Celor care vad pentru prima oara un nud realizat de Fernando Botero si care sunt mai putin familiarizati cu arta moderna, li se pare ca au de-a face cu un soi de caricatura nobila a femeii (în sensul exagerarii dimensiunilor trupului) si ca este executat de un pictor bântuit de misoginism. Însa trebuie sa precizam de la bun început ca Botero este considerat cel mai important pictor si sculptor latino-american în viata si operele sale sunt foarte cautate de marile muzee ale lumii, de la New York pâna la Paris si Madrid.
Celor care vad pentru prima oara un nud realizat de Fernando Botero si care sunt mai putin familiarizati cu arta moderna, li se pare ca au de-a face cu un soi de caricatura nobila a femeii (în sensul exagerarii dimensiunilor trupului) si ca este executat de un pictor bântuit de misoginism. Însa trebuie sa precizam de la bun început ca Botero este considerat cel mai important pictor si sculptor latino-american în viata si operele sale sunt foarte cautate de marile muzee ale lumii, de la New York pâna la Paris si Madrid.
Desi a dovedit un talent precoce, Fernando Botero – nascut în 1932 la Medellin, Columbia – a dobândit o notorietate mondiala abia pe la vârsta de cincizeci de ani, dupa ce a reusit sa ajunga în Europa si sa „inhaleze” la fata locului arta marilor maestri italieni si spanioli ai evului mediu si ai Renasterii. Se remarcase de tânâr ca un adept al nonconformistului, prin articolele dedicate lui Picasso, dar era înca în cautarea unei identitati proprii. Mutarea sa la New York si intrarea în mediul epigonilor marilor suprarealisti l-au ajutat sa-si definitiveze stilul si conceptia despre arta. Volumul si proportiile atribuite femeii de penelul sau nu sunt deloc o deformare peiorativa, ci o „altfel de realitate”. Corpul supraponderal al femeii ne apare într-o contradictie flagranta cu supletea si feminitatea „normale” ale romanticilor si impresionisrilor. Chiar daca femeia durdulie dar bine proportionata a lui Rubens (de exemplu) simboliza sanatatea si maternitatea înfloritoare, la Botero femeia-munte exprima de fapt o patima si o senzualitate coplesitoare. Gigantismul nudurilor sale parca sufoca privitorul si ocupa – aparent dizgratios – întreaga pânza. Însa artistul se confrunta transant cu ideea ca astfel de dame sunt capabile doar de o tandrete primejdios de acaparatoare. Corespunzator unor astfel de iubite, barbatii lui Botero sunt mai mult decât bine facuti, caci ei trebuie sa faca fata acaparatoarelor lor partenere… Când a început sa se dedice sculpturii în bronz, urmând acelasi „desen” inconfundabil al corpurilor, Botero se afla în aventura sa parisiana, admirându-l pe Rodin. Sculpturile sale monumentale (cu dimensiuni de 2,5 – 4 metri si cântarind 1 – 2,5 tone) sunt cautate în toata lumea, iar multe dintre ele pot fi admirate la Bogota, capitala Columbiei.
Un moment de rascruce al carierei exceptionale a lui Fernando Botero a fost acceptarea de catre criticii de arta de la New York a variantei sale pentru Mona Lisa. Femeie cu obraji dolofani, dar cu o privire la fel de enigmatica, Gioconda lui Botero este parca o actualizare a celebrei doamne imortalizate de Leonardo da Vinci. Neuitând mediul modest din care s-a ridicat, Botero aduce un omagiu femeii de rând care, prinsa de grijile vietii, uita de silueta dar nu uita de dragoste. O dragoste strivitoare, la propriu si la figurat, menita sa te tina vesnic prizonier în bratele ei mai mult decât viguroase, dar totusi calde si ademenitoare… Nudurile masura XXL ale lui Botero ridiculizeaza „scheletismul” prezentatoarelor de moda si asa-zisele best-seller-uri cu retete pentru slabire. Marele artist columbian uraste snobii.
Epave descoperite în Carolina de Nord
Arheologii au localizat epavele a patru vase din secolul al XVIII-lea în...
Comentarii