Esentiale pentru transportul de marfuri dar si pentru calatori, caile ferate au marcat o adevarata revolutie tehnica, de-a lungul timpului. Ne putem mandri si noi, romanii cu faptul ca Ion Pop este recunoscut ca fiind cel care a conceput si utilizat in premiera mondiala absoluta, sistemul de transport roata-sina, prevazut cu schimbator de cale (macaz), cu ac si inima. Aceasta inventie a cunoscut o larga raspandire intre anii 1500-1550 si a fost folosita in minele de la Brad, pentru ca mai tarziu sa fie folosita pe aproape tot teritoriul Imperiului Austriac iar, mai apoi, in Marea Britanie.
Daca primele sine erau din lemn, ulterior apar cele de fier (1738, introduse de Whitehaven), cele de fonta (1764) si, in final cele de otel (1767, introduse de Reynold, in sudul Angliei), fiind generalizate din 1820.
Extinderea retelei feroviare
Prima cale ferata publica din lume a fost inaugurata in 1825 intre Stockton si Darlington (Marea Britanie), avand lungimea de 53 km dar a functionat doar pana in 1827. Pe aceasta cale ferata a fost inaugurat si primul pod feroviar. La 16 noiembrie 1830 era pus in functiune primul tren de calatori din lume, pe distanta Liverpool-Manchester, pe traseul acesta fiind construit si primul tunel feroviar din lume, lung de 2047 m. In Europa continentala, prima cale ferata a fost construita si inaugurata in anul 1835 si lega Bruxelles-ul de Malines (Belgia). Linia Londra-Bristol a fost realizata in 1840 pentru ca pana in 1850 majoritatea retelei feroviare britanice sa fie terminata. Din acest moment, putem spune ca incepe mersul triumfal al transportului feroviar, fiind atinsa viteza de 100 km/ora pe linia Liverpool-Manchester.
Extinderea cailor ferate are loc mai intai in tarile dezvoltate economic, cum ar fi: linia Paris-Saint Germain (1837), Paris-Orleans (1843), Nürnberg-Furth (1835, Germania), Baden-Zürich (1847, Elvetia) si Viena-Trieste (1854, fiind, pare-se, cea mai dificila cale ferata din Europa, deoarece trecea prin pasul Semmering, la o altitudine de 898 m, prin 14 tuneluri, 16 viaducte – unele cu doua nivele – si peste 100 de poduri din piatra). Din anul 1862 deja se putea calatori cu trenul de la Paris la Sankt Petesburg.
In China, calea ferata este deschisa in 1876 pe ruta Shanghai-Woosung, iar in Japonia, glasul rotilor de tren se aude, pentru prima oara, in 1822 intre Tokio si Yokohama. In SUA constructia marilor linii feroviare va incepe dupa 1870. Totusi, in 1869, pe 10 mai este inaugurata in SUA, linia Council Bluffs-Ogden, facandu-se astfel legatura intre cele doua oceane, iar intre 1886-1909 a fost realizata linia ferata transcanadiana Halifax-Vancouver. Nici Rusia nu a ramas mai prejos, realizand intre anii 1891-1905 impresionanta linie transiberiana Moscova-Vladivostok, fiind una dintre cele mai lungi cai ferate din lume, iar in 1917 este inaugurata calea ferata transaustraliana Perth-Adelaide.
Electrificarea cailor ferate
Prima tara din lume care a trecut la electrificarea masiva a cailor ferate a fost Elvetia. Asta se intampla in 1919. Pe 31 mai 1879, la o expozitie berlineza, inginerul german Werner Von Siemeans prezenta prima locomotiva electrica din lume, iar in 1903, o astfel de locomotiva "Siemens" atingea viteza de 200 km/ora, insa circulatia era imposibila cu asemenea viteza. Cele mai multe cai ferate electrificate se gasesc astazi in Elvetia, Austria, Franta, Germania, Olanda, Italia, Suedia, Japonia, Coreea de Sud, Rusia, Romania, Polonia, Israel etc. Reteaua feroviara este in continua expansiune. Intr-un material viitor, vom prezenta o parte din caile feroviare iesite din comun, fie prin lungimea lor, fie prin modul de realizare.
IOANA FLORIA
Comentarii