– Din motive religioase, estetice sau medicale, mai mult de o zecime din populatia lumii este vegetariana; in India traiesc peste 600 de milioane dintre acestia.
– Traditiile spirituale hinduse si jainiste asociaza eliminarea carnii de orice fel din alimentatie cu nonviolenta; aceste tendinte au debutat inca din mileniul II i.Ch.
– Primele societati crestine care au promovat vegetarianismul au aparut in Marea Britanie (1847) si SUA (1850), iar in 1908 s-a infiintat Uniunea Internationala a Vegetarianismului
Purificare si longevitate
Aparent, crestinii nu pot fi vegetarieni permanenti (precizare esentiala pentru autenticii noncarnivori), din cauza unor ritualuri obligatorii in cadrul carora se fac sacrificii de vietuitoare (miel, porc, curcan etc.). Posturile sunt cele care ii apropie de miscarile „leguminosilor”. Acum doua mii de ani, literatura spirituala indiana („Tirukural”) avertiza ca „nu poate fi impacat cu sine si cu universul cel care se hraneste cu carnea unui animal (crescut pentru a fi) ucis”. Pentru a scapa de ciclul reincarnarilor si de karma („plata” greselilor dintr-o viata anterioara), nu trebuie sa faci nici o vietuitoare sa sufere. Dar anumite produse care se obtin de la unele vietuitoare fac ca denumirea exacta sa fie ovo-lacto-vegetarianism permanent – asa cum se spune ca era si Pitagora. Specificarea este necesara, pentru ca din locuitorii Indiei, o treime au ajuns sa fie doar vegetarieni ocazionali (ca si unii crestini). Printre cei „neinduplecati” se afla celebra populatie himalayana Hunzu, ai carei membri depasesc de regula varsta de o suta de ani.
„Moda” vegetarianismului s-a raspandit pe scara larga in Europa si in SUA abia in secolul XX si astazi se estimeaza ca 3-5 la suta din populatiile acestor tari sunt strict vegetarieni. Dar, ca orice produs de import, trebuia sa sufere unele modificari. Astfel au aparut miscarile fructarianismului si pesco-vegetarianismului. Adeptii primei atitudini fata de hrana nu consuma decat fructe si „fructe de plante”, astfel ca pe langa mere, portocale sau banane sunt admise mazarea, fasolea, rosiile etc. A doua miscare permite consumarea carnii albe de peste (deci fara somon sau crustacee). Uneori, cand adeptii unor asociatii pseudoreligioase permit utilizarea carnii de pasare, numele dat de sociologi orientarii acestor „dizidenti” este flexitarianism.
Exemplul lui Adam si al Evei
Daca in multe tari asiatice vegetarianismul este un ideal al bunei intelegeri cu toate vietuitoarele Pamantului, deoarece Universul este comun, pentru unii evrei si crestini exista exemplul biblic al primilor oameni. Gradina Edenului era astfel conceputa, incat numai roadele vegetatiei sa fie consumate. Se pare ca libertatea totala pentru consumul de carne de animale a fost ocazionata de diluviul in care Noe ne apare in prim-plan, alaturi de perechile de animale salvate pe celebra lui Arca. De altfel, ne-ar parea absurd sa ni-i imaginam pe Adam si pe Eva supraponderali, din cauza grasimii animale…
Cele mai palpabile motive pentru raspandirea vegetarianismului in afara Asiei sunt legate de excesul de greutate si implicit de silueta (motive estetice), dar si de nivelul de trai si marimea sperantei de viata. In general, in tarile dezvoltate este mai ieftin sa fii vegetarian, dar nu aceeasi situatie este si in tarile foste comuniste. De exemplu, un studiu arata limpede ca in Rusia (si nu numai) este mai scump sa fii vegetarian, atat din cauza diversitatii mai mici a vegetalelor consumabile, cat si din cauza costului ridicat al mirodeniilor cu care trebuie asezonate „mancarurile verzi”, pentru a fi gustoase.
Cei mai longevivi oameni ai planetei, indiferent de religie, au devenit semi-vegetarieni dupa o anumita varsta. Dintre acestia, pesco-vegetarienii sunt cei mai sanatosi oameni ai Terrei. Dar, poate surprinzator, cele mai multe studii stiintifice critica vegetarianismul, din patru motive majore: sanatate, mediu, moralitate si politica. Pe scurt, statutul socio-economic al unui vegetarian contravine normalitatii unei vieti in care individul participa la bunul mers al societatii, creand dereglari atat la nivel personal, cat si pe plan social. Cu alte cuvinte, a fi vegetarian inseamna a crea o minoritate care nu vrea sa se foloseasca de tot ce inseamna progres economic si social… Sa fim seriosi! Cea mai dramatica situatie este cea familiala, pentru ca un vegetarian incapatanat scoate din sarite pe toata lumea.
Autor: PAUL IOAN
Comentarii