S-au scris multe despre complexul funerar al lui Shi Huangdi, despre celebra armata de lut datand din vremea imparatului respectiv, din secolul al III-lea i.Ch. Imparatul, nascut in anul 258 i.Ch., s-a numit initial Zheng si a devenit rege al statului Qin intr-o vreme in care teritoriul Chinei era faramitat intr-o multime de alte state. Castigand victorie dupa victorie, a reusit sa uneasca numeroase teritorii devenind primul imparat al Chinei unite.
Spirit pragmatic si hotarat a creat o administratie feudala puternica, a mutat capitala in orasul Xiangyang, a unificat masurile pentru greutate, lungime, monede si chiar latimea osiilor de caruta, a intarit fortificatiile din nord, a reconstruit si largit Marele Zid. In acelasi timp imparatul era un adevarat tiran, suprimandu-i pe toti cei care incercau sa ridice glasul impotriva lui, arzand Carti care i se pareau ostile si declarandu-se un adversar temut al confucianismului. Deosebit de superstitios, era cumplit de speriat de moarte, cauta infrigurat bautura magica a nemuririi si tinea la curtea sa 300 de astrologi.
Din aceasta spaima si dintr-un orgoliu nemasurat a poruncit constructia uriasului mausoleu, la care au muncit peste o jumatate de milion de oameni, despre care traditia spune ca au fost ucisi impreuna cu familiile lor imediat dupa terminarea lucrarii. Mii si mii de soldati de lut – 6000 au fost dezgropati numai in prima galerie – asteapta in pozitie de lupta sa intervina daca ceva sau cineva ar indrazni sa tulbure odihna vesnica a regelui. Dupa descoperirea legiunilor de teracota, la 20 de metri de mausoleul propriu-zis, au fost descoperite doua care de bronz protejate de un cosciug urias de 7 metri lungime si 2,5 latime. Atat carele – de fapt un fel de trasuri – cat si caii lor si vizitii respectivi, totul a fost lucrat la o jumatate din dimensiunile normale, dar uimesc prin eleganta si fidelitatea reproducerii detaliilor. Fiecare dintre cele doua trasuri are doua roti si este trasa de cate patru cai.
Prima avea misiunea de a curata drumul iar in cea de a doua statea insusi imparatul. Fiecare din ele era inzestrata cu o pereche de scuturi de bronz, o arbaleta, o sageata si o cutie continand 66 de varfuri de bronz pentru sageti. Prima trasura avea deasupra intinsa o umbrela de bronz care se putea inchide si deschide. Harsamentul cailor era impodobit cu tinte de aur, hamurile erau din argint iar pe frunte animalele purtau o podoaba cu insemnele casei regale. Toti caii aveau coama taiata scurt si cozile impletite. Daca prima trasura era deschisa, cea de a doua era destinata somnului regal si era inchisa, avand trei ferestre. Vizitiul insusi se afla intr-un fel de cabina, de unde putea iesi prin usa larga pentru a lua haturile in maini. Trasura avea un acoperis oval simbolizand cerul, in concordanta cu vechea conceptie chineza despre univers, in care pamantul era prezentat ca un patrat.
Trebuie admirate pe langa minunata lucratura in metal cu romburi si motive florale, combinatia de culori, expresia fetei celor doi vizitii si pozitiile cailor. Trasura care urma sa-l duca pe imparat in eternitate se afla acum in incinta muzeului, uriasul mausoleu, considerat cea de a opta minune a lumii.
Autor: IRINA STOICA
Comentarii