• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
miercuri, 12 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
miercuri, 12 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Viitorul apartine spatiuluiPilotii spatiali

Viitorul apartine spatiuluiPilotii spatiali

14 iulie 1999
in Glob
A A

  Mai multi cititori ne-au pus întrebarea: cât de mult diferã mecanica zborului spatial de tehnica zborului atmosferic? Se stie cã navele cosmice folosesc motoare rachetã pentru marea majoritate a manevrelor de zbor, spre deosebire de aeronave, care evolueazã în oceanul aerian folosind interfata dintre fenomenul aerodinamic al sustentatiei si propulsia asiguratã de motoare care, pentru a functiona, au nevoie de aerul atmosferic. Totodatã, desi avioanele moderne sunt prevãzute cu o automaticã perfectionatã a comenzilor, pilotul „simte” reactia mediului în care evolueazã aparatul pe care-l conduce, dupã „eforturile” exercitate de mediul în miscare relativã pe suprafetele de comandã ale aparatului pe care-l piloteazã, ceea ce în spatiu nu poate exista.
  Mai multi cititori ne-au pus întrebarea: cât de mult diferã mecanica zborului spatial de tehnica zborului atmosferic? Se stie cã navele cosmice folosesc motoare rachetã pentru marea majoritate a manevrelor de zbor, spre deosebire de aeronave, care evolueazã în oceanul aerian folosind interfata dintre fenomenul aerodinamic al sustentatiei si propulsia asiguratã de motoare care, pentru a functiona, au nevoie de aerul atmosferic. Totodatã, desi avioanele moderne sunt prevãzute cu o automaticã perfectionatã a comenzilor, pilotul „simte” reactia mediului în care evolueazã aparatul pe care-l conduce, dupã „eforturile” exercitate de mediul în miscare relativã pe suprafetele de comandã ale aparatului pe care-l piloteazã, ceea ce în spatiu nu poate exista… Mai mult, în spatiu, pentru a modifica, corespunzãtor programului de zbor, directia de evolutie a unui vehicul spatial trebuie pornitã, la momentul potrivit si doar atunci când întregul vehicul spatial posedã o „atitudine” corespunzãtoare fatã de repere considerate fixe cum ar fi unele stele, micro-motoare rachetã, a cãror functionare are o duratã bine stabilitã si a cãrei depãsire poate provoca chiar dezastre!… Problema se complicã foarte mult atunci când se cere ca douã astfel de aparate sã se întâlneascã pe o orbitã comunã, iar la cuplarea acestora – situatie cu grad mare de precizie – dificultãtile cresc de zeci de ori. Cauza? Dificultãtile de apreciere cu mare precizie a pozitiilor, vitezelor si directiilor de evolutie ale acestor aparate care evolueazã cu viteze cosmice, dar ale cãror viteze relative sunt deosebit de mici, pentru evitarea ciocnirilor, extrem de periculoase în cazul unor aparate care zboarã cu… 28000 km/orã! Parcã pentru ca lucrurile sã fie si mai complicate, termeni consacrati în navigatia aerianã, cum ar fi viteza nominalã, viteza ascensionalã, anvelopa de zbor etc., devin complet inutilizabili, fiind înlocuiti de altii cu totul noi, cum sunt viteza orbitalã, acceleratia de start, presiunea dinamicã maximã, miscarea relativã etc.; au apãrut si unele întrebãri la care rãspunsul „clasic” poate introduce confuzii; de exemplu, notiunile de „sus” si „jos”! Astfel, pentru precizarea pozitiei în spatiu, pilotul unui aparat de zbor spatial trebuie sã apeleze la programul com-puterului de bord, care este neapãrat corelat cu receptorul unui sistem spatial de navigatie folosind sateliti specializati; dar dacã este vorba de zborul spre un alt astru, situat la sute de mii sau chiar sute de milioane de kilometri de Terra? În aceste cazuri, pozitia vehiculului spatial pilotat trebuie stabilitã cu o precizie care uneori depãseste imaginatia matematicianului… Un exemplu este, credem, edificator: o eroare de circa 16 m la pãrãsirea orbitei circumterestre pentru intrarea navei spatiale pe o traiectorie interplane-tarã spre Marte, de exemplu, poate provoca (dacã nu se vor face corectii pe parcurs!) o abatere a vehiculului Pãmânt – Marte atât de mare încât acesta va trece pe lângã tintã la… 80000 km! O situatie oarecum aparte o reprezintã pilotarea navetelor spatiale, al cãror aparat de zbor orbital („Orbiterul”) este independent de infrastructura de la sol, desi naveta decoleazã ca o rachetã si aterizeazã ca un planor! Vom reveni asupra lor în continuare…(Va urma)
     

ShareTweet
Articolul precedent

Vesnicia zdrobitoare

Urmatorul Articol

Celebrarea unui copac minune

Articole Similare

Glob

Degradare în leaganul civilizatiei

11 noiembrie 2025

Autoritatile din Irak trag un semnal de alarma în ceea ce priveste...

Glob

Disparuti în plina glorie

11 noiembrie 2025

Unii dintre ultimii dinozauri din lume erau sanatosi si prosperau pâna în...

Glob

Speranta cruciatilor

27 octombrie 2025

Îngropata timp de secole, o orga medievala descoperita langa Biserica Nasterii Domnului...

Glob

Uniforma reinventata la Vatican

27 octombrie 2025

Garda Elvetiana Pontificala, cunoscuta pentru tinuta sa în culori vibrante, a prezentat...

Glob

Parcursuri sinuoase catre premiul Nobel

15 octombrie 2025

Daca unii dintre laureatii premiilor Nobel au urmat un parcurs scolar clasic,...

Glob

Robotul ultrarealist

6 octombrie 2025

Ai-Da a prezentat la începutul lunii iulie noul sau tablou, un portret...

Urmatorul Articol

Celebrarea unui copac minune

Plante de aur

Energiile agresoare

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

6 noiembrie 1494 – S-a nascut sultanul Soliman Magnificul

11 noiembrie 2025

Soliman Magnificul, cunoscut si sub numele de Soliman I, a fost unul...

Citeste mai departe
Blitz

Filme de Oscar despre laureatii cu… Nobel!

11 noiembrie 2025

De la savanti care au schimbat cursul stiintei pâna la lideri care...

Citeste mai departe
Blitz

Tinutul Momârlanilor, Tara dintre Jiuri

11 noiembrie 2025

Cunoscuta si ca Tinutul Momârlanilor, o denumire de suflet pentru locuitorii zonei,...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Cea mai frecventa boala articulara

11 noiembrie 2025

Osteoartrita se caracterizeaza printr-o „durere mecanica”, din ce în ce mai accentuata...

Citeste mai departe
Femina Club

Pasi esentiali

11 noiembrie 2025

Un adevar ce nu poate fi ignorat este acela ca pielea din...

Citeste mai departe
Femina Club

Pateuri cu sardele

11 noiembrie 2025

Un pachet cu aluat de pateuri. Umplutura: o conserva cu sardele, piper....

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.