Muzeul Luvru din Paris, unul dintre cele mai mari din lume, aflat în vechiul Palais du Louvre – o fortareata ce dateaza din secolul al XIII-lea, este celebru prin colectiile de antichitati.
Sunt celebre statuile si basoreliefurile apartinând Babilonului, Egiptului antic, etruscilor, grecilor si romanilor de odinioara. Muzeul adaposteste si doua capodopere ale artei elenistice: Venus din Milo si Victoria de la Samothrace.
Aceasta din urma o reprezinta pe Nike, zeita greaca a victoriei si se presupune ca a fost creata în jurul anului 190 de un sculptor care a ramas necunoscut, dar despre care se spune ca era originar din Rhodos.
Statuia a fost gasita în sanctuarul zeilor Cabiri de viceconsulul francez în Imperiul Otoman Charles Champoiseau în luna aprilie a anului 1863. Era împrastiata în multe bucati pentru ca artistii vremii respective realizasera mai întâi partile componente pe care le asamblau. In acelasi timp se pare ca statuia monumentala, masurând în total (cu tot cu soclu) 5,5 metri s-a prabusit si s-a spart în urma unui cutremur din anul 60 d.Hr.
Monumentul comemora o batalie pe mare si o repreznta pe zeita înaripata oprita pe prora unei nave care îi slujeste drept soclu.
Adusa în Franta a fost amplasata în Muzeul Luvru, în Aripa Denon, dominând una dintre cele mai importante scari ale palatului, scara Daru.
Statuia este realizata din marmura alba de Paros iar prora pe care este asezata este din marmura de Rhodos de culoare gri. Rolul ei a fost, probabil, cel de a anunta victoria. Capul si bratele statuii nu au fost gasite nici pâna în prezent dar ea impresioneaza prin maretie si atitudine.
In timpul sapaturilor ulterioare facute de francezi, austrieci, germani si americani au mai fost gasite unele fragmente care însa nu pot întregi imaginea. Aripa stânga a fost reasamblata din mai multe fragmente iar aripa dreapta din care nu se gasesc decât câteva fragmente a fost refacuta în oglinda de specialistii de la Luvru.
Piciorul drept îi da stabilitatea necesara pozitiei sale în confruntarea directa cu vântul si valurile marii. Tema vântului este sugerata atât prin pozitia aripilor cât si prin hainele lipite parca de corpul zeitei si înnodate pentru a tine piept furtunii. Locuitorii insulei au adresat numeroase cereri de restituire a statuii, dar au fost lipsite de succes cu atât mai mult cu cât se recunoaste ca opera de restaurare a fost imensa.
Copii ale statuii din marmura de Thassos se afla în fata Muzeului de Arheologie din Palaiopoli, în fata Prefecturii din Alexandropolis, în holul Universitatii Tehnice din Berlin si a Universitatii din Zürich.
IRINA STOICA
Comentarii