Dupa dezintegrarea navetei Columbia, NASA este pregatita sa aduca în prim plan o noua generatie de navete spatiale. Recent, Agentia spatiala americana a dezvaluit caracteristicile avionului spatial orbital (ASO), cum se numeste noul aparat care va înlocui, începând din 2010, flotila actualelor navete spatiale, îmbatrânita si uzata moral (Atlantis, Endeavour si Discovery).
Dupa NASA, principala misiune a viitorului avion spatial orbital va fi transportul echipajului de la bordul Statiei Spatiale Internationale (SSI). Dupa cum se stie, pe SSI se afla acum trei cosmonauti (doi americani si unul rus), care ar fi fost abandonati, dupa tragedia de la 1 februarie, daca nu ar fi existat nava automata de transport Progres, a Agentiei spatiale rusesti care a facut un prim drum de aprovizionare imediat dupa explozia navetei Columbia. Noul avion spatial orbital va îndeplini si functia de vehicul de evacuare, în caz de urgenta, de pe SSI. Pâna atunci, în 2010, echipajul imobilizat astazi pe SSI va fi readus pe Pamânt de nava ruseasca Soyuz. Viitorul avion spatial orbital nu va diferi mult de actualele navete spatiale: el va fi lansat cu ajutorul unei rachete si va ateriza ca un avion. Singura diferenta ar fi, dupa declaratiile administratorului adjunct al NASA, ca avionul spatial va putea "furniza un mijloc de salvare de pe SSI", actiune pe care actualele navete n-o pot îndeplini. El va putea evacua în caz de urgenta "cel putin patru membri ai echipajului SSI". O alta îmbunatatire consta în perioada mai scurta în care avionul spatial, care este complet reutilizabil, va putea fi pregatit pentru o noua misiune. În cazul actualelor navete, timpul de pregatire pentru o noua misiune spatiala este de trei pâna la patru luni. Avionul spatial se preconizeaza a fi mult mai manevrabil din momentul în care este pe orbita. Cu toate acestea, el va fi ceva mai mic în comparatie cu navetele actuale si nu va putea transporta decât o mica încarcatura în caz de urgenta. NASA a lansat caietul de sarcini si cu un buget de 4,8 miliarde dolari pentru urmatorii cinci ani, ea spera ca navetele de generatia a doua sa intre în productie din 2006 pentru a putea fi utilizate începând din anul 2010. În privinta prototipurilor pentru avionul spatial, experimentate înca din anii 90, e vorba despre avioanele racheta X-37 si X-38/CRV (in imagine), a fost necesara o reorganizare a proiectelor din pricina unor erori tehnologice aparute în timpul testarilor. Unele proiecte cu forme futuriste au fost prezentate de diversi constructori (Boeing, Lockheed Martin), si sunt vehicule cu decolare verticala sau orizontala formate din doua etaje, unul pentru echipaj celalalt pentru încarcatura utila. Scopul noilor vehicule spatiale reutilizabile este si acela exprimat fara ocolisuri de catre NASA, si anume de a reduce cheltuielile totale de exploatare (transport si infrastructura) la maximum 2.000 dolari pe kilogram de încarcatura transportata în spatiu, în comparatie cu costul actual care este de 20.000 dolari/kg.
Diguri pentru salvarea Venetiei
Lucrarile unui sistem de diguri plutitoare pentru salvarea Venetiei în caz de inundatii, aprobat înca din 2001, vor fi lansate pe 27 martie, dupa ce au fost amânate cu aproape o luna. Proiectul "Moise" a fost imaginat înca din anul 1984 si prevedea construirea de diguri mobile în dreptul celor trei intrari ale lagunei ca masura de protejare a celebrului oras în timpul inundatiilor periodice. Digurile plutitoare ar urma sa se ridice în momentul în care nivelul apei din oras atinge 110 cm. Venetia s-a confruntat cu regularitate cu un nivel crescut al apelor, cota de 147 cm fiind înregistrata la mijlocul lunii noiembrie anul trecut, în conditiile în care, în fiecare zi, în laguna, care are o suprafata de 550 km patrati, intra si ies între 400 si 500 milioane de metri cubi de apa. 79 de panouri plutitoare vor alcatui cele 3 diguri plutitoare, plasate în dreptul celor trei porti de intrare în laguna. 41 vor fi plasate la poarta Lido, 20 la poarta Malamocco si 18 la poarta Chioggia. Cele 79 de panouri sunt de fapt niste vane de otel care in momentul când sunt umplute cu aer comprimat se ridica, transformându-se în diguri, urmând ca atunci când nivelul marii scade, aerul sa fie scos pentru ca ele sa revina la pozitia orizontala initiala. Costurile lucrarilor s-ar ridica la o suma ce a fost estimata de premierul Silvio Berlusconi la 5 miliarde de euro si, chiar daca a fost criticat de ecologisti, sistemul ar putea salva de la distrugere acest splendid oras italian pe care oricine ar trebui sa-l vada cel putin o data în viata.
Comentarii