Daca ar trebui sa ne oprim doar la celebra fresca Cina cea de taina realizata de Leonardo da Vinci, atunci am putea aminti cateva controverse si teorii legate de aceasta misterioasa lucrare. Dar mai sunt si altele care ar putea fi adevaratele „coduri ale lui da Vinci”
Pictura murala realizata de Leonardo in refectoriul manastirii Santa Maria delle Grazie din Milano intre 1495-1498 este una dintre cele mai recunoscute opere ale picturii occidentale.
In parte datorita misteriosului zambet al Giocondei, in parte si datorita fanteziei unor scriitori sau producatori de filme, Cina cea de taina a fost subiectul unor interpretari fanteziste, cele mai cunoscute venite din partea lui Dan Brown, autorul unui roman politist-fantezist cu pretentii intelectuale, tiparit in 2003 si intitulat Codul da Vinci, roman care, la randul lui, a suscitat numeroase controverse.
De pilda, cea mai controversata fantezie a autorului american este ca apostolul aflat in dreapta Mantuitorului (stanga, din perspectiva privitorului) ar fi Maria Magdalena, sotia lui Iisus, deghizata in apostolul Ioan. Ideea vine din credinta lui Dan Brown conform careia Iisus a fost casatorit cu Maria Magdalena, ca el nu s-a inaltat in „imparatia cerului”, ca ar fi fugit dupa crucificare impreuna cu sotia sa, undeva prin Europa.
Chiar daca apostolul Ioan este „efeminat”, dand loc speculatiilor lui Brown, istoricii de arta sustin ca „efeminarea” lui Ioan se datoreaza fascinatiei lui Leonardo da Vinci de a estompa liniile clare dintre sexe, o intentie care apare si in alte picturi precum Sf. Ioan Botezatorul (1513-1516).
Pe de alta parte, Ross King, expert de arta italian, sustine ca aparitia Mariei Magdalena in Cina cea de taina n-avea de ce sa fie controversata si ca Leonardo n-avea nevoie sa o „deghizeze” in alt discipol, de vreme ce ea era venerata drept „Apostolul apostolilor”, fiind patroana Ordinului Dominican pentru care a si fost pictata fresca. Mai mult, exista si precedente: pictorul renascentist timpuriu Fra Angelico a introdus-o pe Maria Magdalena in pictura lui, Cina cea de taina.
Se mai aduce in discutie existenta unei litere M care „ar straluci in mijlocul picturii”, si care ar veni de la Maria Magdalena sau de la cuvantul „matrimonio” (casatorie).
Aceasta supozitie isi are originea in cartile Sangele sfant si Chivotul Legamantului, scrisa in 1982 de Michael Baigent, Henry Lincoln si Richard Leigh si Revelatia templierului, scrisa de Lynn Picknett in 1997.
Pana la urma, exista cu adevarat mesaje ascunse in Cina cea de taina pictata de Leonardo da Vinci? Jurnalistii de la Live Science incearca sa analizeze „codurile” secrete lansate de Dan Brown in 2003, dupa cum transmite Agerpres.
Mesaje secrete?
Romanul Codul da Vinci a aprins imaginatia atat a expertilor, cat si a amatorilor de pretutindeni. De aceea, recent, expertii de la Institutul Smithsonian au examinat intr-o inregistrare video lucrarea lui Leonardo, „incercand sa determine daca renumita pictura ascunde cu adevarat in interiorul ei un mesaj secret transmis peste veacuri de maestrul renascentist italian”.
Mario Taddei, inventator milanez si expert in opera lui Da Vinci, a explicat de ce respinge teoria formulata de Dan Brown, pe motivul ca au existat sute de picturi Cina cea de taina, iar atunci cand Leonardo da Vinci a pictat varianta lui a trebuit sa respecte anumite reguli „pentru ca oamenii sa poata sa ii recunoasca pe apostoli, unul cate unul”.
Astfel, afirma autorii inregistrarii video, „Sfantul Petru este intotdeauna pictat in timp ce tine in mana un pumnal, Iuda este recunoscut dupa punga cu bani pe care o poarta asupra lui, iar Sfantul Ioan este intotdeauna pictat sub forma unui tanar cu silueta feminina”.
Totusi, Mario Taddei nu respinge ideea ca renumita pictura ar putea sa contina un secret codificat. Mario Taddei a explicat ca „desi numeroase opere anterioare au ilustrat aceeasi scena, exista totusi o diferenta cruciala. In fiecare dintre precedentele versiuni ale ultimei cine a Mantuitorului, Iisus si discipolii lui erau pictati cu halouri si, prin aceasta, erau ridicati la rangul de sfinti. In versiunea lui Da Vinci, niciunul dintre subiectii tabloului nu a fost impodobit cu accesorii angelice”. Asadar, un gest curajos, un mesaj secret transmis de Leonardo in urma cu 500 de ani: apostolii nu sunt sfinti, ci oameni obisnuiti!
Sfarsitul lumii, in 4006!
Alta teorie sustine ca aceasta lucrare emblematica pentru Leonardo da Vinci este de fapt o profetie care anunta sfarsitul lumii, dupa cum relateaza situl theaustralian.com.
Dupa Leonardo da Vinci, sfarsitul lumii ar veni pe 1 noiembrie 4006, potrivit unei cercetatoare de la Vatican.
Sabrina Sforza Galitzia a descifrat aceasta profetie deoarece a observat ca „fereastra din partea centrala a lucrarii, pictata deasupra lui Iisus si a discipolilor Lui, prezentati inainte de Crucificare, contine un puzzle matematic si astrologic”!
Conform teoriei ei, „Da Vinci a prevazut ca lumea se va sfarsi dupa un potop universal, care va incepe pe 21 martie 4006 si se va incheia pe 1 noiembrie in acelasi an”. Documente din epoca arata ca maestrul renascentist credea ca acea data va reprezenta „un nou inceput pentru omenire”.
Asadar, ar exista „intr-adevar un cod al lui Da Vinci – numai ca nu este vorba despre acela care a fost popularizat de Dan Brown”, a mai spus cercetatoarea italiana, care a studiat in trecut manuscrisele lui Da Vinci in calitate de cercetatoare la Universitatea California din Los Angeles, si care lucreaza in prezent la Arhivele Vaticanului.
In 2009, Vaticanul a publicat unul dintre studiile ei, intitulat The Last Supper of Leonardo in the Vatican, iar in prezent aflam ca lucreaza la o continuare a studiului mentionat, in care „va explica si va dezvalui codul lui Da Vinci, care ar implica semne ale zodiacului si folosirea celor 24 de litere din alfabetul latin pentru a reprezenta cele 24 de ore ale zilei”.
Leonardo da Vinci a fost un om de stiinta si un credincios care a trait „in vremuri dificile” si si-a ascuns mesajele „pentru a nu fi atacat”, a mai declarat Sabrina Sforza Galitzia pentru cotidianul italian La Repubblica.
Ceea ce ne duce cu gandul la motivul pentru care Leonardo da Vinci isi scria notitele sale invers, de la dreapta la stanga.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii