De celebrul zgârie-nori new-yorkez Empire State Building se leaga un eveniment intrat în legenda în anul 1945 si care pare premonitoriu pentru tragedia de la 11 septembrie 2001. Astfel, la 28 iulie 1945, ora 9,49 dimineata, un bombardier mediu B-25 Mitchell a izbit accidental zona etajelor 79 – 80 (cladirea are 102 etaje în total). Au fost complet distruse, culmea!, birourile Consiliului national catolic de binefacere si paisprezece persoane au murit. Incendiul izbucnit a fost stins în 40 de minute.
Cu acel prilej, s-a înregistrat un record uluitor. Operatoarea unui lift, pe nume Betty Lou Oliver, s-a prabusit cu elevatorul în interiorul caruia se afla, pe distanta de 75 de etaje si a supravietuit. Practic, femeia a cazut cu liftul pâna la "parter", pentru ca holul de la intrare cuprinde trei etaje. Dar si tipul de avion care a comis accidentul are o istorie aparte. Acel tip de bombardier a devenit celebru în aprilie 1942, cu prilejul raidului condus de colonelul Doolittle asupra a cinci orase japoneze, inclusiv Tokyo.
Numai ca din 16 avioane, 15 s-au prabusit la întoarcere (pe teritoriul Chinei), dupa ce ramasesera neatinse de atacurile niponilor. Accidentele s-au datorat fie furtunilor, fie lipsei de comunicare cu bazele, fie terminarii combustibilului. Al 16-lea B-25 a aterizat fortat în Rusia, unde a fost confiscat. Se pare ca aceste ghinioane incredibile pentru un aparat atât de performant (folosit intens si de unii aliati ai SUA din cel de-al doilea razboi mondial) au "prezis" în felul lor catastrofa din 1945, când pilotul ar fi adormit la mansa.
Empire State Building mai este implicat si într-o escalada urbana exceptionala, executata în 1994 de francezul Alain Robert zis "Paianjenul". Acesta a urcat pe peretii exteriori pâna la etajul 102, fara echipament specific de siguranta.
Nota: Empire State Building a fost cea mai înalta cladire din lume între 1931 si 1972, când a fost devansata de Turnurile Gemene – World Trade Center. Acum a redevenit cea mai înalta cladire din New York si a doua din SUA, cu 381 de metri înaltime (fara antena), 73 de lifturi, 1860 de trepte (vârf-parter) si 6.500 de ferestre. Initial, blocul fusese proiectat pentru a fi aerodrom de zeppeline. Pâna în 1940 a fost poreclit "Empty State Building" ("Pustiul"), pentru ca majoritatea etajelor nu aveau chiriasi.
Autor: PAUL IOAN
Comentarii