Sunt multe lucruri pe care le învatam la scoala sau pe care le stim de la televizor, fapte certe, despre care suntem convinsi ca sunt adevarate. Când în realitate sunt eronate! Un lucru eronat repetat la infinit devine, într-un final, adevarat. Se pare ca singurul lucru cert pe care îl stim cu adevarat este ca nu stim nimic cu certitudine. Iata câteva exemple de fapte dovedite a fi eronate, alese dintre cele mai cunoscute.
Charles Lindbergh este primul care a traversat oceanul Atlantic cu avionul
Pe oricine ai întreba despre aceasta performanta (zborul a durat 34 ore si a masurat 3.600 mile) îti va da acelasi raspuns: cu certitudine, Charles Lindbergh în 1927. În realitate, el n-a fost nicidecum primul om care a traversat oceanul cu avionul, mai degraba a fost al 85-lea! În realitate, prima traversare a Atlanticului a fost reusita de o pereche de aviatori britanici, John Alcock si Arthur Brown, cu opt ani înaintea lui „Lucky Lindy”, adica în iunie 1919. Cei doi au zburat la bordul unui bombardier Vimy plecând din Newfoundland, Canada, pentru a ateriza în Irlanda. Mai mult, în 1924, un întreg echipaj al zepelinului de constructie germana, USS Los Angeles a zburat spre America. Mai pot fi amintiti cei care au traversat, dar nu au supravietuit încercarii. E vorba despre pilotii francezi Charles Nungesser si Francois Coli care au facut încercarea cu trei saptamâni înainte de zborul lui Lindbergh, dar care au disparut undeva între Paris si New York (multi spun ca ei au reusit sa traverseze oceanul, dar s-au prabusit undeva lânga o padure din Newfoundland. Totusi, sa-i dam Cezarului, ce-i apartine: Lindbergh este primul care a traversat oceanul de unul singur. Fara copilot si fara autopilot, care nu exista pe atunci.
Columb, primul european care a descoperit America
Toti istoricii considera acest fapt unul sacrosant, chiar daca alti cercetatori ofera alte date. Onoarea de a fi descoperit America îi revine unui viking pe nume Leif Erickson care ar fi plecat din Scandinavia pentru a ajunge în Newfoundland, aceasta calatorie petrecându-se cu cinci sute de ani înainte de nasterea lui Cristofor! De fapt, vikingii au ridicat sate în Greenland, pe coasta estica a Canadei, devenind astfel primii europeni care au colonizat Lumea Noua. Mai exista dovezi ca fenicienii, o civilizatie de estul Mediteranei care au trait între 1550 si 300 î.Ch., au reusit aceasta performanta cu secole bune înaintea vikingilor. Cristofor Columb a fost, asadar, primul european care a descoperit America în timpurile „moderne” si care a aratat ca mai exista un continent între Europa si Asia. Un alt fapt care trebuie revizuit este acela ca Cristofor Columb a vrut în calatoria sa, sa demonstreze ca Pamântul este rotund. În realitate, nimeni în 1492 nu credea ca Pamântul este plat! Singurul lucru pe care Columb a vrut sa-l demonstreze a fost ca este posibil sa ajungi din Europa în China navigând spre vest, nu spre est. A cautat o „scurtatura” si a descoperit un continent.
Fratii Wright sunt primii care au zburat cu un avion
Lucrurile s-au petrecut în 1903, dar înainte de celebrii frati din Dayton, Ohio, altii, înaintea lor, au zburat cu un aparat mai greu decât aerul, cu motor. Nu-i socotim aici pe cei care cu câtiva ani înainte au zburat cu un fel de deltaplane, dar trebuie amintit imigrantul german Gustav Whitehead. El a reusit, la începutul anului 1901, doua zboruri la bordul unui mic monoplan echipat cu un mic motor, ambele proiectate de el însusi. Din pacate, Gustav s-a dovedit mai bun mecanic si pilot decât arhivar, fapt ce a facut ca el sa neglijeze necesitatea de a fotografia evenimentul, desi se pare ca a fost de fata un reporter de la un ziar local, alaturi de o mâna de curiosi care au fost martorii celui de-al doilea zbor din 1902. Daca ar fi înregistrat evenimentul, cu fotografii si articole în presa, el ar fi putut schimba istoria aviatiei în loc sa ramâna doar o nota de subsol. Dar Whitehead nu e singur în grupul celor care au zburat cu avionul înaintea fratilor Wright. Unii istorici afirma ca francezul Clement Ader a zburat în 1897 cu un aparat de zbor denumit Avion III, iar, chiar mai devreme, tot un francez Felix du Temple a reusit un zbor în 1874! Mai exista si un ofiter rus, Alexandr Mozaiski, care ar fi zburat la bordul unui avion propulsat de un motor cu aburi, în 1884. Când te gândesti ca lucrurile ar fi stat altfel daca acesti pionieri, premergatori ai fratilor Wright, ar fi chemat presa pentru a înregistra evenimentele!
Nu folosim decât 10 la suta din creier
Acest fapt a fost de atâtea ori repetat, încât nimeni nu se mai îndoieste de veridicitatea afirmatiei. Si totusi, afirmatia este complet eronata! Creierul uman este probabil cea mai complexa si de nepatruns „masinarie” de care dispune organismul uman. Cel care controleaza absolut toate activitatile organismului, de la actiunea de a clipi, pâna la cea de a respira, de a-ti aminti unde sunt cheile de la masina sau de a apuca un obiect cu mâna. A folosi doar 10 la suta din el este un nonsens. Adevarul este ca folosim creierul 100 la suta, si asta tot timpul. Si asta pentru ca diferite parti ale organismului sunt controlate de diferite zone ale creierului. Pentru ca întreg ansamblu al corpului uman sa functioneze în orice moment al vietii este nevoie ca întreg creierul sa „conlucreze”. Este posibil ca numai 10 la suta din creier sa fie folosit pentru actiuni complexe, cum ar fi cele cognitive sau rationale, dar asta nu înseamna ca restul creierului se odihneste. Nici nu ar fi posibil pentru ca el este ocupat cu pastrarea noastra în viata, de la activitatea de pompare a inimii pâna la coordonarea miliardelor de biti de date care pleaca dinspre organe si milioanele de senzori din organismul nostru si care apoi se întorc pentru a determina reactiile organismului.
În realitate, chiar daca unii cercetatori vor sa ne convinga cu teorii futuriste despre Big Bang sau gauri negre, stiinta este în faza de prima saptamâna de viata în privinta cunostintelor despre complexitatea abisala a creierului uman si capacitatea acestuia de a sustine viata în fiecare secunda a existentei. Creierul este cel mai mare mister al vietii pe Pamânt, alaturi de „constructia” perfectului mecanism care este organismul uman.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii