Transportul stradal modern are o istorie scurta, ceva mai mare de un secol. Pana la aparitia automobilului cu motor, inventat la inceputul anilor 1900, au existat timide incercari de a calatori pe doua roti: asa a aparut bicicleta. Azi apar noi concepte de transport stradal, printre care si cel realizat de inventatorul roman Lucian Panait.
Sa ne amintim de primele biciclete
Cea mai caraghioasa constructie a unei biciclete a fost cea care avea o roata uriasa in fata si una mica in spate. Domni cu monoclu si „tilindru” se fotografiau pe la 1900 pedaland acest gen de vehicul ciudat care se dorea viitorul transportului stradal, in plin avant al calestilor. Ca acel gen de bicicleta n-avea nici un viitor s-a dovedit rapid si asta pentru ca era gandit din start prost: cine isi inchipuia ca va putea calatori pe strada cu un vehicul pe care era greu de urcat, era greu de tinut echilibrul si era si mai greu de coborat!
Un model cu o viata scurta, traind pana azi doar in fotografii. Ceea ce s-a dezvoltat ulterior a fost bicicleta cu doua roti egale, ghidon, sa, frane, lant si pedale, adica ceea ce este si astazi. Bicicleta a fost pusa mereu in umbra de dezvoltarea rapida a automobilului si de confortul, viteza si siguranta pe care acesta le oferea calatorilor. Viitorul automobilului s-a intrezarit atunci cand factorul principal a fost viteza de deplasare. Cu automobilul, si nu cu bicicleta, oamenii s-au putut deplasa rapid dintr-un loc in altul in orase sau intre orase, ceea ce a contribuit la dezvoltarea de azi. In tot acest timp, devenit epoca automobilului, bicicleta a ramas in umbra, fiind folosita sporadic doar de unii „excentrici” sau doar pentru relaxare, exceptie facand folosirea intensiva a bicicletei ca mijloc util de transport in tarile din Asia. Astazi, se incearca o „revigorare” a bicicletei pe motiv ca „miscarea este sanatoasa”.
Dincolo de marketing, bicicleta ramane o alternativa saraca a transportului stradal, dar nu atata vreme cat exista automobilul. A renunta azi la automobil pentru a te deplasa exclusiv cu bicicleta este o utopie. In primul rand din cauza poluarii (dar despre asta nu amintesc nimic „studiile” celor care preamaresc deplasarea cu bicicleta prin orasele supraaglomerate si supratoxicizate) si apoi din cauza infrastructurii total inadecvate deplasarii masive pe biciclete. De fapt, bicicleta este adusa in discutie de fiecare data cand se flutura amenintarea epuizarii surselor de combustibili fosili, a reducerii gazelor responsabile de agravarea efectului de sera sau a fenomenului incalzirii globale.
In aceste situatii, dincolo de efectele pentru sanatate (?), beneficiile utilizarii bicicletei pentru transportul stradal sunt prezentate ca un „viitor luminos”. In realitate, marile strategii stiu ca viitorul transportului nu poate fi melcul! Dezvoltarea transportului in ultimul secol s-a bazat pe atuul principal, viteza. A reveni la bicicleta inseamna a te intoarce in timp, la vremurile de dinainte de revolutia industriala. Acesta este si motivul pentru care in studiile referitoare la transportul viitorului factorul viteza nu este niciun moment neglijat. Bicicleta ramane insa un copil de suflet, un fel de Vama Veche a litoralului, o excentricitate care se straduieste si ea sa gaseasca unele solutii inovatoare pentru viitor.
A reusi imposibilul
Un asemenea concept unic a fost realizat de inventatorul roman Lucian Panait. El a construit un quadrociclu (quadrocicleta), un vehicul cu patru roti, actionat cu pedale, pe care se deplaseaza de aproape un an pe strazile Bucurestiului si despre care spune ca revolutioneaza ideea de deplasare autonoma. Am avut posibilitatea, prin amabilitatea domnului Panait, de a vedea pe viu cum „merge” acest prototip, denumit CARPII (…), si recunosc ca ideea este grozava si merita toata atentia. M-au interesat insa si amanuntele: cum i-a venit ideea, cum a realizat quadrocicleta, in cat timp?
Totul a inceput acum mai bine de 4 ani, cand pe un forum international pentru inventatori, la care Lucian Panait era membru, o persoana a venit cu propunerea de a investi o suma imensa, de 100 de mili-oane de dolari, pentru o inventie total noua, diferita total de ceea ce exista in acel moment. De fapt, ideea de a reusi o inventie in acest domeniu ii venise inca din anul 1998, cand domnul Panait, care lucrase in tinerete la CESAROM, avand deci cunostinte tehnice, cu banii stransi in strainatate, unde a lucrat ca muncitor necalificat, a reusit sa construiasca un concept nou de bicicleta, cu un nou tip de sistem de transmisie telescopica si suspensie in jante. „Am fost si la TIB in aceea perioada, cand a fost apreciata ca un nou concept tehnic si primisem chiar si invitatia de a merge la Geneva, dar din lipsa banilor am renuntat la vizita. Am continuat sa muncesc cativa ani la aceeasi sera din strainatate pentru a putea incepe constructia noului tip de vehicul, de data aceasta pe 4 roti”, spune domnul Panait.
A economisit fiecare banut pentru a-si duce la capat visul, acela de a finaliza constructia unui vehicul unic. De bani a fost nevoie si pentru a-si inregistra prototipul CARPII la OSIM si a putea primi brevetul de inventie, dar si pentru a obtine protectia internationala WIPO in 148 de tari.
A lucrat singur la prototip sau a fost ajutat si de altcineva?
„La constructia acestui tip nou de vehicul, pe care l-am numit CARPII, am lucrat cu o echipa de profesionisti”, spune Lucian Panait. „A fost mai intai, domnul Mihai Manescu, sudor profesionist in toate aliajele, care a lucrat la Tarom si Turbo Mecanica, la motoare de avion, turbine de elicopter si subansamblele acestora. Apoi, domnul Simion Gheorghe, maistru, un profesionist in prelucrarea pieselor pe strung, freza si rectificare. Misu Manescu, un tanar talentat in prelucrarea metalelor si design.
Toti acesti oameni si-au oferit din timpul lor liber, indiferent de ziua saptamanii, pentru a ma ajuta sa construiesc acest vehicul. Fara ei, CARPII nu ar fi functionat in ziua de azi. Si apoi, multumesc si sotiei mele, care m-a sprijinit in tot acest timp, ca a suportat deranjul, pentru ca primul model tehnic a fost construit in apartamentul in care locuim”. Acesta este filmul unei reusite marcate de lipsuri si greutati, dar plina de satisfactia implinirii unui vis indraznet.
Mai departe?
Mici sanse pentru ca prototipul lui Lucian Panait sa fie construit in serie, situatie in care pretul ar putea deveni competitiv. Este quadrocicleta vehiculul viitorului? Probabil ca nu, dar ea poate fi o alternativa viabila la bicicleta cu o multime de atuuri. Asa cum, alternative la bicicleta sunt si alte concepte de vehicule stradale, cum ar fi halfbike-ul sau Pinwheel, un fel de biciclete cu o singura roata, primul actionat cu pedale, celalalt actionat electric.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii