• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
joi, 13 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
joi, 13 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Vizualizarea mirosului in arta

Vizualizarea mirosului in arta

24 mai 2021
in Amprente ale spiritualitatii
A A

Este absolut normal ca, privind artele plastice in paradigma lor istorica, sa ne intoarcem mereu catre reperele lor de valoare si inevitabile, de la desenele si inciziile parietale pana in prezentul complex.

 Insa prezentul configureaza intotdeauna un gen de portret-robot, al viitorului fiecarui gen artistic. Iar pictura – prima dintre artele vizuale prin care omul si-a exprimat sensibilitatile de-a lungul mileniilor – inregistreaza in prezent numeroase cai insolite de transfigurare a realitatii accesibile omului comun.

 Reperul de baza in ceea ce poate fi arta viitorului imediat se plaseaza in sfera sincretismului, adica a acelei nazuinte intime a omului de a recepta lumea, simultan, cu ajutorul cat mai multora dintre simturile cunoscute: vaz, auz, miros, gust, pipait. Asemenea tendinte de asocieri dateaza de multa vreme, insa unele sunt cu adevarat insolite. De pilda, cum ar fi sa vizitam o expozitie de pictura, ale carei lucrari sa le „receptam” prin miros?

 Pare o extravaganta, dar un asemenea experiment a fost realizat in Olanda. Ideea de baza este ca lucrarea expusa nu doar sa evoce prin imagine locul, epoca, atmosfera generala „invesmantata” in specificul sau, ci sa-l ancoreze puternic pe privitor exact in cadrul respectiv. Mai exact, intr-o scena in care apare un detaliu evocator de semne olfactive, acesta sa poata fi „mirosit” identic ca in urma cu zeci ori sute de ani.

 In cadrul expozitiei „volatilizat – parfumuri colorate”, organizata la Muzeul Mauritshuis din Haga, dozatoarele de parfum le permit spectatorilor sa perceapa deopotriva parfumurile spatiilor inflorite, dar si miasmele unor mici zone mai sordide – toate, asociate cu picturile. Analizand pictura din secolul al XVII-lea a lui Jan van der Heyden „Vedere a strazii Oudezijds Voorburgwal cu canalul Oude Kerk din Amsterdam”, un privitor modern poate observa o barca lunecand linistit pe apa, doua lebede care inoata, cladiri vechi cu ziduri de caramida.

 Ariane van Suchtelen, curator al muzeului, a documentat o noua expozitie, observand ceva in plus: imaginea include un loc de deversare a apei reziduale, langa un postament unde o femeie spala rufe. Ea afirma ca majoritatea vizitatorilor muzeului isi proiecteaza aici, probabil, experientele despre canalele moderne, relativ curate, asa ca s-a gandit sa faca astfel incat evocarea imagistica a veacurilor trecute sa miroasa la propriu la fel ca atunci, exact in epoca respectiva. Neobisnuita expozitie de la Muzeul Mauritshuis le ofera vizitatorilor o experienta profunda in legatura cu picturi evocatoare de lumea reala de acum trei-patru secole, prin asocierea artei cu experiente relevante pentru miros! Spectacolul sincretic include asa-numitele „dozatoare de miresme” care, prin apasarea cu piciorul a unei pedale, elibereaza o „portie” de aer parfumat.

 Dupa cum arata Laura Cumming (critic de arta britanic) in The Guardian, alegerea operei de arta olandeza din secolul al XVII-lea, mentionata mai sus, ca subiect al unei expozitii… olfactive, este foarte potrivita. Artistii din acea vreme si din acel loc erau interesati in mod special de evocarea mirosului si a gustului.

 Un artist de talia lui Rembrandt a pictat cu vopseluri mirositoare folosite la lucrarea „Alegoria mirosului” (cca. 1624-25), in timp ce Abraham Mignon a creat naturi indraznete cu fructe si flori.

 Alte sectiuni ale expozitiei abordeaza rolul parfumului in viata olandeza din secolul al XVII-lea. O tema foarte interesanta este despre disputele religioase legate de utilizarea de catre catolici a fumului parfumat ca parte a serviciilor religioase puternic senzoriale, spre deosebire de concentrarea protestanta asupra cuvantului simplu al lui Dumnezeu.

 Expozitia abordeaza, de asemenea, modul in care dezvoltarea comertului inclusiv cu munca oamenilor veniti in Europa din alte parti ale lumii a dus la cunoasterea de noi arome. De asemenea, unele picturi expuse pot sugera in mod clar un miros chiar si fara un dozator, precum ciclul „The Five Senses” de Jan Miense Molenaer.

 Mirosul este adesea considerat cel mai evocator simt. Neurologul Justus Verhagen (Yale University) afirma ca exista un motiv intemeiat pentru asta: „Simtul mirosului este strans legat de sistemul limbic evolutiv al creierului, avand acces direct la structuri precum amigdala, complexul hipocampic si cortexul. Acestea sunt puternic implicate in emotii si amintiri.” In schimb, vazul si alte simturi au o conexiune cognitiva „mult mai putin directa” cu memoria si emotia.

 Expozitia olandeza nu este prima de acest gen, Pablo Alvarez de la Universitatea Nebrija, Spania, declarand ca arta olfactiva a aparut ca disciplina in anii 1980 revendicand designul parfumurilor si al mirosurilor ca o realizare artistica. In aceeasi idee insolita, muzeul parizian Luvru a recrutat parfumieri de top pentru a crea parfumuri inspirate de unele dintre celebrele sale opere de arta, primul proiect major al muzeului care se concentreaza pe miros.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

ShareTweet
Articolul precedent

Apocalipsa dupa vikingi

Urmatorul Articol

Catedrala din Roskilde

Articole Similare

Amprente ale spiritualitatii

Schitul Dobrusa

11 noiembrie 2025

Asezamântul, cu obste de calugari si hramul „Intrarea in Biserica a Maicii...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Almas

27 octombrie 2025

Asezata pe valea paraului Almas, manastirea cu acelasi nume, cu obste de...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Saraca

15 octombrie 2025

Aflata în judetul Timis, în plina câmpie banateana, în localitatea Semlacu Mic,...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Pissiota

6 octombrie 2025

Aflata in comuna Poenarii Burchii, judetul Prahova, Manastirea Pissiota, cu obste de...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Putna

23 septembrie 2025

Numita de marele Eminescu „Ierusalimul Neamului Românesc”, Manastirea Putna este prima si...

Amprente ale spiritualitatii

Pestera Sfântului Daniil Sihastrul

7 septembrie 2025

In scrierea sa „O sama de cuvinte”, cronicarul Ion Neculce ni-l prezinta...

Urmatorul Articol

Catedrala din Roskilde

“Seceratorul mortii”

Pentru un ten stralucitor

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

6 noiembrie 1494 – S-a nascut sultanul Soliman Magnificul

11 noiembrie 2025

Soliman Magnificul, cunoscut si sub numele de Soliman I, a fost unul...

Citeste mai departe
Blitz

Filme de Oscar despre laureatii cu… Nobel!

11 noiembrie 2025

De la savanti care au schimbat cursul stiintei pâna la lideri care...

Citeste mai departe
Blitz

Tinutul Momârlanilor, Tara dintre Jiuri

11 noiembrie 2025

Cunoscuta si ca Tinutul Momârlanilor, o denumire de suflet pentru locuitorii zonei,...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Cea mai frecventa boala articulara

11 noiembrie 2025

Osteoartrita se caracterizeaza printr-o „durere mecanica”, din ce în ce mai accentuata...

Citeste mai departe
Femina Club

Pasi esentiali

11 noiembrie 2025

Un adevar ce nu poate fi ignorat este acela ca pielea din...

Citeste mai departe
Femina Club

Pateuri cu sardele

11 noiembrie 2025

Un pachet cu aluat de pateuri. Umplutura: o conserva cu sardele, piper....

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.