Multe constructii spectaculoase s-au realizat pe Pamânt. Daca într-un numar anterior vorbeam despre istoricul cailor ferate, astazi va prezentam câteva dintre cele mai impunatoare „drumuri de fier”.
Transsiberianul
Pâna în 1881, guvernul central al imperiului rus a ignorat orice proiect feroviar din Siberia datorita starii economice precare din aceasta zona, a birocratiei dificile dar si a riscurilor financiare. Contele Egor Kankrin, pe atunci ministru de finante, scria: „Ideea de a acoperi Rusia cu o retea feroviara nu doar ca depaseste orice posibilitate, dar chiar construirea unei cai ferate de la Petersburg la Kazan ar putea fi finalizata cel putin peste câteva secole”. N-a fost sa fie asa. Proiectarea a durat 10 ani. Se spune ca initial linia avea o „bucla” de vreo 7 km, deoarece, atunci când a fost trasata linia pe harta, tarul ar fi avut pus, din neatentie, un deget în drum.
Cunoscuta fiind ca cea mai lunga cale ferata din lume, Velikaja Sibirskaja Magistral-Moscova-Vladivostok, masoara 9476 km si a fost realizata la sfârsitul secolului al XIX-lea si începutul secolului XX. Magistrala transsiberiana a jucat un rol urias în dezvoltarea economico-sociala a Siberiei. Constructia portiunii din sectorul Celeabinsk-Vladivostok pe distanta de 7415 km s-a desfasurat în conditii extrem de grele, trebuind sa fie învinsa clima aspra, sa se traverseze fluviile Obi, Irtâs, Angara, Enisei, dar si paduri nesfârsite si mlastini întinse.
Începuta în 1891 calea ferata din sectorul Vladivostok-Grafskoi a fost încheiata în 1916. Astazi, magistrala transsiberiana este complet electrificata, are 97 de statii, cele mai importante fiind marile centre economice Celeabinsk, Omsk, Novosibirsk, Krainoiarsk, Irkutsk, Habarovsk si Vladivostok. Expresul „Rossia” ce pleaca zilnic din Moscova parcurge uriasa distanta într-o saptamâna.
Colosul indian
În India, marea majoritate a locuitorilor calatoresc cu trenul. Pe cei 107.969 de kilometri de cale ferata, trenurile de calatori si cele de marfa parcurg zilnic o distanta egala cu de trei ori si jumatate distanta de la Pamânt la Luna. Cum s-a ajuns la acest colos? Din necesitati economice. Dupa ce în 1846 recolta de bumbac din America a fost compromisa de seceta, iar apoi a urmat razboiul de secesiune (1861-1865), Marea Britanie a fost nevoita sa gaseasca alt furnizor de bumbac, India fiind singura solutie.
Pentru asta deja a trebuit sa înfiinteze Compania de Cai ferate a Indiilor Orientale (1845) si Caile ferate ale Peninsulei Indiene (1849), totodata semnându-se contracte cu Compania Britanica a Indiilor Orientale. Lucrarile s-au declansat rapid, iar pe 16 aprilie 1853, în India a circulat primul tren, pe distanta de 34 km. Pentru a se ajunge de la Bombay în zonele rurale unde se cultiva bumbacul, era nevoie sa se treaca peste Western Ghats, un lant muntos. Ingineri si muncitori britanici, ajutati de indieni, au construit, pentru prima oara în lume, serpentine, realizând o cale ferata ce urca 555 m, sapând 25 de tuneluri cu o lungime de 3658 m. Activitatea de construire a retelei de cale ferata a continuat în ritm rapid în India, pentru ca în 1900, sa ajunga pe locul al V-lea din lume ca extindere.
Una dintre cele mai impresionante cai ferate, cotata ca o minune a zilelor noastre, este calea ferata Konkan care porneste din Mumbai, principalul centru comercial al Indiei, si ajunge pâna la Mangalore, principalul port al tarii. Linia are 760 km, a fost data în folosinta în ianuarie 1998 iar drumul de la Mumbai la Mangalore a fost scurtat cu 1127 km, timpul calatoriei fiind redus cu 26 de ore.
Linie rapida chineza
Cu doar câteva luni în urma, China a inaugurat cea mai lunga linie feroviara rapida din lume, aceasta concurând, cursele avioanelor Airbus A380. Cu o lungime de aproximativ 2300 km, distanta dintre orasul Beijing si Guangzhou (din sudul Chinei), va fi parcursa de trenurile rapide, circulând initial cu viteza de 300 km/ora, în 8 ore.
IOANA FLORIA
Comentarii