PIONIERII ZBORULUI CU MOTOR
Anul trecut, în preajma sarbatorilor de iarna, în SUA a fost celebrata istorica isprava a fratilor Wright, cei care, pe 17 decembrie 1903, au reusit sa se ridice în aer la bordul unui avion de lemn echipat cu motor si sa zboare câteva zeci de metri, suficienti pentru a semna actul de nastere a aviatiei. Pe 17 decembrie 2003 aniversarea centenarului aviatiei trebuia sa culmineze cu reeditarea celebrului zbor de pe plaja Kitty Hawk, sub privirile presedintelui SUA, George W.
PIONIERII ZBORULUI CU MOTOR
Anul trecut, în preajma sarbatorilor de iarna, în SUA a fost celebrata istorica isprava a fratilor Wright, cei care, pe 17 decembrie 1903, au reusit sa se ridice în aer la bordul unui avion de lemn echipat cu motor si sa zboare câteva zeci de metri, suficienti pentru a semna actul de nastere a aviatiei. Pe 17 decembrie 2003 aniversarea centenarului aviatiei trebuia sa culmineze cu reeditarea celebrului zbor de pe plaja Kitty Hawk, sub privirile presedintelui SUA, George W. Bush, si ale altor persoane importante ale aviatiei si astronauticii, cosmonautii Neil Armstrong si Buzz Aldrin, Chuck Yeager, pilotul de încercari care a depasit pentru prima oara viteza sunetului si John Glenn, unul dintre primii astronauti americani. În acest loc de pe insula Kill Devil Hills, în conditii meteo similare cu cele de atunci, un as al aviatiei, Kevin Kochersberger, 42 ani, profesor de inginerie mecanica, a fost cel care a încercat sa reediteze zborul istoric la bordul unei copii perfecte a „Flyer”-ului fratilor Wright, zbor petrecut pe plaja acestei mici insule care acum 100 de ani avea 5.000 de locuitori, azi numarând 40.000 rezidenti permanenti si 200.000 de vizitatori pe zi în timpul verii. Zborul din 2003 era programat pentru ora 10,35 dimineata, ora la care, acum 100 de ani, fratii Wright s-au ridicat în aer, parcurgând 36 de metri în 12 secunde. „Când ne-am trezit, vântul batea cu o viteza de 37-46 km/h dinspre nord. Am scos totusi aparatul… Dupa ce am învârtit elicea de câteva ori si am pornit motorul, m-am suit în masina” – scrie în jurnalul sau Orville, pe data de 17 decembrie 1903. La câteva minute dupa zborul fratelui sau, Wilbur Wright a reusit un zbor de 59 de secunde timp în care a parcurs 260 metri. În acea zi, fratii Wright au reusit patru zboruri, al cincilea terminându-se cu o prabusire. Copia perfecta a aparatului fratilor Wright a fost adusa de la Muzeul aerului si spatiului de la Washington si pregatita de zbor, Kevin Kochersberger urmând a efectua exact aceleasi comenzi pe care în urma cu un secol le-au efectuat primii piloti din lume. Din nefericire, reeditarea s-a terminat cu un esec. Copia „Flyer”-ului a facut un salt în aer si s-a prabusit într-o balta formata de ploile cazute pe aceasta insula din arhipelagul Outer Banks (Carolina de Nord). În ciuda esecului reeditarii zborului istoric, centenarul aviatiei a reusit sa fie un omagiu adus nu doar fratilor Wright, ci si pionierilor aviatiei, si aici pot fi amintiti si Traian Vuia, dar si Henri Coanda, cel care, la doar sapte ani dupa zborul fratilor Wright, în 1910, a reusit sa zboare, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lânga Paris, la bordul primului avion din lume echipat cu un motor cu reactie, de constructie proprie.
2. O problema care-i lasa pe cercetatori perplecsi
Pamântul se roteste mai incet?
Dupa ce mai multa vreme lumea a fost convinsa ca Pamântul e plat ca o farfurie, în ultimul secol cercetatorii au crezut ca planeta noastra, rotunda cum o stim, îsi încetineste viteza de rotatie în jurul propriei axe. Anul 1972 a fost crucial. Pentru al cincilea an consecutiv, Terra îsi efectueaza rotatiile cu o regularitate care lasa perplexa comunitatea stiintifica. Pâna nu de mult, expertii cazusera de acord ca rotatia Terrei s-a încetinit de-a lungul mileniilor. Pentru a face ca timpul universal sa concorde cu timpul orologiului terestru, oamenii de stiinta au decis în 1972 sa adauge o secunda la timpul universal, atunci când acest lucru e necesar. Timp de aproape trei decenii, mai exact 28 de ani, procedura s-a repetat, fiind adaugata secunda în plus. Dar în anul 1999 expertii au facut o constatare care le-a dat teoriile peste cap: de fapt, Pamântul nu încetineste! Fred McGehan, purtator de cuvânt de la Institutul national de tehnologie si standarde (NIST) de la Boulder (Colorado), a recunoscut, în cadrul unei conferinte de presa, ca cercetatorii sunt oarecum dati peste cap de punctualitatea subita a Pamântului. Când vine vremea explicatiei acestui fenomen, care arunca în suspensie secundele adaugate la timpul universal, sunt aduse în discutie mareele, climatul, modificarile din interiorul planetei. Saltul secundei este consecinta neasteptata a inventarii în 1955 a ceasului atomic, care utilizeaza radiatiile electromagnetice emise de atomii de cesiu pentru a masura timpul. Timpul universal definit de ceasul atomic a fost inaugurat în 1972, suplinind ora GMT, fondata pe astronomie. Salturile de o secunda sunt programate fie pe 1 ianuarie, fie pe 1 iulie, de catre biroul central al Serviciului international al rotatiei terestre (SIRT). Acest salt de o secunda, desi poate pare nevinovat, afecteaza sistemele de comunicatie, navigatia, controlul aerian si chiar pietele financiare. Pâna la urma, Pamântul încetineste sau nu? Dincolo de perplexitate, expertii nu s-au pus de acord, deocamdata.
În asteptarea zapezii de altadata
Mos Craciun si spiridusii lui din regiunea finlandeza Laponia sunt ocupati sa...
Comentarii