Nici internetul, nici serialele TV difuzate pe platformele de streaming (continut video online) nu au reusit sa puna capat „idilei” dintre cubanezi si foiletoanele radiofonice, un gen de program audio care este înca foarte viu în aceasta tara, ce a fost cândva avangarda sa în America Latina.
În urma cu aproape 80 de ani, Cuba a smuls multe lacrimi de la numerosi latino-americani prin intermediul foiletonului sau radiofonic „El derecho de nacer” („Dreptul de a te naste”), care continea 314 episoade despre povestea tumultuoasa a mostenitoarei unei bogate familii din Havana cazute în dizgratie, care lupta pentru a avea dreptul de a da nastere copilului ei.
În prezent, „Amores en subasta” („Iubiri la licitatie”), difuzat spre sfârsitul diminetii de Radio Progreso, continua sa îi captiveze pe ascultatorii cuba-nezi cu o alta poveste, care se desfasoara în Havana la începutul secolului al XX-lea, scrisa de Joaquin Cuartas, în vârsta de 86 de ani, considerat unul dintre cei mai buni scenaristi ai radiodifuziunii cubaneze.
„Apreciez acest foileton si ma face sa ma simt ca si cum eu as trai în acea epoca”, a declarat Alexis Castillo, un ascultator de 54 de ani, nevazator din nastere, din apartamentul sau din Alamar, un cartier din estul Havanei.
„Foiletoanele radiofonice ma fascineaza” si „acesta este iesit din comun, personajele si interpretarile ma captiveaza”, a declarat Milvia Lupe Leyva, în vârsta de 82 de ani, care locuieste în vestul capitalei cubaneze.
Cu urechea lipita de radioul pe care fiul ei i l-a adus din Mexic „în urma cu vreo 20 de ani”, aceasta octogenara urmareste mai multe foiletoane difuzate de Radio Progreso, un post înfiintat în 1929 si considerat un bastion al productiilor de acest gen în Cuba. Ascultându-le, „ma simt ca si cum as fi regina lumii”, a adaugat ea, entuziasmata. Cubanezii sustin ca sunt precursorii foiletoanelor radiofonice difuzate în America Latina: cubanezul Felix B. Caignet (1892-1976) a lansat acest gen cu „El derecho de nacer” în 1948 si i-a cucerit pe ascultatorii din Argentina, Columbia, Mexic, Venezuela si chiar din Brazilia, gratie unei traduceri în portugheza.
Într-o perioada în care platformele ce difuzeaza continuturi video la cerere si retelele de socializare capteaza o buna parte a publicului care urmareste programe de divertisment, Alexis Castillo denunta „cliseul” potrivit caruia foiletonele radiofonice sunt ceva „banal”, pentru „femei casnice” sau pentru „persoane cu un nivel cultural scazut”.
„Nu toate foiletoanele radiofonice sunt drame, care penduleaza între plânset în hohote si happy-end. Exista multe altele care sunt de natura istorica si biografica si care te învata multe lucruri”, a adaugat acest ascultator, recunoscând totusi ca nu îsi refuza placerea de a asculta si o poveste de dragoste atunci când aceasta „este bine scrisa”.
Radio „à la carte”
În timpul unei sesiuni de înregistrare la sediul Radio Progreso, unde timpul pare ca s-a oprit în anii 1950, Nilas Sanchez, o actrita în vârsta de 76 de ani, dintre care 50 dedicati radioului, si-a exprimat credinta în persistenta acestui gen, întrucât „Cuba are o traditie în radio si o traditie de ascultare a foiletoanelor radiofonice”.
Directoarea artistica a foiletonului „Amores en subasta”, Yumary Cruz, în vârsta de 51 de ani, subliniaza ca „ingredientele lui Felix B. Caignet – lacrimi, soapte si o fericire mereu amânata – sunt în continuare foarte eficiente”.
În studioul de înregistrare, unde se transpira din abundenta întrucât criza energetica cu care se confrunta Cuba nu permite folosirea aerului conditionat, actorii îsi dezvolta personajele, sub îndrumarea naratorului.
Yumary Cruz deplânge totusi „îmbatrânirea” materialului scris si plecarea mai multor actori din distributia programului, în contextul în care tara este afectata de cea mai grava criza a sa migratorie de dupa Revolutia din 1959, informeaza AFP/Agerpres.
În apartamentul lui din Alamar, Alexis Castillo, pasionat de noile tehnologii în pofida faptului ca este orb, foloseste un software pentru nevazatori pentru a înregistra fiecare episod din „Amores en subasta”.
Seara, el distribuie un episod pe grupul de WhatsApp pe care l-a creat si din care fac parte aproximativ 100 de actori, realizatori, producator si ascultatori pasionati din diferite regiuni ale tarii.
Astfel, „oamenii care nu au putut sa asculte (episodul – n.red.) pentru ca lucrau sau pentru ca nu au avut curent electric pot sa faca acest lucru mai târziu”, a explicat el, referindu-se la frecventele întreruperi de electricitate care afecteaza viata de zi cu zi a cubanezilor.
Atunci când un foileton radiofonic se termina, Alexis Castillo îl încarca integral în „cloud”-ul digital pentru ca fanii din Cuba si din strainatate sa poata sa-l asculte. Este vorba despre un serviciu de podcast improvizat, pe care el însusi l-a denumit „radio a la carte”.
NICUSOR DINCA
Comentarii