Cândva, viata intima a starurilor de la Hollywood era considerata subiect tabu, mai ales când era vorba de înclinatii afective ori sexuale tangente cu bi- sau homosexualitatea. Dezvaluirea unui secret de acest gen putea sa puna grav în pericol cariera unei vedete, indiferent de cota de celebritate la care se situa.
Cândva, viata intima a starurilor de la Hollywood era considerata subiect tabu, mai ales când era vorba de înclinatii afective ori sexuale tangente cu bi- sau homosexualitatea. Dezvaluirea unui secret de acest gen putea sa puna grav în pericol cariera unei vedete, indiferent de cota de celebritate la care se situa. Azi, optiunile actorilor privind modul cum vor sa-si traiasca viata privata sunt departe de a mai fi considerate drept „subiecte scandaloase”, fiind trecute la capitolul „subiectelor senzationale”, acceptate treptat de majoritatea publicului ca „simple capricii sau ca o nota de originalitate” din existenta unor staruri. Cândva, vedetele plateau scump pentru pastrarea aparentelor, azi ele îsi declama nestingherite preferintele, optiunile, disponibilitatile afective iesite din obisnuit.
Dovada?
Indiscretia, la ea acasau Înca de la primii pasi spre culmile celebritatii, Madonna a abordat un stil propriu, cladit pe ideea de a soca publicul, indiferent prin ce metode. Asa ca nu a deranjat-o niciodata renumele de „devoratoare de barbati”, dar, când aceasta „eticheta” a devenit un sablon, fiind distribuita si altor staruri – deloc putine la numar! -, ea a venit cu un element de noutate: si-a clamat bisexualitatea. S-a lasat fotografiata în compania iubitelor sale, Sandra Berhard – prima sa cucerire -, manechinul Jenny, si, mai ales, Ingrid Casares – partenera ei cea mai stabila si fidela. „Am o predilectie pentru femei. Universul lesbienelor are o componenta subversiva care îmi place”, a declarat Madonna, nelasând nici o posibilitate de echivoc.
Nu aceeasi atitudine adopta Judie Foster; ea nu e adepta declaratiilor rasunatoare, desi lasa sa treaca pe lânga ea, fara sa ia atitudine în cazul în care ar fi vorba de o inexactitate, toate murmurele privind homosexualitatea ei. Înca tânara, interesanta si foarte inteligenta, Jodie Foster, copilul teribil din „Taxi Driver” si câstigatoarea a doua premii Oscar, prefera tacerea. Cu toate acestea, când a fost însarcinata, a tinut sa precizeze ca a recurs la inseminare artificiala pentru a deveni mama si ca îsi asuma de una singura responsabilitatea cresterii acestui copil, care nu va avea niciodata un tata. Se poate spune însa ca micul Charles beneficiaza în schimb de… doua mame, de vreme ce Jodie a inclus-o în viata sa pe Cydney Bernhard, o tânara producatoare de film pe care a cunoscut-o în 1993, pe când turna, împreuna cu Richard Gere!, „Somersby”. De atunci au ramas nedespartite. Cu toate acestea, Jodie Foster este una dintre cele mai respectate actrite de la Hollywood si are milioane de admiratori în întreaga lume.
Obsesii, scump platite cândva
În urma cu mai bine de jumatate de secol, lucrurile nu erau la fel de simple. Un întreg arsenal de trucuri era pus în opera pentru salvarea imaginii ireprosabile.
Pentru Marlène Dietrich, statutul de femeie fermecatoare, irezistibila din perspectiva barbatilor, era un mare atu. „Îngerul albastru” paraseste în 1930 Berlinul, poposeste la Hollywood, cucereste publicul, îsi gaseste un sot, Rudolf Sieber, devine si mama unei fetite, Maria.
Si, cu toate acestea, se întâmpla ca situatia sa-i scape de sub control. Încurajata de mentorul sau, realizatorul Josef von Sternberg, apare prea des îmbracata în haine barbatesti la seratele hollywoodiene, în presa e publicata mai întâi o fotografie cu actrita care o îmbratisa mult prea tandru pe Claudette Colbert, apoi o alta imagine cu Marlène în timp ce o saruta pe Hedy Lamarr…
Pentru unele staruri, teama de a nu fi descoperite se transforma în adevarate obsesii. Bineînteles, casatoria era calea cea mai sigura pentru a însela, pe de-o parte vigilenta patronilor de studiouri, iar pe de alta, de a întretine iluzia fanilor. Asa a procedat Barbara Stanwyck, sfatuita de atasatul ei de presa, Helen Ferguson, care, de fapt, era chiar iubita ei. Asa se face ca bulversanta actrita, care în 1981 avea sa primeasca Premiul Oscar special pentru „creativitatea ei de exceptie si pentru contributia unica adusa la arta actorului de film”, s-a casatorit cu un june-prim al Hollywoodului, Robert Tylor, partenerul Gretei Garbo în „Marguerite Gautier”. Mariajul era bine venit si pentru Robert Tylor, care încerca, la rândul lui, sa puna capat clevetelilor pe seama homosexualitatii sale, fapt ce-i punea în pericol propria-i cariera.
Ajunsa la respectabila vârsta de 90 de ani, Katharine Hepburn este deja un mit al cinematografiei americane si nu numai. Ea este eterna pereche a lui Spencer Tracy, subiect de poveste, atât de mediatizat de-a lungul deceniilor. În adolescenta însa, Katharine Hepburn obisnuia sa se rada în cap si sa treaca drept baiat (ceva asemanator cu rolul din „Sylvia Scarlett”), iar mai târziu, tânara fiind, sa-si orienteze preferintele afective catre femei, lucru bine cunoscut de studioul RKO, unde lucra. A fost nevoie de mare abilitate pentru a ascunde realitatea în fata presei de scandal. Era de preferat ca lumea sa vorbeasca la acea vreme despre legatura actritei cu producatorul Hovard Hughes.
Totusi, casatoria nu a fost o solutie salvatoare în fiecare caz. Judy Garland, un alt copil-teribil, de data aceasta al muzic-hall-ului, partenera lui Mickey Rooney, Gene Kelly si Fred Astaire, a avut parte de un adevarat infern. Desi era tinta atacurilor permanente venite din partea producatorului ei, Louis Mayer, actrita nu reusea sa-si disimuleze interesul pentru frumusetile de la MGM – studioul unde lucra; si era vorba de Ava Gardner, Lana Turner, Elizabeth Taylor… A încercat sa se refugieze în casatorie, de doua ori, lui Vincente Minelli i-a daruit chiar o fiica, viitoarea actrita Liza Minelli. Dar obsesiile au bântuit-o mereu. Constrânsa sa-si reprime aceste tentatii, Judy si-a cautat consolarea în alcool si tranchilizante. Viata ei s-a frânt la numai 47 de ani.
Cel mai mare mister al Hollywoodului ramâne legat de Greta Garbo. Unii gazetari au facut speculatia potrivit careia „Divina” s-ar fi retras la numai 37 de ani din lumea filmului de teama ca preferintele ei pentru femei ar fi descoperite. Altii au sustinut o alta varianta. Traumatizata în copilarie, actrita ar fi respins initial orice forma de sexualitate. S-a întâmplat însa sa alunece în bratele straniei Mercedes de Acosta si abia atunci si-a descoperit natura ei profunda. Contrar obiceiului de la acea vreme, Mercedes, scenarista de mare succes, se lauda în public ca e capabila sa deturneze orice preferinta a femeilor pentru barbati. Se spune ca legatura dintre Greta Garbo si Mercedes a durat ani buni, chiar daca din când în când a fost întrerupta de teribile furtuni. Aceasta pâna când nesatioasa Mercedes si-ar fi aruncat valul acaparator si asupra rivalei de moarte a Gretei Garbo, Marlène Dietrich. Pentru a evita scandalurile, de proportii ucigatoare la acea vreme, studioul MGM a aruncat presei o prada „comestibila”, povestea de dragoste dintre Greta Garbo si actorul John Gilbert. În ce-o priveste pe Marlène Dietrich, aceasta s-a plictisit repede de Mercedes, care, respinsa, a încercat sa revina la prima ei iubire. Dar „Divina” obosise sa traiasca într-o lume ce o obliga sa pastreze aparentele cu pretul vietii ei intime, asa ca a ales calea uitarii…
„Joker: nebunie în doi”, o mare dezamagire?
La cinci ani de la premiera filmului Joker al lui Todd Phillips,...
Comentarii