Uluitorul om considerat de multi cel mai mare geniu din toate timpurile înca incita curiozitatea, imaginatia si fantezia multor semeni, datorita unor elemente legate de biografia si activitatea sa ramase neelucidate pe deplin.
Maestrul toscan a fost o personalitate extrem de complexa, afirmându-se la vârf nu doar în pictura, ci si în multe alte domenii esentiale de creatie, precum arhitectura sau ingineria.
În acelasi timp, latura oculta si ocultata a preocuparilor sale constituie un capitol aparte, deosebit de lunecos, care însa furnizeaza din plin surse de inspiratie amatorilor de senzational, chiar daca legatura cu realitatea de cele mai multe ori nu exista cu adevarat.
Pictura, sculptura si muzica sunt domeniile artistice de referinta pentru a defini personalitatea lui Da Vinci, dar nu trebuie uitat ca el a manifestat o curiozitate, ingeniozitate si inventivitate deosebite si în explorarea unor teritorii stiintifice legate de matematica, astronomie, hidraulica, anatomie, geologie, urbanism, botanica si chiar de aeronautica.
Toate aceste segmente interconectate ale individualitatii sale au facut sa fie considerat un vizionar. Spre exemplu, fascinat de curgerea apei, a scris (cu mult timp înainte de teoria lui Newton) ca este imposibil de descris aceasta miscare câta vreme nu a fost definita gravitatia. Iar din initiativele derivate direct din curiozitatea si forta sa de întelegere a putut proiecta – cu mult înainte de omologarea oficiala generala a ideilor respective – prototipuri ale unor masini si mecanisme ca submarinul, elicopterul, podul turnant, scafandrul, parasuta si altele asemenea.
Iar un element senzational, legat de oricare dintre domeniile abordate, este… scrisul. Pentru a face ca însemnarile sale sa nu fie foarte usor de copiat si de descifrat, Leonardo, care era ambidextru, scria invers, cu mâna stânga si de la dreapta spre stânga („în oglinda”).
Un mister actual ce planeaza asupra operei lui Leonardo da Vinci este cel referitor la „disparitia” lucrarii „Salvator Mundi”, cel mai scump tablou din lume, vândut în 2017 pentru suma fabuloasa de 450,3 milioane de dolari. Potrivit Wall Street Journal, cumparatorul a fost printul saudit Badr ben Abdallah, în numele printului mostenitor al Arabiei Saudite, Mohamed ben Salman.
La putin timp dupa vânzare, se spune oficial ca… s-a pierdut urma tabloului care îl înfatiseaza pe Iisus (bust) deasupra fundalului întunecat al tenebrelor, tinând în mâna stânga un glob de sticla ce simbolizeaza Pamântul, în timp ce cu dreapta binecuvânteaza lumea.
S-a afirmat ca teologii Universitatii Al Azhar din Cairo l-au sfatuit pe noul detinator sa nu se remarce în niciun mod cu acest ta-blou, din motive religioase: Christos este considerat profet, dar lucrarea îl reprezinta ca salvator al lumii, în postura de Dumnezeu, o reprezentare imposibila si deci inacceptabila în islam.
Dincolo de aceasta controversa ideatica, însasi paternitatea picturii este pusa la îndoiala: unii cercetatori si istorici de arta sustin ipoteza ca a fost realizata de discipoli ai lui Leonardo, în atelierul acestuia din Florenta.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii