La peste 500 de ani dupa ce Leonardo da Vinci a pictat Mona Lisa, un specialist în geologie crede ca a descifrat misterul peisajului din fundalul uneia dintre cele mai celebre opere de arta din lume.
Istoricii artei dezbat de mult timp acest subiect, speculând asupra locatiei care ar fi putut sa-l inspire pe Leonardo da Vinci, dar geologul Ann Pizzorusso, o mare iubitoare a Renasterii italiene, sustine ca locatia ar putea fi la Lecco, în nordul Italiei.
„Când am ajuns la Lecco, am înteles ca a pictat Mona Lisa acolo”, a sustinut Pizzorusso, vorbind despre micul oras de pe malul lacului Como, cunoscut mai degraba din romanul-capodopera „Logodnicii” al lui Alessandro Manzoni.
Conform lui Pizzorusso, podul arcuit ce apare în pictura ar fi Ponte Azzone Visconti, din secolul XIV, desi în alte teorii podul din tablou este asimilat unor structuri din alte orase italiene, cum ar fi Arezzo sau Bobbio.
Ann Pizzorusso nu este prima persoana care pretinde ca a descifrat acest mister. Ea a apelat la cunostintele sale de geologie pentru a demonstra ca are dreptate. „Pentru mine podul nu este un aspect important al tabloului. Celelalte ipoteze sunt incorecte din punct de vedere geologic. Istoricii de arta au afirmat ca Leonardo si-a folosit întotdeauna imaginatia, dar poti oferi aceasta ima-gine oricarui geolog din lume si ei vor spune ce spun eu despre Lecco. Chiar si un non-geolog poate vedea acum asemanarile.” Astfel, formatiunile stâncoase din Lecco sunt calcaroase, ceea ce corespunde peisajului pictat în spatele nobilei Mona Lisa, transmite Reuters/Agerpres.
„Atunci când te uiti la Mona Lisa poti vedea aceasta parte a râului Adda, iar în spatele sau se afla un alt lac, ce este reprezentat perfect sub acesti munti ca niste dinti de fierastrau”, a sustinut ea din locatia de unde presupune ca a fost pictata celebra pânza.
Geologul a adaugat ca, spre deosebire de Lecco, nici Bobbio, nici Arezzo nu au un lac: „Deci avem dovezi perfecte la Lecco”.
Cercetarile derulate de Ann Pizzorusso asupra operei lui Leonardo „demonstreaza perfect îmbinarea dintre artist si omul de stiinta”, a declarat Michael Daley, director executiv al „ArtWatch UK”, o organizatie nonprofit care monitorizeaza conservarea operelor de arta.
„Niciun istoric al artei nu este calificat sa o contrazica pe Ann în ceea ce priveste modul ei stiintific de întelegere. Celelalte studii sunt invalidate acum”, a mai sustinut el.
NICUSOR DINCA
Comentarii