Cum vor fi vasele de croaziera ale viitorului? Foarte mari si confortabile, bineinteles, dar mai putin poluante. Un prototip realizat in santierele navale din Saint-Nazaire, Franta (despre care am amintit pe scurt intr-un numar anterior) concentreaza toate inovatiile ecologice. Eoseas e singura nava de acest gen care se deplaseaza in bataia vantului. Pe catargele sale inalte de 100 metri sunt instalate panze de mare anvergura care ii permit sa navigheze ca un adevarat velier. Unic ca marime, masurand 300 metri lungime, 60 metri latime si o suprafata de 20.000 m2.
Electricitate produsa de vant
…Dar si de o centrala electrica pe baza de gaz natural a carui combustie elibereaza cu 25% mai putin bioxid de carbon decat petrolul. Aceasta sursa, folosita pentru a propulsa cele 4 motoare ale pachebotului e folosita doar in cazul in care vantul e prea slab ca sa poata umfla panzele.
O velatura de peste 1 hectar
Sau, echivalentul a doua terenuri de fotbal. Un vant de 30 noduri (95 km/h) e suficient pentru a deplasa vasul. Un vant puternic, care agita marea, starnind valuri de cativa metri inaltime, ceea ce nu se intampla in fiecare zi. Cand vantul e mai slab, se recurge la un alt tip de propulsie: 4 mari elice actionate de motoarele electrice. Restul, de 20-30% din energia navei e asigurata de vant. Acest sistem mixt permite vasului sa se deplaseze cu o viteza de croaziera de 17 noduri (30 km/h). Mai mica decat cea a unui transatlantic care se deplaseaza cu 55 km/h. Eoseas e ideal pentru croaziere de o saptamana, pe distante relativ mici.
Un covor de aer sub coca
Vazut de dedesubt, Eoseas pare sa pluteasca pe un imens covor de bule. Chiar asa si este: compresoarele plasate sub vas injecteaza aer sub coca principala pentru a limita efectele de frecare (cu 15%) intre apa si coca, care incetinesc alunecarea vasului. Pe Eoseas, energia rimeaza cu economia. Si asta pentru ca inginerii au asigurat o excelenta izolatie termica. E vorba de acoperirea cu o structura de sticla si aluminiu a puntilor. N-au fost uitate nici ferestrele duble acoperite cu panouri solare ce transforma energia astrului in electricitate.
Pachebotul contine 1400 cabine de pasageri, restaurante, piscine, sali de spectacol, ce adapostesc 3311 pasageri si 1089 membri ai echipajului. Cand se va sparge sticla de sampanie, marcand lansarea in apa a acestei uriase bijuterii ecologice? Peste 5 ani, timp in care proiectul va fi perfectat.
DORIN MARAN
Comentarii