O lucrare cu totul exceptionala este noua aparitie editoriala la Humanitas intitulata Religiile lumii, o colectie de texte coordonata de profesorul Jean Delumeau. Mai intai cateva informatii despre autorul colectiei. Nascut in 1923, Jean Delumeau a fost director al Centre Armoricain de Recherches Historiques (1964-1970), profesor de istorie moderna la Universitatea Paris I (1970-1975), director de studii la Ecole Pratique des Hautes Etudes (1963-1978), profesor la College de France (1975-1994). De asemenea, Membru al Institut de France (Academie des Inscriptions et Belles Lettres) din 1988 si Presedinte al Comité national de la commemoration de l’Edit de Nantes, care reuneste reprezentanti ai catolicismului, protestantismului, iudaismului si islamului.
Citind acest volum substantial, gandul ne-a dus aproape imediat la domeniul inaugurat pentru prima oara in lume de Mircea Eliade si de a sa Istorie a Religiilor. Numai ca in volumul coordonat de Jean Delumeau, perspectiva unificatoare din care era abordat fenomenul religios la Mircea Eliade, a fost inlocuita de multiplicitatea punctelor de vedere exprimate de diversi universitari sau cercetatori de marca asupra propriei lor religii. De aceea, in acest volum colectiv (tradus in limba romana de un colectiv alcatuit din Bogdan Budes, C. Litman, Angela Pagu, Carmen Stoean, Toader Saulea, Florentina Visan, Rodica Buburuzan, Dinu Luca si Iulia Waniek) sunt reprezentate toate marile religii ale omenirii: crestinismul (catolic, ortodox, protestant), iudaismul, islamismul, hinduismul, budismul, maoismul si confucianismul, sintoismul, religiile Africii Negre.
E practic vorba despre o dezbatere asupra patrimoniului spiritual al umanitatii si o incercare de caracterizare a spiritului fiecarei religii, dar, totodata, de o „masa rotunda in jurul careia fiecare se gaseste pe un plan de egalitate cu partenerii”, cum scrie Delumeau in prefata. Departe de a fi insa neutre, pozitiile participantilor sunt impregnate de trairile religioase specifice, implicand adesea vederi contradictorii, desi exprimate in spiritul unei perfecte tolerante.
Lucru extrem de important mai ales in contextul lumii contemporane, pe de-o parte dominata de tendinte nebuloase si de orientarea tot mai vadita spre ezoterism, iar pe de alta parte amenintata de integrismul agresiv manifestat in cadrul tot mai multor religii, „masa rotunda” condusa de Delumeau pledeaza pentru intelegerea reciproca a credinciosilor, bazata pe cunoasterea si recunoasterea diversitatii „faptului religios”.
Interesant este faptul ca in prefata, Jean Delumeau atinge si dicotomia stiinta-religie: „Dostoievski se amuza pe seama scientistilor din vremea sa, care credeau ca Universul poate fi considerat un palat de cristal de unde a disparut orice urma de mister. Astazi stim ca, pe masura ce stiinta progreseaza, zona de umbra din jurul cunostintelor noastre devine tot mai mare… dar – o alta latura a situatiei prezente –, asistam indeosebi in Occident, la o diversificare a punctelor noastre de referinta, la o clatinare a sistemelor de valori, la o punere in discutie a credintelor traditionale”.
Cum am putea iesi din aceasta angoasa spirituala a omului modern? Si tot el adauga, ca un fel de concluzie: „Pelerinajele, procesiunile, lumina lumanarilor, postul si rugaciunea, dar si cantecele si sarbatorile depasesc si transcend toate credintele. Omul are nevoie de rituri: aceste Liturghii ii permit sa patrunda in spatiul sacrului care se afla dincolo de spatiul inchis al stiintei… Diferitele religii ale lumii, fiecare in limbajul ei, exalta intelepciunea si intelegerea, sinceritatea si omenia, sfintenia si umilinta – valori comune pretioase a caror disparitie n-ar dori-o nimeni”. Asadar, o lectura exceptionala, un eveniment cultural care ne poate ridica spiritual deasupra cliseelor si paragrafelor reductioniste.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii