Puteti intalni o turma de creaturi care au trait in urma cu peste 13 milenii prin intermediul smartphone-ului. Modelul unui mamut a fost astfel dezvoltat de Muzeul de Istorie Naturala din Los Angeles pentru a fi utilizat in experiente de imersiune in realitate augmentata (AR) si in realitate virtuala (VR).
Realitatea virtuala este o simulare tridimensionala a lumii reale, care permite oamenilor sa interactioneze cu ea in timp real prin utilizarea unor instrumente speciale de schimbare a perceptiei. Pentru a face acest lucru, oamenii poarta de obicei o casca speciala sau ochelari cu senzori.
Realitatea augmentata adauga scenei reale elemente virtuale, putand realiza interactiuni prin generarea senzatiei unui mod de lucru real. Aceasta tehnologie ofera o experienta vizuala unica ce imbunatateste considerabil viziunea utilizatorul fata de realitate.
Paleontologii Matt Davis si Emily Lindsey s-au intrebat daca VR si AR ar putea ajuta oamenii sa inteleaga viata fosila mai bine decat citind despre aceasta sau sa vizualizeze fosile, astfel ca au planuit sa testeze ideea folosind o expozitie de realitate augumentata despre animalele din Epoca de Gheata. Pentru a o pune in practica, aveau nevoie de redari digitale precise din punct de vedere stiintific ale acelor animale disparute. Au descoperit ca nu exista, ceea ce i-a condus spre o noua abordare: sa recreeze acele animale preistorice folosind paleoarta (genul de arta care infatiseaza viata preistorica conform dovezilor stiintifice). Inovatia acestei abordari este ca permite lucrari de arta precise din punct de vedere stiintific, fara o evidentiere a detaliilor care inca lipsesc, dovezile fosile.
Pentru a-si face imaginile realiste, echipa din Los Angeles a apelat la stiinta. „Ne-am folosit cunostintele despre oase, inregistrarile fosile si literatura stiintifica, sa realizam cele mai precise modele de realitate augmentata posibile”, explica Lindsey. Au lucrat cu Polyperfect, companie ce creeaza personaje animate pentru jocuri video.
Pentru ca animalele din Epoca de Gheata sa devina accesibile pentru majoritatea doritorilor, cercetatorii au dorit ca experienta lor AR sa functioneze pe smartphone, ceea ce presupune ca modelele sa fie simple, in caz contrar vizualizarea lor ar fi consumat prea multe date.
Echipa a ales un aspect grafic pentru animale, denumit low poly, prescurtare pentru vizualizari low-polygon (poligoanele sunt forme folosite pentru a reprezenta detalii tridimensionale in reprezentarile digitale). Acest lucru a simplificat modelele, pastrandu-le in acelasi timp exacte din punct de vedere stiintific. Davis si Lindsey au dorit sa prezinte un safari virtual in Epoca de Gheata.
Utilizatorii se vor putea intoarce in timp pentru a vedea grupuri mici de zimbri antici, lupi uriasi, lei sau lenesi terestri de dimensiuni la fel de impresionante. Cercetatorii inca nu stiu daca astfel de modele virtuale vor imbunatati intelegerea vietii preistorice, dar va fi distractiv ca omul de azi sa interactioneze cu aceste animale din Epoca de Gheata.
NICUSOR DINCA
Comentarii