iar casatoria a marcat prima data când un Rothschild de rang înalt s-a casatorit cu o sotie non-evreica. Ca urmare, Guy a fost nevoit sa demisioneze din functia de presedinte al comunitatii evreiesti din Franta.
Cuplul s-a dovedit a fi la fel de liberal în viata sociala ca si în cea politica. Acest lucru a fost evidentiat de balul lor din 1972, organizat la cel mai mare si mai decadent castel francez din secolul al XIX-lea – „Château de Ferrières”, construit pentru baronul James de Rothschild în anii 1850. Având 80 de dormitoare, un parc întins si o biblioteca de 80.000 de volume, castelul este un edificiu impresionant. El a fost restaurat în 1959, la scurt timp dupa ce Marie-Hélène s-a casatorit cu Guy.
Ulterior, castelul a devenit un centru hedonist pentru înalta societate. Aici, personalitati precum Yves Saint Laurent, Brigitte Bardot si Grace Kelly s-au întâlnit frecvent cu elita mondiala. Invitatiile la petrecerea din 1972, care recomandau prezenta cu „cravata neagra, rochii lungi si capete suprarealiste”, au fost nu numai criptice, ci si scrise invers, astfel încât trebuiau citite într-o oglinda.
Oaspetii au avut de strabatut un labirint de pânze de paianjen, iar „pisicile” i-au condus la mesele lor. Farfuriile erau acoperite cu blana, iar mesele erau pline de papusi de plastic reprezentând bebelusi goi si de broaste testoase mumifiate.
Meniul a inclus muschi de vitel, supa „extra-lucida” si brânza de capra „prajita în tristete post-coitala”. Desertul era o femeie goala, facuta în întregime din zahar si asezata pe paturi de trandafiri.
Desi a proiectat multe dintre costume, pictorul suprarealist Salvador Dalí nu a purtat niciunul. Marie-Hélène a purtat un cap de cerb urias, împodobit cu diamante reale. Actrita Audrey Hepburn a purtat pe cap o colivie de pasare, iar parfumiera Hélène Rochas a purtat un gramofon. O alta invitata si-a acoperit fata cu un mar, facând aluzie la tabloul lui Magritte „Fiul omului”, în timp ce o alta persoana s-a îmbracat ca o versiune feliata a Giocondei.
Dar ce s-a întâmplat între acei pereti sau în padurea din spatele castelului în acea noapte ramâne un mister. Este foarte posibil ca „Balul suprarealist Rothschild” sa fi fost doar o seara excentrica în care înalta societate s-a dezlantuit. Cu toate acestea, exista mai multe teorii ale conspiratiei care sugereaza ca evenimentul a fost plin de mesaje satanice si simboluri oculte – începând cu invitatiile.
Conform credintelor stravechi despre venerarea diavolului, „inversiunea”, transpunerea literelor sau a simbolurilor crestine sacre, indica prezenta unor ritualuri demonice. Invitatia „în oglinda” este adesea indicata ca dovada definitiva a naturii malefice a balului, dar nu exista nicio dovada care sa sugereze ca a avut loc vreun fel de ritual (de închinare la diavol sau de alta natura).
Unii sustin ca balul era plin de imagini francmasonice si Illuminati, cum ar fi podelele în carouri alb-negru ale castelului. În ceea ce priveste labirintul care i-a întâmpinat pe oaspeti la sosire, se crede ca acesta simbolizeaza cautarea vietii vesnice si întoarcerea la sursa noastra divina.
Altii au indicat papusile cu aspect macabru care decorau mesele ca fiind un indiciu al sacrificiilor umane, dar nu exista dovezi care sa sustina aceste afirmatii.
GABRIEL TUDOR
Comentarii